Annons

Erfarna kritiker, missa inte chansen

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Rubrikerna fokuserar kanske lite för mycket på fotografen. Tanken var att skapa en balans med tre nivåer och en motpol till nybörjare. Planen var inte att dela upp fotografer i fack.

Syftet är att folk skall kunna hitta en plats där de känner att de utvecklas med sina bilder.

Jag funderar att justera rubrikerna något som man förstår att det handlar om bilden och bildkritik (inte vem fotografen är), och därför ngt i stil med:

Bildkritik - Mjukstart
Bildkritik
Bildkritik - Stenhårt

Och att informationen under varje mer fokuserar på syftet med poolen. Tex så skulle Stenhårt ha:

Det <b>krävs lite mer av bilderna och kritikerna i denna poolen</b>. Detta innebär att det är <b>ok att vara extra hård, men rättvis och konstruktiv i sin kritik</b>. Fotograferna här är extra hårdhudade och skall klara mothugg. Som vanligt gäller reglerna för kritik.

Trappsteg 3 och poolen för dig som fotograferat mycket aktivt i ett antal år, <b>och vet att du är mycket erfaren</b>. Du har laddat upp mycket bilder och / eller kommenterat mycket bilder och önskar nu lite mer. Du känner dig troligtvis erfaren inom Bildkritik. Som fotograf har du förmodligen fastnat för en viss genre. Exponering och komposition sitter i ryggraden och försöker nu jobba på en högre nivå där intuitionen styr och du ställer <b>höga krav på dig och på andra som lägger in bilder i poolen</b>.

Vad tros?

Ett annat rubrikförslag är

Bildkritik - Nybörjare
Bildkritik
Bildkritik - Avancerad
 

lottawe

Aktiv medlem
Jag diggar termen "Stenhård" och tycker beskrivningen av den är bra.

Men minns hur jag en gång använde det ordet på en skylt och att den blev lite skrattad åt just för att det inte är ett "riktigt" ord att använda. Enligt vissa då iaf.. Men strunt i det om så är tycker jag, det är väldigt tydligt iaf:) och antagligen mindre värdeladdat i bemärkelsen att skapa "antidiskussioner" än avancerad också..
 

jkene

Aktiv medlem
Jag tycker att

elmfeldt skrev:
Rubrikerna fokuserar kanske lite för mycket på fotografen. Tanken var att skapa en balans med tre nivåer och en motpol till nybörjare. Planen var inte att dela upp fotografer i fack.

Syftet är att folk skall kunna hitta en plats där de känner att de utvecklas med sina bilder.
stämmer dåligt överens med

elmfeldt skrev:

Trappsteg 3 och poolen för dig som fotograferat mycket aktivt i ett antal år, <b>och vet att du är mycket erfaren</b>. Du har laddat upp mycket bilder och / eller kommenterat mycket bilder och önskar nu lite mer. Du känner dig troligtvis erfaren inom Bildkritik. Som fotograf har du förmodligen fastnat för en viss genre. Exponering och komposition sitter i ryggraden och försöker nu jobba på en högre nivå där intuitionen styr och du ställer <b>höga krav på dig och på andra som lägger in bilder i poolen</b>.
Syftet känns fortfarande oklart:

Antingen är syftet att lyfta fram bra fotografier (i vilket fall en kritikpool känns fel), eller så är syftet att få fram mer konstruktiva kommentarer (i vilket fall en kritikpool känns rätt). Det finns inget samband mellan dessa två och varken kan eller bör kopplas ihop.

Efter en veckas testkörning ser jag ingenting med den nya poolen som inte hade gått att applicera på den gamla. Om dessa regler skall gälla för den "avancerade" kritikpoolen ("stenhård" bjuder in till osmakligheter känns det som) hur ska man då kritisera i mellanpoolen? Ska man inte vara rak och ärlig där? Ska man inte tåla rak och ärlig kritik i mellanpoolen?

Bra att du kastar ut nya förslag, men det änns som ni behöver tänka lite mer.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Syftet är ju att ha en motpool till nybörjare (En pool som folk haft ytterst få med synpunkter kring för övrigt).

Syftet har inte varit att lyfta fram något. Syftet har varit att skapa en bollplan för de som varit med ett tag.

Andra stycket kan justeras något för att tydliggöra, men meningen är att man skall förstå att det ställs genomgående högre krav på bilderna i denna poolen.
 

jkene

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Syftet är ju att ha en motpool till nybörjare (En pool som folk haft ytterst få med synpunkter kring för övrigt).

Syftet har inte varit att lyfta fram något. Syftet har varit att skapa en bollplan för de som varit med ett tag.

Andra stycket kan justeras något för att tydliggöra, men meningen är att man skall förstå att det ställs genomgående högre krav på bilderna i denna poolen.
Det låter som "Kritikpoolen" i mina öron :)

Om man tittar på bilder och kommentarer som ligger i mellan- och erfarenpoolen idag är det ingen annan skillnad än beskrivningen på poolerna -med ett undantag: bilder som folk inte tycker hör hemma i erfarenpoolen får generellt "hård" kritik. Bra bilder får samma gamla hyllningar som förut.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Så du tycker att vi skall ha det som innan. Dvs en kategorisering av fotografer och sen en generell?
 

jkene

Aktiv medlem
Jag är ledsen att vara en sådan idédödare David, men jag tycker så här:

Jag tycker ni i redax skall formulera (i detalj) vad ni egentligen vill med sajten. Förmodligen har ni redan gjort det, men för oss medlemmar är detta inte helt solklart. Jag tycker sedan ni skall välja ut slumpmässigt 50 guldmedlemmar, 40 silvermedlemmar, 30 bronsmedelemmar och 20 gratismedlemmar och i enkätform fråga dessa vad de vill ha ut av fotosidan. Jämför svaren med era ambitioner. Ni kommer att upptäcka en hel del diskrepenser, och det är där ni behöver sätta in åtgärder, antingen i form av förändringar, eller i form av förtydliganden.

Jag har mina ambitioner med FS, som inte nödvändigtvis är detsamma som andra medlemmars, men en ny "något annorlunda" kritikpool hjälper inte mig inte att bli en bättre fotograf.
 

hansen2

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Syftet är ju att ha en motpool till nybörjare (En pool som folk haft ytterst få med synpunkter kring för övrigt).

Syftet har inte varit att lyfta fram något. Syftet har varit att skapa en bollplan för de som varit med ett tag.

Andra stycket kan justeras något för att tydliggöra, men meningen är att man skall förstå att det ställs genomgående högre krav på bilderna i denna poolen.
Jag skulle önska att ni tryckte på lite extra om att även de positiva kommentarerna kan behöva vara flerordig - i samtliga pooler.
Jag tycker den negativa kritiken fungerar bättre i pool 3 men den positiva haltar en aning i samtliga.

/Johan
 

Arleklint

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Rubrikerna fokuserar kanske lite för mycket på fotografen. Tanken var att skapa en balans med tre nivåer och en motpol till nybörjare. Planen var inte att dela upp fotografer i fack
Det bekymmer jag ser med de nya kritikpoolerna är att jag inte vet var jag skall lägga bilderna så att mitt syfte uppnås.

Jag vill ha synpunkter på mina bilder som bilder. Detta utan att jag som fotograf blandas in i bilden. Framför allt skall inte min kunskapsnivå ha med min bild att göra då jag är klar med den.

Som jag ser det skall mina färdiga bilder leva sina eget liv utan mig så fort jag är färdig med dem, och det är så jag önskar att bilderna skall ses och kommenteras.

Var skall jag lägga mina bilder?

Det där med en anonym pool känns ganska rätt för mig.
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Läs poolbeskrivningarna och välj utifrån den bild du skall ladda upp eller syftet med den. Blir du osäker så är "mellan" ett säkert kort.
 

emtre

Aktiv medlem
elmfeldt skrev:
Jag funderar att justera rubrikerna något som man förstår att det handlar om bilden och bildkritik (inte vem fotografen är), och därför ngt i stil med:

Bildkritik - Mjukstart
Bildkritik
Bildkritik - Stenhårt
Tycker det var utmärkta rubriker på poolerna.

Förslag till nya poolbeskrivningar:

Bildkritik - Mjukstart
Poolen när man vill mjukstarta med bildkritik.

Oftast lägger man sina bilder i den här poolen när man anser sig vara nybörjare inom fotografi. Begrepp som kompositions- och exponeringslära har man kanske nosat på, men inte hunnit sätta sig in i. Om man känner sig lite osäker på sin erfarenhetsnivå eller om man är helt ny på att ta emot kritik på sina bilder och vill få försiktigt skapa sig en första förståelse av hur andra upplever ens bilder. Då kan detta också vara en utmärkt pool att börja i.

Alla får ge kritik, men vi vill att det här enbart ges riktigt konstruktiv kritik. Kritik som hjälper mer än stjälper, som uppmuntrar och inspirerar. Tänk på att ribban för vad som är en "bra bild" är lägre i denna pool!

Bildkritik
Poolen när man vill ha mer tuggmotstånd i bildkritiken.

Oftast lägger man bilder i den här poolen när man anser sig kommit igång med sitt fotograferande. Du känner att du har lite mer koll och att komposition och exponering oftast blir som du vill. Du har börjat fundera på hur bilden funkar och hur betraktare uppfattar den.
I den här poolen lägger du bilder som du vill få kritik och återkoppling på. Du är redo att ta emot kritik, såväl negativ som positiv. Du kan välja om man skall kunna ge bilden betyg, förutom kommentar.

Alla får ger kritik, men vi vill att Du som ger kritik följer Fotosidans regler för kritikkommentarer och den gemensamma betygsdefinitionen.

Bildkritik - Stenhård
Poolen när man vill ha en hård granskning av sin bild.

Oftast lägger man bilder i den här poolen när man anser sig redan vara en tekniskt och kommunikativt duktig fotograf men man vill utvecklas ytterligare. Du har höga krav på dina bilder och anser att de är av en kvalitet som utan problem platsar i magazin/tidningar/gallerier/osv.
I den här poolen ställs det höga krav på bilderna och här lägger du bilder som du vill ha extra hård kritik på.

Alla får ge kritik och det är ok att vara hård, men tänk på att förbli rättvis och konstruktiv i din kritik. Fotograferna i den här poolen klarar mothugg. Som vanligt gäller Fotosidans regler för kritikkommentarer.
 

hansen2

Aktiv medlem
emtre skrev:
Tycker det var utmärkta rubriker på poolerna.
Nja, jag håller inte med. Varför då?

Jo, den ursprungliga Bildkritik var väl tänkt att fånga upp det som beskrivs i "Bildkritik" och "Bildkritik - Stenhård". Dvs att "Här talar vi ur skägget och konkretiserar det vi tycker och upplever i bilden. Kommentarer såsom fin/ful bild eller allmänt korthuggna kommentarer duger inte".

Och jag tror "Stenhård" kan uppmuntra till allmän lekstuga där man bestämmer sig för att kasta skit och hoppar in och letar upp några lämpliga kandidater för detta. Samtidigt glöms det förmodligen bort att man också önskar utförlig kritik på det som är bra i ens bilder.

Då tycker jag nog att dagens indelning är bättre. Eller att man byter namn på dem till Nybörjarpoolen, Allmänna poolen och Bildkritikpoolen - med bibehållen definition och innehåll som du skrivit och att man håller "stenhård" koll på att Bildkritikpoolen inte degenererar till ngn slätstruken bildvisarpool.

Eller vad säger ni, är det heltokigt det jag skriver?

/Johan
 

Graal

Avslutat medlemskap
Skit i rubriker! Huvuddelen av kritiken som ges på fotosidan är meningslös ändå eftersom den är allt annat än konstruktiv. Inför ett automatiskt stopp som inte släpper igenom kritik om den inte innehåller en viss mängd text, t.ex minst 3 rader. Jag föreslog det för länge sedan och gör det igen. Mjäkiga, kortfattade kommentarer som cool, schysst, suger , vad bra, fantastiskt vacker bild, vad är din tanke med bilden, mindre bra försök igen, etc. kan lika gärna kvitta om de inte kompletteras med en ordentligt förklarande/analyserande text. Det är en konst att kommentera/analysera bilder och den som inte ens försöker göra en lite längre kommenterande text bör fundera över om hon/han bör kommentera över huvud taget? Vad kan vi lära oss eller få tankeytbyte av annars? Kommentarer ska vara genomarbetade och inte hafsigt hopslängda för att visa att "jag minsann ger många kommentarer". Dessutom: Att vara hård är inte att vara ohövlig, sarkastisk/ironisk/nedlåtande. Den som tror sig ge hård kritik med sådant beteende bör fundera varför den är medlem här över huvud taget.
 
Senast ändrad:

lottawe

Aktiv medlem
Ärligt så struntar jag med i titlarna, men stenhård är ändå ett ord jag gillar precis som jag tycker att "mycket erfaren" också är helt ok. Beskrivningarna är bra, både befintligt och nya förslag av David, Maria tycker jag så mig kvittar det vilken av dem som används också. Lättast kanske är att behålla befintlig?

Det viktiga borde vara att det finns utvecklingsutrymme för alla. Något som till viss del saknats tidigare.. Inte fotosidans fel som sida, men kommenterandet har inte fungerat. Det håller jag med Nils om. Ibland känns det som att de som känner sig längre komna ska bara hjälpas åt att med att vräka ur sig mängder av kommentarer "så nybörjarna utvecklas." Jag har fått intryck av att det handlar mer om att behållningen av fotosidan då är strävan och kanske vinsten av en roll där man är "guru" och sökeri av "idolroller."

Men alla har inte de drömmarna och övriga som också tycker de kommit längre och samtidigt vill "vinna" annat här bör nog kunna acceptera den nya poolindelningen oavsett namn. Och det även om det krävs tänk för att placera sina egna bilder och för att kommentera andras. Sånt tänk är nog jättenyttigt, tror jag..
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Överdrivet reaktion angående Kritikpoolen!

Vart tog alla predatorer vägen? Ni som ondgjorde er över familjealbumsbilder på FS.
Nu om någonsin finns chansen att styra upp vad som ska finnas i "Bildkritik - erfarna". De bilder som just nu ligger där sågar man på högst en timme om man är riktigt ambitiös och pratglad, tio minuter för en hök.

Jag är faktiskt allvarlig. Titta på bilderna i poolen. Är de bra?
Det är ett utmärkt försök från FS att göra den här indelningen, men jag tror att det om tre år finns lika många bilder i erfarna-poolen som i mellan-poolen. Helt enkelt för att folk är så kåta på att synas, jag vägrar tro att det beror på att folk är korkade.

Eller om ni ignorerar mitt utmärkta tips: Passa på att ladda upp bilder i den nya poolen, då syns ni bättre.
Tycker du tar det för allvarligt. Jag har själv lagt någon bild i denna pool, som jag ansåg vara bra men ändå ville ha omdöme om. Till exempel "Tycker andra att den är så bra som jag uppfattar den?". Är absolut inget proffs, långt därifrån. Men även som glad amatör kan man råka ha några bilder man tycker blev riktigt lyckade!
Man syns väl lika mycket eller litet där som någon annanstans i pooler på FS?
Hela FS är ju till för att visa sina bilder ... Det är en vana att visa sig där, det ingår ju.
Förstår inte riktigt din reaktion ...
Om bilderna är bra som läggs in, det är ju alltid subjektivt ..

/ jeanna
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tycker du tar det för allvarligt. Jag har själv lagt någon bild i denna pool, som jag ansåg vara bra men ändå ville ha omdöme om. Till exempel "Tycker andra att den är så bra som jag uppfattar den?". Är absolut inget proffs, långt därifrån. Men även som glad amatör kan man råka ha några bilder man tycker blev riktigt lyckade!
Man syns väl lika mycket eller litet där som någon annanstans i pooler på FS?
Hela FS är ju till för att visa sina bilder ... Det är en vana att visa sig där, det ingår ju.
Förstår inte riktigt din reaktion ...
Om bilderna är bra som läggs in, det är ju alltid subjektivt ..

/ jeanna
Har inlägget levererats md flaskpost eller tog det tio år att skriva? ;)
 

JeannaQ

Aktiv medlem
Överdriven reaktion ... forts)

Har inlägget levererats md flaskpost eller tog det tio år att skriva? ;)
Hahaha!
Roligt skrivet.
Förlåt så mycket, tänkte inte på datumet - men bara ett tecken på att frågan fortfarande är relevant.
I många fora som denna saknas faktiskt dagens datum liksom ännu oftare årtal -
högst irriterande - så jag har slutat leta -
men ser nu att här finns ju fullständigt datum.
Fotografer har sinne för matematik, musik och detaljer är vad jag hört.
Såklart finns datum här också då. Men en av de skrivande här pratade jag med
häromdagen i bloggkommentarer så det var väl därför jag upplevde tidlöshet.

/ Jeanna
 

Tomasz

Aktiv medlem
Jag ser nu att den här tråden verkar ligga på fel ställe, för någon felrapport handlar det ju inte om. Undrar om jag postade fel eller om den blivit flyttad?

Nåja. Tio år har gått och jag bryr mig inte lika mycket om ämnet nu som när jag skrev det första inlägget, så det kan ju äntligen få bli en felrapport om att tråden kanske borde flyttas.
 
ANNONS