Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fota på kvällen

Produkter
(logga in för att koppla)

Mingan

Aktiv medlem
tjo, jag tänkte se vad manska ha för de bästa inställningar för kvällstid, har alltid haft problem med inställningar när det kommer till kvälls tid samt natt tid.

jag fotar med: canon eos 60d med canon 24-105 L optik. jag använder ej någon blixt, jag vill kunna fota utan att behöva hålla på i photoshop el dylikt. ren naturlig bild är det bästa :)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Objektivet har bländare f/4 som största och du skulle säkert uppleva det som lättare med ett ljusstarkare objektiv, t ex får du Canons 50 mm f/1.8 för under 1 000 lappen vilket väl släpper in en 8ggr mer ljus. Har inte riktigt 100% koll på den biten, men dubbelt ljusinsläpp för varje bländarsteg större. Kort sagt, bra mycket bättre bilder vid dåligt ljus.

Annars får du nog skruva upp ISO till 3200 eller 6400, mer blir nog för brusigt. Sen hålla dig kring max 50 mm brännvidd och slutartid på 1/50-1/60 sekund. Handhållet kan du ta som regel 1/brännvidden. Men det beror såklart på person med =)

Är det landskap o dyl du tar kort på är det såklart bara att sätta kamera på stativ och exponera tills det blir bra! =D
 

Graylingman

Aktiv medlem
Frågor liknande denna kommer upp ganska ofta i forumet och är nästan omöjliga att svara på.

För att ta en bild och få den som man vill ha den krävs en grundläggande förståelse för hur en bild blir till. Du måste vidare utgå från den bild du vill ta samt den bild du i praktiken tar.

Varken jag eller någon annan kan veta på vilket sätt den bild du tar inte blir som du vill ha den. Att fota kvällstid, vad innebär det? Skymning eller kolmörker? Att tipsa om lämpliga inställningar är således helt omöjligt.

Varför blir inte bilden du tar som den du vill ta?

Är den för ljus? Okej, du måste släppa in mindre ljus till sensorn, dvs antingen kortare slutartid eller mindre bländaröppning. Eller lägre ISO.

Är den för mörk måste du å andra sidan släppa in mera ljus till sensorn. Längre slutartid eller större bländaröppning. Eller högre ISO

Är den oskarp? Varför är den i så fall oskarp? För lång slutartid, kanske? Du måste använda stativ eller höja ISO.

I all välmening blir mitt råd alltså: Lär dig sambandet mellan slutartid, bländare och ISO. Därefter kan du börja fundera på varför dina bilder inte blir som du vill ha dem.
 

gorred

Aktiv medlem
... jag vill kunna fota utan att behöva hålla på i photoshop el dylikt. ren naturlig bild är det bästa :)
Först: Jag förstår ärligt talat inte det här resonemanget om "naturlig bild", respektive att inte hålla på i photoshop.

En bild direkt ur kameran är direkt påverkad och aldrig naturlig. Antingen är den en jpeg-bild, och som sådan beroende på vad du har för inställningar i kameran. Den är alltså redan processad. Eller är det en RAW-fil, vilket möjligen kan sägas vara en naturlig bild eftersom den inte är påverkad av kamerans inställningar eller processad i Ps eller motsvarande. Men eftersom kameran inte ser motivet som du/jag/vi ser det blir det i alla fall inte naturligt, dvs som det såg ut i betraktarens ögon vid fototillfället. Den slutliga bilden, om man processar innan man tar bilden (kamerans inställningar) eller efteråt (Photoshop, Lightroom, Camera Raw eller annat) är ett resultat av ett återskapande av bilden som man upplevde verkligheten när man såg den och fotade den.

Sen till din fråga: Att fotografera i relativ avsaknad av ljus - på kvällar etc - handlar mycket om stora bländaröppningar, långa slutartider och höga ISO-värden. Det gäller att få in så mycket ljus som möjligt till sensorn, så den kan registrera en bild, eller egentligen lagom mycket ljus, så den blir så ljus eller mörk som du vill ha den, dvs som påpekats tidigare. All fotografering handlar om balansen och proportionerna av just de här parametrarna; bländaröppning, slutartid och ISO-värde.

Känslan och resultat kommer med kunskap och övning. Pröva olika kombinationer och se hur det kan bli.

//GöranR
 

Mingan

Aktiv medlem
tack för alla svar jag glömde nämna om just att jag får så mkt brus då jag höjer ison. jag har provat mkt med bländare etc men visst jag kan få en "okej" bild men bruset.. sänker jag bländar tiden så tar det ju längre tid att fota vilket det blir bätttre om du använder stativ. men vi tar ett exempel.. nyårs afton.. ta foto på ett fyrverkeri. v kanske kan utgå från det så kanske det underlättar lite för någon som kan förklara lite vad man kan ha för inställning som ett "EXEMPEL" utan att någon ska behöva brusa upp sig för minsta lilla.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det finns en sak som jag tycker är viktigare än alla andra, att sätta kameran på ett stativ så den står stadigt. Då slipper man hissa ISO, man slipper använda stora bländare som ger för kort skärpedjup och man slipper rörelseoskärpa.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Ja om det är brus pga ISO och du inte kan sänka slutartiden, då måste du kolla på ett nytt objektiv. 50mm f1.8 som jag nämnde är billigt och skarpt, kan vara en bra start och ge dig en hint om större bländare är en bra lösning. Då finns det bl a 17-55mm objektiv med fast bländare på f2.8. Men stora bländare kostar ofta en hel del, men om det är det du vill ha så :)
 

gorred

Aktiv medlem
Visst, man får mer brus om man skruvar upp ISO. Men sen gäller fysikens lagar, det finns inga genvägar, det är så enkelt, liksom.

Fyrverkerier är en egen genre, det är svårt. Men det finns väldigt mycket att hämta på nätet (sök på fyrverkerier kamerainställningar t.ex.), som exempelvis den här artikeln: http://www.carlbomfoto.se/hur-man-fotograferar-fyrverkerier/

Här, och i många andra liknande artiklar, står väldigt preciserat vilka inställningar man kan använda.

Men, mörkerfotografering är svårt. Det blir stora bländare och långa slutartider för att få tillräckligt med ljus. Stativ? Det kan också faktiskt bli lättare om man fotar i RAW och kör bilden genom något rawkonverteringsprogram, då kan man få naturliga bilder.
 

Mingan

Aktiv medlem
Visst, man får mer brus om man skruvar upp ISO. Men sen gäller fysikens lagar, det finns inga genvägar, det är så enkelt, liksom.

Fyrverkerier är en egen genre, det är svårt. Men det finns väldigt mycket att hämta på nätet (sök på fyrverkerier kamerainställningar t.ex.), som exempelvis den här artikeln: http://www.carlbomfoto.se/hur-man-fotograferar-fyrverkerier/

Här, och i många andra liknande artiklar, står väldigt preciserat vilka inställningar man kan använda.

Men, mörkerfotografering är svårt. Det blir stora bländare och långa slutartider för att få tillräckligt med ljus. Stativ? Det kan också faktiskt bli lättare om man fotar i RAW och kör bilden genom något rawkonverteringsprogram, då kan man få naturliga bilder.

det är väl något du säger med raw bilder vilket jag inte fotar i . nu använder jag photshop cs3 vilket jag älskar, photoshop cs5 är inget direkt jag fastnade för , fråga mig inte varför men hur som helst så få jag inte ihop raw på ps3 fast jag har läst en instruktion när man kan ladda ned en plugin. någon som har bra tips med raw till ps3 ?
 

Helmetrock

Aktiv medlem
det är väl något du säger med raw bilder vilket jag inte fotar i . nu använder jag photshop cs3 vilket jag älskar, photoshop cs5 är inget direkt jag fastnade för , fråga mig inte varför men hur som helst så få jag inte ihop raw på ps3 fast jag har läst en instruktion när man kan ladda ned en plugin. någon som har bra tips med raw till ps3 ?
Ladda ned Canons egen RAW-konverterare och konvertera RAW till ett format som PS läser, sedan öppnar du bilden där.

Omständigt, men tyvärr enda sättet jag vet...
 

gorred

Aktiv medlem
det är väl något du säger med raw bilder vilket jag inte fotar i . nu använder jag photshop cs3 vilket jag älskar, photoshop cs5 är inget direkt jag fastnade för , fråga mig inte varför men hur som helst så få jag inte ihop raw på ps3 fast jag har läst en instruktion när man kan ladda ned en plugin. någon som har bra tips med raw till ps3 ?
Följer inte Camera RAW med Photoshop? Själv använder jag Lightroom (som påminner väldigt mycket om CR), i stort sett bara. Man kommer väldigt långt här. Sen har väl Canon ett eget rawprogram som går att koppla till Photoshop?

Men, när det gäller fyrverkerier finns väldigt mycket på nätet, som ger direkt handfasta förslag till inställningar. Det finns säkert också förslag på inställningar när det gäller mörkerfoto, dvs foto i dåligt ljus.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Följer inte Camera RAW med Photoshop? Själv använder jag Lightroom (som påminner väldigt mycket om CR), i stort sett bara. Man kommer väldigt långt här. Sen har väl Canon ett eget rawprogram som går att koppla till Photoshop?
Adobe lägger inte till stöd för fler kameror till äldre versioner av PS särskilt länge, har man CS3 var det länge sedan det stödet försvann.

Eller mer korrekt, nya versioner av CR är inte kompatibla med PS mer än någon generation tillbaka i tiden. Detsamma gäller också för LR, jag tror inte att årets nya kameror är kompatibla med LR 3 till exempel.
 

gorred

Aktiv medlem
När det gäller Lr är det korrekt. Kameragenerationerna får inte vara för gamla om deras RAW-filer ska kunna gå att hantera i Lr. Till Olympus OMD E-M5 till exempel måste man vara uppe på Lr 4 eller senare. Tidigare versioner stödde inte dess RAW-filer.
 

gorred

Aktiv medlem
Men är inte konvertering av filer till DNG omständligt? Jag tycker personligen att Lr i stort sett alltid räcker till, har egentligen, för mina bilder, inget behov av fortsatt processande i Photoshop.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Omständligt? Antingen ber man LR göra det vid import eller så gör man det i efterhand i programmet. Eller så finns det konverteringsprogram dedikerat för detta.

Tycker också att LR för det mesta fixar Tillräckligt bra. Men tyvärr inte allt. Finns tillfällen man måste jobba vidare med det.
 

Torparfarsan

Avslutat medlemskap
var det någon som kunde besvara min fråga om raw program till ps3 ?
Du har förvisso fått ett antal svar på din fråga, men för att göra det lite enklare så tar jag det ett varv till.

Du har, med stor sannolikhet, fått med en skiva innehållande Canons programvara för att konvertera RAWfilen till ett format som Photoshop CS3 kan öppna. CPP har jag för mig att detta program kallas. Hur som helst kan du enkelt konvertera RAW-filen och sedan öppna med PS CS3.

Ett annat sätt som även det har beskrivits är att konvertera RAW-filen till DNG-format med en DNG-konverterare. DNG-filen kan sedan Adobe Camera Raw öppna för vidare export till Photoshop CS3.

Krångligare än så är det inte.
 

gorred

Aktiv medlem
Emellertid är RAW bara en del i det problem som din ursprungliga fråga gällde, dvs inställningar vid fotografi i dåligt ljus.

Det är fortfarande bländare, slutare, ISO och eventuellt stativ som gäller, förutom kunskap och träning. Men, man kan ha mycket nytta av att fota i RAW, och sen processa i endera bara något bra RAW-program eller använda en rawkonverterare för att processa i Photoshop.
 
ANNONS