Annons

I jakten på norrsken

Fredrik183

Aktiv medlem
Och nu va det över.. Kommer nog tillbaka igen skulle jag tro så nu är jag hemma ett tag..
Eneklt när man har 10 minuters bilfärd ut till ställen där ingen annan är. De flesta befinner sig på vårat slalomberg men där är det ju en enorm utsikt .

-35 ja det är lite grinig men jag har varit ute i över -40. Då blev skorna så hårda att de blev som slalompjäxor på en minut :)

Ska gå igenom lite bilder nu..

Norrskenet va inte så skarpt men däremot enormt stort. En bild går inte att göra det rättvisa för hela hi,len va ett enda norrsken och man vet inte vart man ska vrida kameran..
Härligt! Jag gissar att det kommer mer norrsken under kvällen/natten. Hoppas ju fortfarande på att det skall klarna upp här... I Abisko är det norrsken med svaga röda inslag just nu.

Edit: Magnetometerkurvorna ser fortsatt bra ut. Har sett fina norrsken som speglat sig fint i vatten här nere i Sundsvall vid betydligt tamare magnetometerkurvor än så här.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Nej, vad skall man tro om det här? Magnetometerkurvorna har lugnat sig, liksom norrskenet i Abisko. På Spaceweather talade man om norrsken under de närmaste timmarna efter CME-träffen, och det har gått några timmar nu. Kanske blir det inget mer i kväll. Hur som är det fortfarande mulet här.
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Björköby (Vasatrakten) tidigare ikväll runt klockan 21 :)

Denna bild kommer från min timelapse kamera, tyvärr hade jag satt fokus fel så bilden blev lite dålig, en mycket norrsken var det iallafall :)
Tjusigt!

Nu har magnetometern vaknat till liv igen, liksom norrskenet i Abisko. Det är alltid svårt att veta när norrskenet dragit över för kvällen/natten. Får se hur mycket mer det blir. Nu har det klarnat upp här, så jag åker ut och spanar lite. Har ett annat motiv med stjärnor jag är sugen på, men vet inte om jag vågar lämna norrskenet åt sitt öde under den tiden. Får se hur jag gör, men nu packar jag mig i alla fall ut om det klara vädret håller i sig :)

Edit: Ja nu ser jag norrsken genom köksfönstret här, bara att pallra sig ut. Moln ser jag också... :)
 
Vill också ha norrsken nån gång, eller varför inte meteorregn.
Nästan alltid vid meteorregn är det molnigt, helt ofattbart alltså.

Annars vore Vätterstranden vid Jönköping i allra sydligaste änden av Vättern riktigt bra.
Många mil av vatten rakt upp i nordlig riktning.
 

Karl2

Aktiv medlem
Såg i varje fall litet norrsken norröver i Vasatrakten, men inte så klart att det blev till att resa längre bort från stan för att ta bilder med kamera och stativ i kölden.
 

T.A

Aktiv medlem
Det ser lovande ut ikväll igen :)
Klart och 65% chans på kraftigt norrsken den närmaste timmen enl IRF..
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Här dominerar tyvärr molnen i kväll. Helmulet både i prognosen, och på himlen. Fick inga bilder alls i går på norrsken, även om jag såg lite norrskensaktivitet. Fotade lite snötyngda träd och stjärnor i stället, också tjusigt.
 

chrstr

Ny medlem
Har aldrig sett eller plåtat norrsken själv, men kollat in Ole C. Salomonsens alster på
//http://vimeo.com/21419634

Grymt!
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Det blev ju inget norrsken natten som var, inte här i alla fall. Var uppe och tittade vid tretiden, men då var det bara en svag norrskensbåge. Ser på IRF:s magnetometer att det var aktivitet mellan fem och sex i morse, men då sov jag skönt. Men nu i natt är det ny chans igen enligt prognosen, som tom är bättre än i går. Stämmer den blir det fint norrsken i hela landet, men moln kommer också att vara närvarande. Jag håller dock tummarna, vissa chanser på luckor i molntäcket finns i prognosen. Har laddat batterierna och formaterat minneskorten :) Sedan beror det ju på om prognosen stämmer. På magnetometern tycks något vara i görningen, återstår att se vad...
 

T.A

Aktiv medlem
Vi hade genom molntäcket rejält norrsken.. Just nu så håller solen på att explodera helt.. Så det lär bli ett bra nossken ikväll där vi inte har en massa moln.
 
ANNONS