Annons

Capture One har fått hybris?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Att man höjer priset med 25% på ett år kallar jag nog en prishöjning som är mycket kraftig.

Jag betalde inkl. moms följande:
11-05-20 60€, 13-12-19 60,63 €, 15-12-02 111, 25 €, 16-12-09 111,25 och nu vill man ha 149€.

När man har en inflation på cirka 2-2,5 % per år är en prisökning på 25% verkligen at ta i.
Om inte vi konsumenter reagerar, vem skall då göra det?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
CO har en del fina delar men tian var bedrövligt instabil och det tog lång tid innan den funkade tillräckligt bra. Jag förstår varför de byggt en sådan avancerad backup-funktion i programmet.

Efter att ha importerat tiotusentals bilder om och om igen bara för att se programmet hänga sig och databaserna självdö så fullkomligt sög det musten ur mig.

Deras support var nonchalanta och jag fick intrycket att det fanns en tydlig kännedom om problemen men att man låtsades som ingenting och sålde skiten fullt ut ändå. Så efter att ha köpt det för 3500,- och sedan egentligen inte tryggt kunnat eller vågat använda det på många månader så drar de till med en låtsasuppgradering på 1500,- som egentligen bara borde ha varit 10.3.

Jag tog mina sista pengar och köpte DxO då de nu äntligen tagit över u-point från Google/NIk/Nikon.

Capture One blir det aldrig mera igen och jag vill inte ha bedrövelsen på min dator.
Den må vara grym på hudtoner och subtila justeringar etc men det räcker inte. Tack och adjö.
Jag har ju aldrig haft de problemen för jag har alltid använt CO sessionsbaserat och då skapas det ju en databas i varje session och inte globalt. Men har man de problemen du beskrivit så är det ju inte konstigt att man ruttnar till sist och särskilt då när det finns alternativ. Men även DxO är väl mer sessionsorienterat. Det är i alla fall så jag känner det.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att man höjer priset med 25% på ett år kallar jag nog en prishöjning som är mycket kraftig.

Jag betalde inkl. moms följande:
11-05-20 60€, 13-12-19 60,63 €, 15-12-02 111, 25 €, 16-12-09 111,25 och nu vill man ha 149€.

När man har en inflation på cirka 2-2,5 % per år är en prisökning på 25% verkligen at ta i.
Om inte vi konsumenter reagerar, vem skall då göra det?
Ja det kan man hålla med om särskilt som att inflationen länge varit låg. Men det finns andra branscher som är vida värre. Kolla på bagerierna bara. Vi är fullständigt totalblåsta av företag som Gateau som helt definierat om prisbilden för bröd och drar med sig många andra också. Så fort de sprungit förbi med en surdegsklick så kostar matbröd dubbelt så mycket som annat matbröd och en vetelängd ligger väl på en 130 spänn nu. Detsamma gäller om man jämför något vanligt knäcke från Wasa med något de skriver innehåller surdeg. Vår gamla Waxholmsbagaren har blivit Boulangerie Waxholm och bara nambytet har på kort lyft priset på en vanlig kanelbulle från 17 spänn till 24-25 kronor.

Hur mycket extra lägger folk på "ekologiskt" trots att vi bara har en utsaga till grund för priser som är markant högre än "vanliga" produkter. Eko-skojeriet torde vara det enklaste och fullständigt oemotståndliga sättet att höja sina marginaler vid sidan av rena momsbedrägerier som ju bar de ger 25%.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej det är inte lätt att hänga med i alla svängar. Capture One har nyligen infört vad de kallar Capture One Styles. Det är sådana man sagt också skall komma för X-Trans kameror.
Fast vad vi sett hittills får man betala ganska bra om man vill ha det de släppt så här långt.
Ännu ett tecken på att de är ute för att tjäna mera pengar.
Det är många som andas morgonluft nu när Adobe gjort sig impopulära bland en hel del kunder.
Hur man försöker dra nytta av det hela skiljer sig stort mellan de olika konkurrenterna. I Capture Ones fall verkar det först och främst vara att höja priserna.
Ja det här företagen är väl inte Röda Korset direkt!

Jag tycker faktiskt inte Phase Ones agerande och prismodell är så konstig i en jämförelse med annat. Till LR köpte jag styles från SLR Lounge och det gav mig förutom vanliga stilmallar även retuschmallar till adjustment brush och det var värt pengarna särskilt som jag kunde använda dem både i LR 5 och 6, så det var en engångskostnad.

DxO har ju produktifierat detta också i en egen applikation som heter Filmpack 5. Den kan köras både fristående och integrerad i DxO Photolabs. De är dessutom ännu värre och har produktifierat rektifieringsverktyg och det fast det faktiskt finns sådan i huvudprogrammet också.

Elitversionen av Filmnpack kostar 99 Euro nu och Viewpoint ligger väl på 49 Euro.

SLR Lounge har genomgått en våldsam paketeringsförändring men en Premium-prenumeration kostar tydligen 338 U$ idag. I det ljuset framstår ju Capture One som rena klippet.

https://www.slrlounge.com/store/
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Ja det kan man hålla med om särskilt som att inflationen länge varit låg. Men det finns andra branscher som är vida värre. Kolla på bagerierna bara. Vi är fullständigt totalblåsta av företag som Gateau som helt definierat om prisbilden för bröd och drar med sig många andra också. Så fort de sprungit förbi med en surdegsklick så kostar matbröd dubbelt så mycket som annat matbröd och en vetelängd ligger väl på en 130 spänn nu. Detsamma gäller om man jämför något vanligt knäcke från Wasa med något de skriver innehåller surdeg. Vår gamla Waxholmsbagaren har blivit Boulangerie Waxholm och bara nambytet har på kort lyft priset på en vanlig kanelbulle från 17 spänn till 24-25 kronor.

Hur mycket extra lägger folk på "ekologiskt" trots att vi bara har en utsaga till grund för priser som är markant högre än "vanliga" produkter. Eko-skojeriet torde vara det enklaste och fullständigt oemotståndliga sättet att höja sina marginaler vid sidan av rena momsbedrägerier som ju bar de ger 25%.

Som du skrev så har de som kör sessionsbaserat klarat sig mycket bättre.
För oss som trodde vi skulle kunna jobba så som vi tidigare gjort och som phaseone visade i sina demonstrationer så gick det åt skogen. Vilket gjorde mig arg och besviken. Både på mig själv som lät mig luras och på dom som inte verkade bry sig.

När de sedan framstår som att en "ny" version med tillhörande intäkter är viktigare än att erbjuda kunderna en stabil produkt så tappade jag orken.

När det gäller den helt galna inflationen som skjutit i höjde senaste året eller två blir jag lite mörkrädd. Det är inte 1000 procent påslag det handlar om utan ibland 10-tusentals.
En espresso för 42,- (bönorna kostar 1-2 kronor koppen)
En biscotti för 24,-

I övrigt verkar även basmaten nu gå mot att vara deluxe, premium och lyx.
En sirapslimpa är ingen sirapslimpa utan ett varsamt dygnsjäst och stensugnsgräddat matbröd som gjorts på de finaste spannmålen längs Österlen för endast 79,-
Ostarna blir mindre, förpackningarna större och kilopriset skenar bortom rim och reson.

Men så länge vi köper tramset så eldar vi på det hela också.
 

martinot

Aktiv medlem
Fast eftersom de fått väldigt mycket kritik de senaste dagarna för just höjningen från 100€ till 120€ så borde en tioprocentig rabatt ta bort åtminstone halva den kritiken.
Absolut. Tycker inte heller att skillnaden mellan 100-120€ är så mycket bättre. Speciellt inte när man läser kommentarer från många användare (inte minst här) hur lite som förbättrats. Men det kanske är en felaktig uppfattning som jag gjort där?

Kanske en 50-70€ hade varit mer skäligt (ungefär vad jag brukade betala för uppgradering av Lr)?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Absolut. Tycker inte heller att skillnaden mellan 100-120€ är så mycket bättre. Speciellt inte när man läser kommentarer från många användare (inte minst här) hur lite som förbättrats. Men det kanske är en felaktig uppfattning som jag gjort där?

Kanske en 50-70€ hade varit mer skäligt (ungefär vad jag brukade betala för uppgradering av Lr)?
För oss som har Sony-kameror så är priset runt 600 spänn. Jag tror inte ens att det finns någon uppgradering för oss utan man får alltid den bästa versionen för 600 och den andra enklare är gratis för Sony-användare.
 

alfin

Aktiv medlem
Hur dyrt blir det på en femårsperiod?

COP kostar 299 euro + moms. Det finns fullt av vouchers som ger 10% rabatt på inköp och uppgraderingar. Vi utgår från inga ytterligare prisökningar under femårsperioden och att eurokursen ligger i snitt på 10 kr under perioden.

Den 1 december 2017 köper vi COP för 299 x 0,9 x 10 x 1,25 = 3364 kr.

Om vi räknar på fem år framåt ska vi göra fyra uppgraderingar fram till COP version 16 den 1 december 2022 om vi uppgraderar varje år.

4 x 119 x 0,9 x 10 x 1,25 = 5355 kr.

Från 1 december 2017 till 1 december 2022 är det 60 månader.

Således: (3364 + 5355) / 60 = 145 kr/mån.

Om vi bara uppgraderar vartannat år, alltså till ver 13 i dec 2019 och ver 15 i dec 2021 blir det istället 101 kr/mån i snitt.

Vad kostar Adobe under samma period, utan möjlighet att hoppa över en version och med ett icke fungerande program om vi slutar prenumerera?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
För oss som har Sony-kameror så är priset runt 600 spänn. Jag tror inte ens att det finns någon uppgradering för oss utan man får alltid den bästa versionen för 600 och den andra enklare är gratis för Sony-användare.
Jag har just uppgraderat min Sony-variant av Capture One 11. Finns inga uppgraderingar av Sony-varianten av version 10 priset ligger nu på:

Amount: 79,00 EUR
VAT amount (25%) of above: 19,75 EUR

Total amount: 98,75 EUR


Blir runt en 1000-lapp med moms. så det är nog höjt där med med några hundra.

Jag uppgraderar främst för att jag vill ha den förbättrade lagerhanteringen med bl.a. fler funktioner i lagren och en smartare markeringsteknik än i 10:an. Jag har ju annars den mest för tethering men vill kunna ha tillgång till de här fina verktygen de gånger jag behöver dem. Annars kör jag det mesta i DxO Photolab då det är effektivare/snabbare om jag inte har några mer krävande övningar för mig och det jag inte tycker håller lika bra klass i DxO är framförallt "adjustments". Verktygen där är lite enklare och mindre precisa. Man har klart bättre kontroll i Capture One.
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Alltså. PS+LR kostar 1440:- per år. Och man kan inte använda programmet om man vill sluta prenumerera. HUR kan det vara billigt i jämförelse med ett program med engångssumma?
Lightroom kan man använda till en viss del om man slutar prenumerera, många tror att man måste hitta ett annat program att sortera in bilderna i, men i LR kan man fortfarande ha sina bilder i biblioteket men inte redigera bilder. Var så förr vill jag minnas, är väl fortfarande så?
 
ANNONS