Annons

ON1 Raw. En intressant utmanare eller komplement till LR

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
ON1 har gjort framsteg i sin senaste version. Särskilt vad gäller Fuji.
De hanterar compressed raw och resultaten i raw-konverteringen är bland det bästa jag sett hittills. [...]

Jag tror att det kommer ta tid innan ON1 raw är stabil och kan ersätta LR. [...]

Jag vill gärna se var gränserna går och har testat ON1 en hel del de senaste dagarna.
Jag har nu bara mina Fuji kameror och vill givetvis ha ut mesta möjliga från dem. [...]

Min slutsats för tillfället är att ON1 är bäst i klassen men buggig och ibland frustrerande att jobba med.
Thomas Fitzgerald är fortfarande inte överens med dig. Han tycker ON1 Raw även i sin senaste version har klart synliga artefakter med Fuji-filer:

http://blog.thomasfitzgeraldphotography.com/blog/2017/2/onone-raw-improves-x-trans-support-sort-of
 

Flash Gordon

Aktiv medlem

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker du har en viktig sak här. Ett abetsflöde måste vara logiskt.
Vi börjar med att sätta vitpunkt och svartpunkt, får exponeringen rätt och konstrasten.
Vi fixar färgtemperaturen till vad vi tycker passar och färgmättnaden.
Sedan har vi Haze, clarity och structure att också använda om vi behöver det.
Detta är grundjusteringen.
Vad som sedan händer är vår egna mer kreativa tolkning av bilden.
Det är här jag tycker att ON1 tänker rätt.
Jag är med i deras plus program och de släpper väldigt mycket bra material.
Det där med kulturen kring ON1 verkar ju bra och kul. Jag måste kolla om det finns något liknande för CO.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker du har en viktig sak här. Ett abetsflöde måste vara logiskt.
Vi börjar med att sätta vitpunkt och svartpunkt, får exponeringen rätt och konstrasten.
Vi fixar färgtemperaturen till vad vi tycker passar och färgmättnaden.
Sedan har vi Haze, clarity och structure att också använda om vi behöver det.
Detta är grundjusteringen.
Vad som sedan händer är vår egna mer kreativa tolkning av bilden.
Det är här jag tycker att ON1 tänker rätt.
Jag är med i deras plus program och de släpper väldigt mycket bra material.
Jag har tyckt att LR och DxO varit hyfsat logiska de med men det är många som kritiserat CO för att ha hög tröskel men egentligen är det bara några få stora skillnader mellan CO och dessa när det gäller generell redigering och det är att man har verktyg på tre flikar istället för i en enda lång rad. I CO ligger det mesta i det avseendet under en flik som heter "Exposure". Däremot har man lagt allt kring färghantering (som är det som verkligen åker cirklar kring både LR och DxO). Sedan ligger "Details" under en tredje flik och där ligger generell skärpning, brusreducering m.m. Allt detta är generella verktyg.

Den största skillnaden annars är lagerhanteringen "Local Adjustments" som används främst för detaljustering av delar av bilden och här finns i princip alla de verktyg som finns under de föregående tre flikarna för lokal användning.

Men jag förstår de som blir förvirrade i början för CO ger en helt annorlunda användarupplevelse än både LR och DxO och det har en del verktyg som fungerar helt annorlunda än i de andra konverterarna. Delvis beror detta på att dessa verktyg faktiskt är klart mer sofistikerade än motsvarande verktyg i LR och DxO. CO riktar sig nog delvis till en lite smalare publik än både DxO och LR. I en del avseenden är det verkligen mer avancerat och ger bättre detaljkontroll men priset är en något högre inlärningströskel kanske.

ON1 kanske blir ett mer naturligt alternativ till LR än CO av just detta skäl.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Bra beskrivet.
CO har en tekniskt driven metodik med avancerade funktioner som E väldigt kraftfulla men som samtidigt ställer höga krav på användaren.

Sådant som jag snabbt på några sekunder kastade ihop i CNX-2 eller Aperture tar verkligen inga sekunder i CO.
Av DxO och CO sä är min upplevelse med Nikon att DxO lyckas oftare att sätta en korrekt svart utan färgstick där CO kräver manuell justering.

När det gäller att kompensera för CA så får nikons egna mjukvara CA i det närmaste att upphöra automatiskt. Något CO inte klarar av. DxO är bättre på detta.
Självklart är ju nikons mjukvaror trimmade för Nikons kameror med Nikons optik på och enbart detta men för mig som användare som ställs mellan två olika resultat - Nikons "perfekta" och andra RAW-processorers "halvdana" så är det naturligt att frustrationen ökar.

Det var så enkelt i mitt ena arbetsflöde medan i det nya blir jag tvingad att verkligen arbeta med att få det resutlat jag sökte.

Om ON1 t.ex. kan minska den trönskeln och låta kreativiteten leda utan att ge avkall på kvalitéten så har de en vinnare.
Jag känner det som att man lite fått välja.

Kvalité eller kreativitet. Det är tråkigt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det har hänt mycket med "användarvänlighetstänket" sedan vi fick grafiska gränssnitt. En del trösklar kunde tidigare helt stänga ute folk som inte lärt sig ett systems uppbyggnad och funktion inklusive grundprinciper. Jag tänker exv. på hur onödigt korkat det var att införa "dubbelklick" som enda möjliga aktiveringsmuskommando för det mesta i tidiga Windows (numera kan man ju välja själv). Bara detta gjorde att en användare som aldrig sett Windows överhuvudtaget inte kunde komma igång. En del fixade det inte heller fast de visste man skulle dubbelklicka eftersom de klickade för långsamt!! Vanligt särskilt bland verkligt ovana användare och äldre.

Moderna RAW-konverterare har en del av detta med kanske onödiga trösklar och särskilt då CO. Det tog mig en viss tid att förstå mig på hur man riggade en session exv. Jag har läst text från väldigt frustrerade användare av CO som helt gått vilse i detta och hade svårt att överhuvudtaget komma igång (CO kan ju användas både som LR med central ändringsmetadatadatabas och sessionsbaserat, då det finns en databas för en session istället). Genom att CO ofta är mycket mer flexibelt i många avseenden, så ställer det högre krav på användaren men det är ungefär som med "dubbelklicket". När man bara lärt sig uppbyggnad och principer så är det inte särskilt oöverstigligt.

Ett problem alla haft mer eller mindre har dessutom varit att vissa funktioner påverkat andra då man ibland inte lyckats avgränsa dessa tillräckligt från varann. I CO har man i de senaste versionerna delvis adresserat detta och det tror jag är väldigt välkommet för jag tror att en del av din kritik gäller just detta fast du uttryckte det lite annorlunda än jag gjorde.

Det finns också en motsättning mellan redigeringsmässig detaljerad funktionskontroll och låga trösklar. CO har generellt mer av det förra än exv. LR men å andra sidan är vissa saker som kanske inte är mainstream att mickla med väldigt mycket svårare att jobba med i LR än i CO. Här tänker jag exv. på den helt underbara funtionen i CO som låter en skapa en mask genom att bara peka på exv. ett område med en viss färgnyans i bilden.

Jag ville exv. ändra ljustyrka på en massa lampor efter en taklist i en församlingskyrka jag fotade ett bröllop i. Med CO var det bara att klicka på en lampa med denna funktion och då skapades en mask över alla lampor automatiskt och sedan kunde jag "dimma" allihopa lite grand med en enda liten justering. Jag tyckte det "fan i mig" var rent magiskt. Att ha gjort samma sak i LR skulle nog tagit mig betydligt mer tid än så.
 

Cambo

Aktiv medlem
Bugg

Bra info i den här tråden. Har en 30 dagars trial och har en fundering. Då man lägger in en bildmapp via browser och gör några justeringar på en bild och använder synk för att påverka flera så händer det något knepigt med mappen. Då man öppnar den igen finns inte alla bildfiler kvar trots att dom syns i Finder. Hur är det möjligt?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Bra info i den här tråden. Har en 30 dagars trial och har en fundering. Då man lägger in en bildmapp via browser och gör några justeringar på en bild och använder synk för att påverka flera så händer det något knepigt med mappen. Då man öppnar den igen finns inte alla bildfiler kvar trots att dom syns i Finder. Hur är det möjligt?
Det finns definitivt ett antal buggar i ON1 raw 2017.0.2.
Jag kan nu inte processa HDR.DNG filer från LR. Förr har jag gjort det och också fått dem visa tummnaglar i browse och kunnat öppna dem i RAW.
Jag kör X-PRO2 och X-T2 och där har man ju gjort om en hel del med förbättrat X-TRANS hantering och att kunnat hantera komprimerad raw.
Vissa normala X-TRANS filer vill heller inte visa sig korrekt. Det ser ut som det blivit fel på kortet och filen är skadad.
Fast så är det inte för i LR visas samma fil perfekt och kan hanteras som vanligt.
Detta är ett utvecklingsprojekt med potential. Jag hoppas de har uthålligheten och kapitalet till att ta det hela vägen hem.
Som jag sagt tidigare tog det Lr till fram till version 3-4 innan de var någorlunda bra på prestanda och funktionalitet.
Alltså 3-4 år.
On1 har ett bra koncept men som vanligt är nog vägen till man har den där vinnande produkten längre än man tror.
OM jag projektledare för stora projekt lärt mig något så är det att vi människor är tidsoptimister.
Det vi tror skall ta en helg tar 2 veckor.
Som när vi skall renovera sovrummet. Känner ni igen er?
Så är det också med större projekt. Endast cirka 28% av alla större IT-projekt klaras av på budget och inom tidsramen.
Så min personliga inställning är att ON1 är ett bra team. DE har gjort mycket på en ganska kort tid.
Fast vi måste ha lite tålamod med dem. Det här kommer ha lite tid.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ni som har plusmedlemskap hos ON1. Hur fungerar det med rabatter i deras shop? Det står ju att man får 50% rabatt. Gäller det även på rabatterade produkter som denna?

https://www.on1.com/store/on1-photo-kit-raw-2017-essentials/?utm_campaign=Partner_Spotlight_2-2017&utm_source=RAW_Own&utm_content=CartOpen&utm_medium=email

50 usd kostar den ju nu. Men får ni den för 25? Är ju lätt värt att teckna ett år då. :)
Jag fick nog inte den rabatten. Fast plusmedlemskapet är riktigt bra.
OM jag nu jämför Silver medlemskapet på fotisadan där jag numear lär mig väldigt lite och med detta så är One1 mycket bättre.
Detta är som Moderskeppet med en twist.
 

Fredrik O.

Aktiv medlem
Jag fick nog inte den rabatten. Fast plusmedlemskapet är riktigt bra.
OM jag nu jämför Silver medlemskapet på fotisadan där jag numear lär mig väldigt lite och med detta så är One1 mycket bättre.
Detta är som Moderskeppet med en twist.
Aha, jag trodde man fick rabatt på alla deras egna grejer. Men de kanske inte gäller på liknande produkter.

"50% off all ON1 items in the store"
https://www.on1.com/products/plus/

Annars verkar det bra. Brukar kolla på deras klipp när det är något intressant. Men mer och mer blir ju plus-material. Har köpt en del kursmaterialet från SLR Lounge tidigare. Tycker det är svårt att hinna gå igenom det bara. Jobb och tre barn … :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag fick nog inte den rabatten. Fast plusmedlemskapet är riktigt bra.
OM jag nu jämför Silver medlemskapet på fotisadan där jag numear lär mig väldigt lite och med detta så är One1 mycket bättre.
Detta är som Moderskeppet med en twist.
Jag gjorde en gång misstaget att köpa Moderskeppets Lightroom 6 bok och den gav mig inte mycket som ändå varit med sedan version 1.0. Tyckte den litteraturen var både pladdrig och tunn innehållsmässigt. Kan ju exv. inte mäta sig alls med Scott Kelby och Kozlowski. Moderskeppet hade väl en fördel för många att vara på svenska men även Kelby är ju översatt numera och är ett mycket bättre val som ger väldigt mycket mer för pengarna. Moderskeppets styrka är nog mer deras videos.

Verkar annars som om plusmedlemskapet hos ON1 kan vara intressant. De verkar ta användarkultur på allvar och jag skulle gärna se att andra tillverkare omgav sig med samma ambitiösa program de med. Jag skulle gärna betala några spänn för ett bra användarprogram kring exv. Capture One. Det är inte alltid så smart med "trial and error"-teknik (åtminstone om man värderar sin tid) och man behöver ju inte spåra själv jämt om man kan få lite hjälp när man behöver det eller bara vill lära sig mer.
 
ANNONS