Annons

Time Lapse - Kan jag slita ut kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

ErlandH

Aktiv medlem
Du har räknat rätt, men jag är ändå helt säker. Då jag inte har någon extern utrustning annat än fjärrutlösare så var mitt enda alternativ för stunden att låta kameran ta bildserie, alltså 3,7 bilder per sekund, vilket blir 13 320st bilder i timman. Detta gjorde jag i sammanlagt tre timmar, uppdelat på fyra tillfällen Jag har bara ett batteri.
Du lyckas alltså ta över 10000 (tiotusen) bilder på en batteriladdning? Det måste vara nåt slags världsrekord. Berätta det för Canon så kan de använda dig i sin reklam! ;-)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Ja, som jag skrev så är det ju inte någon absolut sanning, utan man får ju ta det lite för vad det är. Det är ju iaf aningen bättre än att spotta på fingret och hålla upp i vinden för att få ett hum om hur länge slutaren håller. ;-)
Och spotta på tummen är i sin tur bättre än att spotta på slutaren och hålla upp den ... :)

Det som hade varit kul vore om ett ställe som t.ex. Canon/Nikon själva (fet chans) eller externa serviceställen som Intervision/Lasses kameraservice hade fört statistik över kameror de får in (allt från service & rengöring till reparationer) och hur långt de hunnit gå. Men även där missar man många kameror som bara tickar på år efter år utan att ägarna bryr sig om att göra service på dem.

De kameror det antagligen finns mest omfattande och mest tillförlitlig statistik på är väl proffshus - dels tenderar fler av dem att faktiskt köras hela vägen in i kaklet tills de rasar, dels sköts nog service mer konsekvent där.
 

Anders Östberg

Guest
Du har räknat rätt, men jag är ändå helt säker. Då jag inte har någon extern utrustning annat än fjärrutlösare så var mitt enda alternativ för stunden att låta kameran ta bildserie, alltså 3,7 bilder per sekund, vilket blir 13 320st bilder i timman. Detta gjorde jag i sammanlagt tre timmar, uppdelat på fyra tillfällen Jag har bara ett batteri.
...
Ja kör du serietagning kontinuerligt på det sättet så kommer du ju att nöta ut slutaren i förtid, och kanske bländaren i objektivet också tar stryk. Köp en fjärrkontroll med timer i så du bara behöver ta dom bilder du faktiskt använder.
 

jorgene

Aktiv medlem
Så hur länge lever kameror?

Det var någon kille som skrev här på Fotosidan och berättade att hans Eos 350D till slut lagt av efter ... Tror det var 370 000 exponeringar eller något sådant. Det är en hel del bilder det. Jag vet att Nikon hade en gammal F5 som gått bortemot 5 miljoner exponeringar. Nu är F5 en proffskamera, men också en filmkamera: Den borde alltså hunnit med en bra bit över 135 000 stycken 36-bilders filmrullar under sin livstid ... Bara att luckan klarade att öppnas och stängas så många gånger, för att då inte tala om slutaren med allt damm och smuts den borde hunnit uppleva i alla filmbyten ...
Jag vet från säker källa att Nikon fått in flera proffskörda D1x med över en miljon exponeringar. Dessa lär ska ha servats som avsetts, och sedan skickats tillbaka med samma slutare. På den tiden tror jag proffs-kamerorna var specade till runt 150-200000, eller så? Hur långt kommer vissa D3 -- som är specade till 300000 -- att gå?

Och hur stor kostnad per bild talar vi egentligen om här? Det kostade mig drygt 2000 att byta slutaren på min D3, och delar man den kostnaden med "någorlunda förväntat antal bilder", så blir det något öre per bild i kostnad.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Då jag inte har någon extern utrustning annat än fjärrutlösare så var mitt enda alternativ för stunden att låta kameran ta bildserie, alltså 3,7 bilder per sekund, vilket blir 13 320st bilder i timman. Detta gjorde jag i sammanlagt tre timmar, uppdelat på fyra tillfällen Jag har bara ett batteri.
Hur ser det ut i menyerna på Canon, finns det inte någon intervalltimer/time lapse inställning?

Kör själv med Nikon och både kompakten P1 och min D300s har en sådan meny.
- D300s väljer jag intervall + antal cykler (t.ex. 180 cykler a 3 bilder) och sist när den skall börja ta bilder.
- P1 väljer jag intervall 30 sek-60 min.

Annars är ju en sådan här nyttig http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10476850 den kombinerar ju fjärrkontroll med intervall.
 
Du lyckas alltså ta över 10000 (tiotusen) bilder på en batteriladdning? Det måste vara nåt slags världsrekord. Berätta det för Canon så kan de använda dig i sin reklam! ;-)
Japp, det gick hur bra som helst att ta över 10 000 bilder på en laddning. Vet inte om det har betydelse för strömförbrukningen, men jag fotade med lägsta bildkvalitet, 2592x1728 pixlar, för att minneskortet skulle räcka. Det blir ju ändå tillräckligt för att producera 1080p HD-video.

Ja kör du serietagning kontinuerligt på det sättet så kommer du ju att nöta ut slutaren i förtid, och kanske bländaren i objektivet också tar stryk. Köp en fjärrkontroll med timer i så du bara behöver ta dom bilder du faktiskt använder.
Jag har tänkt göra det.

Sliter du ut den inom ett år eller två (tre?) går det på garanti.

Fota på!
Ja, jag kom också att tänka på garantin! Innan den går ut, så borde jag ju inte ha något att oroa mig för, eller? Även om jag fortsättningsvis kommer vara snällare mot kameran i vilket fall som helst.

Mvh Anton
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Sliter du ut den inom ett år eller två (tre?) går det på garanti.

Fota på!
Knappast när det står att den även ska palla ca 50 000 exponeringar. Är väl det som kommer först när det gäller garantin. Dvs tar du 10 foton och den pajar inom 1 år så går det på garantin. Pajar den efter 24 timmar och du tagit 200.000 bilder så lär du få betala.

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag pratade med en herre på Ipex i våras. Han scannade böcker mer eller mindre industriellt. De hade tydligen gjort något slags rigg som vände blad i böckerna automatiskt, och så satt de en kamera där som fotograferade av uppslagen. En kamera är ju mycket snabbare än en vanlig scanner. Bilderna gick rakt in i en dator, så det var inget minneskort som begränsade härjningarna.

De använde Canon 1Ds Mark III till detta. Kamerorna höll ungefär tre miljoner exponeringar. Efter denna övning såg kamerorna fortfarande ut som nya, eftersom de bara suttit still i en rigg hela tiden. Så de bytte ut slutaren och körde tre miljoner till.
 

johannes_wl

Aktiv medlem
Väldigt intressant läsning här!

Men någon som hur koll på hur han lyckades ta 10 000+ bilder med ett batteri? Har det verkligen något att göra med bildkvalitén att göra? De är väl runt 1000 bilder man förväntas kunna ta?
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Det är väl för han kör kontinuerlig serie tagning. 3, 7 b per sekund gör ca 240 b i minuten och ett fräscht batteri håller väl mer än 4 minuter. (40 min 10 000 bilder) Men tar man bara EN bild i timmen, då laddas ändå batteriet ut en aning mellan tagningarna så du kommer inte upp i mer är 1000 bilder.
 

johannes_wl

Aktiv medlem
Det är väl för han kör kontinuerlig serie tagning. 3, 7 b per sekund gör ca 240 b i minuten och ett fräscht batteri håller väl mer än 4 minuter. (40 min 10 000 bilder) Men tar man bara EN bild i timmen, då laddas ändå batteriet ut en aning mellan tagningarna så du kommer inte upp i mer är 1000 bilder.
Det är sant. Men det mesta av kraften går väl åt på att ta ett kort? Att ha kameran igång tar ju i princip ingenting. Jag glömde min kamera igång i flera dagar, batterimätaren hade inte ens rört sig. Sen tog han ju ändå 13 000 bilder under en hel timme. Det borde slita på batteriet ganska mycket! Fast jag kan villigt erkänna att det är min magkänsla som säger mig det. :)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Om det nu stämmer skulle jag tro att det beror på att varken AF eller skärmen används och som sagt att bilderna tas under väldigt kort tid.

Det är stor skillnad på batteriförbrukningen att ta 100 bilder på ett par minuter och att ta 100 bilder på ett par dagar, förmodligen är det samma sak med 10 000 bilder på en timme jämfört med lika många bilder på ett år ;-)
 
Väldigt intressant läsning här!

Men någon som hur koll på hur han lyckades ta 10 000+ bilder med ett batteri? Har det verkligen något att göra med bildkvalitén att göra? De är väl runt 1000 bilder man förväntas kunna ta?
Eftersom jag tog bildserie så slipper kameran att använda autofokus, display, sensorrengöring osv. Vad jag vet så är displayen den absolut största batteriboven. Det märks när jag spelar in video med kameran, eller använder "Live-View"-läget. Då visar ju displayen konstant det som sensorn fångar in, och batterimätaren rasar i botten ganska snabbt.

Som sagt så räckte ju batteriet i ca en timma vid konstant bildserietagning på maxfart.

Jag har också provat att ta konstant bildserie, fast med 20sek slutartid, vilket ju tvingar ner hastigheten till endast tre bilder per minut. Då räckte batteriet i över tre timmar. Sensorn kan alltså inte dra så mycket, eftersom den var aktiv mest hela tiden. Under de tre timmarna så blev det ca 500 bilder, alltså betydligt färre än de 1000 bilder per laddning som utlovas. Hur kameran används har alltså mycket större betydelse på batteritiden, än antal bilder tagna, eller hur lång tid som kameran är igång.

Mvh Anton
 

apersson850

Aktiv medlem
Du vet om att om du kan ha en dator inkopplad till kameran kan du köra EOS Utilities på datorn, och via det programmet ställa in önskad tid mellan blderna?

Blir samma resultat som med TC-80N3, fast med den skillnaden att den fjärrkontrollen inte passar direkt till din kamera. Kräver adapter eller att man köper nåt annat fabrikat.
 

Aldalfo

Aktiv medlem
Jag har time lapse funktion och stop-motion redigerare i D5000, det gäller att hitta rätt intervall på tagningarna och sedan välja rätt fart på uppspelningen, det beror ju på vilken effekt man villa ha. Jag har testat lite olika intervaller, 30 b/min ner till 2b/min, jag fick molnen att åka ganska snabbt, lite för snabbt, med 2b/min men det blev bara en liten sekvens på 400 bilder för att prova lite. Vilka intervaller har ni provat som funkade bra?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag pratade med en herre på Ipex i våras. Han scannade böcker mer eller mindre industriellt. De hade tydligen gjort något slags rigg som vände blad i böckerna automatiskt, och så satt de en kamera där som fotograferade av uppslagen. En kamera är ju mycket snabbare än en vanlig scanner. Bilderna gick rakt in i en dator, så det var inget minneskort som begränsade härjningarna.

De använde Canon 1Ds Mark III till detta. Kamerorna höll ungefär tre miljoner exponeringar. Efter denna övning såg kamerorna fortfarande ut som nya, eftersom de bara suttit still i en rigg hela tiden. Så de bytte ut slutaren och körde tre miljoner till.
De har sådana där riggar hos Molanders, bara att gå dit att köpa. Finns både för bokskanning och tidningsskanning - koola manicker :)
 
ANNONS