Annons

Sälja LP-skivor på Blocket??

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Nja, han har köpt ett exemplar av en bild också. Nämligen den på omslaget (som han ju vill publicera)
---
Det har han inte alls. I så fall skulle han ha behövt betala till fotografen redan när han köpte skivan. Liksom att även alla andra som köper skivor mm mm mm skulle behöva betala varje gång de köper något med en bild på.

Och inte heller är han intresserad av att publicera bilder. Han vill ju bara SÄLJA SINA SKIVOR!

Varför skulle man behöva betala upphovsrättsavgifter till de som tagit skivornas omslagsbilder när man vill sälja sina begagnade skivor, när man inte behöver göra det när man säljer nya? Eller menar du att skivbutikerna betalar in pengar till omslagsbildsfotograferna för varje skiva de säljer, utöver vad de betalar till skivbolagen???
.
 

PMD

Aktiv medlem
Det har han inte alls. I så fall skulle han ha behövt betala till fotografen redan när han köpte skivan. Liksom att även alla andra som köper skivor mm mm mm skulle behöva betala varje gång de köper något med en bild på.
Det gör de ju. De betalar (som en del av priset på skivan) till den som har den ekonomiska upphovsrätten till bilden, vanligen skivbolaget (via en återförsäljare).
 

KGS

Aktiv medlem
...Eller menar du att skivbutikerna betalar in pengar till omslagsbildsfotograferna för varje skiva de säljer, utöver vad de betalar till skivbolagen???
.
Det är ungefär så "BO" resonerade när han stämde Åhléns som ville sälja böcker och därför publicerade dem i sin katalog, med omslag och allt. Fotografen som gjort bokomslaget ville då ha ersättning, eller om det var "BO" som lät påskina att han kunde tjäna storkovan (-30% eller nåt)
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
När jag säljer en begagnad skiva där en musiker äger upphovsrätten till verket. Borde jag då ge någon ersättning till musikern?
Petter ...
 

ErlandH

Aktiv medlem
När jag säljer en begagnad skiva där en musiker äger upphovsrätten till verket. Borde jag då ge någon ersättning till musikern?
Nej, inte när man säljer massproducerade verk. Men när t ex gallerier och auktionshus köper/säljer unika konstverk måste man betala en avgift till konstnären (eller dennes arvingar), en droit de suite som ligger på 6 procent av priset.
 

sb12

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lite konstig stämning numera kring upphovsrätten, det är ju inte i första hand en rätt att få ersättning.
Jag tänkte på det som PMD skrev innan här, det är ju inte så att skivbolagen lägger på en extra summa på skivan för att de äger upphovsrätten till bilden på omslaget. De har ju en bild på omslaget för att man ska vilja köpa skivan.
Om man nu vill ha nån sorts megaexlusivitet på sina foton och få tillgång till fördelar som t.ex ErlandH nämner kan man ju ge sig in i konstsvängen och försöka tjäna pengar där. Och lycka till med det säger jag...

Det är ju helt knas att man ens ska behöva undra över om att lägga upp grejer på blocket.
 

KGS

Aktiv medlem
Nä, har man tagit en bild och godkänt den för ett skivomslag så får man "stå ut" med att bilden sprids i samma utsträckning som skivan blir populär. Säljer man sin bild till Madonna kanske man kan ta lite mer betalt än om det är Eilert Pilarm som ska utnyttja omslaget, men skulle Eilerts skiva göra större succé än väntat så är det väl bara att glädjas åt framgången utan att kräva mer betalt i efterhand liksom!? Blir en fin merit i CV´et.

Jag startade förstås tråden för att belysa galenskapen i kraven som diverse procentare hittar på för att dra in slantar. Vem tror att Apple betalat något till "BO"? Snacka om att hugga i sten.
 

petter.oj.norman

Avslutat medlemskap
Nä, har man tagit en bild och godkänt den för ett skivomslag så får man "stå ut" med att bilden sprids i samma utsträckning som skivan blir populär. Säljer man sin bild till Madonna kanske man kan ta lite mer betalt än om det är Eilert Pilarm som ska utnyttja omslaget, men skulle Eilerts skiva göra större succé än väntat så är det väl bara att glädjas åt framgången utan att kräva mer betalt i efterhand liksom!? Blir en fin merit i CV´et.

Jag startade förstås tråden för att belysa galenskapen i kraven som diverse procentare hittar på för att dra in slantar. Vem tror att Apple betalat något till "BO"? Snacka om att hugga i sten.
F*n! Jag som just börjat hoppas på att skicka en fet räkning till firman som visar upp baksidan detta skivkonvolut :)
http://strappadometalblog.blogspot.com/2011/01/weed-metall-fagel-1984.html

(baksidesbilden http://i.imgur.com/r7KEi.gif)



Petter ...
 

gorse

Aktiv medlem
Stop och belägg nu. Nu är jag allt annat än expert men jag kommer ihåg från skolan när man skulle lära sig saker om upphovsrätt så är det så att när det gäller skivor, böcker, fotografier så har ägaren till framställda exemplaret exlusiv rätt till det framställlda exemplaret om expemplaret är framställt på lagligt vis.

Det innebär att man har all världens rättigheter till det egna fysiska expemplaret utan att upphovsmannen kan göra några som helst anspråk. Om jag köpt en bok får jag läsa den hur många gånger som helst, jag kan låna ut boken till vem jag vill, jag använda boken som dörrstop, jag vidareförsälja boken (antikvariat tex), jag kan kasta boken i sjön, förstöra den, elda upp den, utan att upphovsmannen kan göra ersättningsanspråk. Det enda jag inte kan göra är att mångfaldiga den, utom enstaka kopia för eget bruk (läs kassettkopiering av skivor) och till och med göra enstaka kopior för min närmaste umgängeskrets (samma här, läs kassettkopior av skivor). Jag erinrar mig att till och med kan avbilda mitt exemplar för tex försäljning utan att upphovsmannen kan göra anspråk. Har detta på något vis ändrats i lagstiftingen på de senaste 30 åren, seriöst? Eller är det nykläckta advokater utan histora som vaknat och läser lagen på eget vis?

Lägg märke till skillnaden mot tex programvara för datorer där man köper licens för användning, och där gäller andra lagar/avtal. Om man köper en skiva, bok eller ett fotografi köper man inte en licens, utan ett fysiskt föremål. Om man köper ett fotografi för tex publicering i en tidning eller bok köper man rättigheten till det.

Med reservation att jag inte använder korrekt ordval i detta inlägg och kan däremed inte gå i polemik med termerna, men jag hoppas ni förstår konceptet med mitt inlägg.
 

KGS

Aktiv medlem
...Jag erinrar mig att till och med kan avbilda mitt exemplar för tex försäljning utan att upphovsmannen kan göra anspråk ...

Där håller inte "BO" med dig och ställer krav både på Åhléns (för en julkatalog med avbildad bok) och Apple (småbilder av musik som säljs via iTunes). Fast jag tror du har rätt, allt annat skulle förvåna mig. Å andra sidan har jag blivit förvånad förr.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
" Vill ha! Tänkte jag och frågade vad det var för musik. Alla i hela butiken släppte allt vad de hade för händer och stirrade på mig, o okunnige! Det var Led Zeppelin...
I detta fall var de väl ändå folket i butiken som var totalt efterblivna? Alla människor har olika intressen och kan olika mycket i olika ämnen. Usch, jag hatar folk som glor. ;)
 

afe

Aktiv medlem
Där håller inte "BO" med dig och ställer krav både på Åhléns (för en julkatalog med avbildad bok) och Apple (småbilder av musik som säljs via iTunes). Fast jag tror du har rätt, allt annat skulle förvåna mig. Å andra sidan har jag blivit förvånad förr.
Om jag förstått det rätt med fallet Åhlens var det en bild av en CD-skiva även där, och i det fallet hade inte skivbolaget något avtal med fotografen vilket gjorde att varken skivbolaget eller Åhlens hade rätt till bilden (om de googleträffar jag hittade stämmer).

Det är onekligen lite märkligt om de som säljer en produkt inte ska få visa en bild av produkten, men lagstiftning är ofta lite märklig :)
 

gorse

Aktiv medlem
Hm, vad BO tycker har jag inte en susning. Men min uppfattning om man kollar hemsida och får tro tidigare trådar är BO inte en rättsinstans eller myndighet och vad han tycker kan vi lämna därhän tills det dom faller, tycker jag. Det är inte BO som bestämmer.

Vad jag tycker är inte heller så relevant, men som jag sa: Vad jag kommer ihåg från skolan så får man avbilda föremål som är till salu, även CD-skivor. Det är inte Åhlens som skall avtala med fotografen utan utgivaren av skivan, och det skulle förvåna mig om fotografen inte redan har ett förmånligt kontrakt med skivutgivaren. Om BO hoppar på Åhlens utan vidare är jag inte ens så säker på att det är giltigt anspråk. Men som sagt, jag är inte utbildad jurist men det är vad jag fick lära mig i skolan.

Däremot kan jag mycket väl föreställa mig att BO skulle få näst intill hjärnblödning om han hittar att Åhlens säljer nytryckta förstorade posters av skivomslag, och återger dem i sin katalog.
 

afe

Aktiv medlem
Som jag skrev så hade inte skivbolaget något avtal med fotografen, och då är ju situationen lite annorlunda.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Om jag förstått det rätt med fallet Åhlens var det en bild av en CD-skiva även där, och i det fallet hade inte skivbolaget något avtal med fotografen vilket gjorde att varken skivbolaget eller Åhlens hade rätt till bilden (om de googleträffar jag hittade stämmer).

Det är onekligen lite märkligt om de som säljer en produkt inte ska få visa en bild av produkten, men lagstiftning är ofta lite märklig :)
Fast det får de ju. "Bildombudsmannen" förlorade Åhlensfallet.
 

KGS

Aktiv medlem
Som jag skrev så hade inte skivbolaget något avtal med fotografen, och då är ju situationen lite annorlunda.
"Bildköpare av bokomslag och skivomslag har hela tiden utökat sin marknadsföring. Från början har ett fotografi inköpts för att enbart användas som omslag på en vara, bok, CD-skiva etc. som ställs ut t.ex. i skyltfönster. Därefter har under årens lopp omslaget utnyttjats för annonser, affischer, bokklubbar eller återförsäljares reklam.

I HD-fallet med Gunnar Nilsson har denne aldrig träffat avtal om att tillåta EMI att tredje part (Åhléns) skall kunna utnyttja hans bild för sin marknadsföring. EMI har varit helt medvetna om detta och även tidigare efter stämning ersatt Nilsson för internetreklam."

EMI hade lov att använda bilden till skivomslaget utgår jag ifrån, men de hade inte särskilt avtalat om att det skulle användas i marknadsföringen av skivan. Själv tycker jag det är ett självklart sätt att sälja skivan, så det skulle jag ha räknat med när jag gjorde omslaget, men återigen, jag kan ha fel. Blir ganska trista kataloger om inte skiv- och bokomslag mm får återges i dem.

Jag e faktiskt upphovsman till ett skivomslag själv, kommer jag att tänka på nu. Hade jag avtalat om någon ersättning så hade jag föredragit typ 1 krona per sålt exemplar och då kunnat jubla om Åhléns ville ta in skivan i sin katalog *s*. (Gissar att den aktuella skivan kopierats upp i något tiotal exemplar hittills).
 

c.hilli

Avslutat medlemskap
Jag e faktiskt upphovsman till ett skivomslag själv, kommer jag att tänka på nu. Hade jag avtalat om någon ersättning så hade jag föredragit typ 1 krona per sålt exemplar och då kunnat jubla om Åhléns ville ta in skivan i sin katalog *s*. (Gissar att den aktuella skivan kopierats upp i något tiotal exemplar hittills).
Hej!
Jag har gjort många skivomslag och har då också räknat med att de skulle användas av skivbolagen för marknadsföring av skivorna.

Nu har det visat sig att Premium Publishing Co i många av sina POP-böcker har använt skivomslagen för marknadsföring av sin produkt och inte skivorna. Småknepig sits.

/chi
 
ANNONS