Annons

Köpa intern HDD

Produkter
(logga in för att koppla)

afe

Aktiv medlem
SSHD ger i det närmaste noll om man inte har operativsystemet på den.

Hur vet du att hårddisken är trasig? Låter som kontrollern tycker jag.

/Karl
Nog borde väl en hybriddisk kunna göra viss skillnad om man lagrar sina bilder och LR-katalogen på den t.ex.?

Att det beror på något annat än hårddisken är du lite sent ute med ;)
 

afe

Aktiv medlem
Vore jag du skulle jag försöka åberopa konsumentköplagen i det här fallet - ett moderkort borde hålla längre två år (och datorn är väl två år?). Vore det bara hårddisken skulle det nog inte gå, eftersom de slits och tar stryk av att bäras omkring på, men här tycker jag det verkar som att hårddisken gått sönder p.g.a. fel på moderkortet/SATA-kontrollern.
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Det luriga här, som jag har funderat på hela kvällen och som är orsaken till att jag inte har sprungit till Apple och skrikit om garanti för länge sedan är att man inte på egen hand får pilla på CD-läsaren och installera egna hårddiskar på ställen där de inte ska vara. Det jag har kommit fram till är att Sata 2-enheter funkar och att Sata 3-enheter inte funkar, det är tydligen rätt vanligt.

Frågan är bara hur jag talar om för Apple att jag vet att det inte går att koppla in en Sata 3-enhet på en port där det bara får sitta en CD-läsare som har Sata 2...

Någon som har erfarenhet av om de är hyggliga här eller om de är stenhårda? Apple har väl inget rykte om sig att ge något på garanti om de kan låta bli?
 

afe

Aktiv medlem
Ah, om där inte satt en hårddisk från början ,eller var tänkt att sitta en HD är du nog rökt (garantimässigt)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Uppdatering:

Eftersom porten för CD-läsaren iallafall tidigare stött Sata 2 och jag läst att vissa MBP bara haft Sata 3 på porten som originalhårddisken sitter på så tänkte jag att en Sata 2-hårddisk skulle kunna funka, det har ju alltid funkat tidigare. Så jag bytte disken mot en lika stor Sata 2.

Men inte f..........n gick det ändå....


Vad kostar ett moderkort? För jag antar att det är vad som behöver bytas?
 

Falumas

Aktiv medlem
Nog borde väl en hybriddisk kunna göra viss skillnad om man lagrar sina bilder och LR-katalogen på den t.ex.?

Att det beror på något annat än hårddisken är du lite sent ute med ;)
Seagates hybrider prioriterar det dom läses under dom första x-sek efter uppstart för det som skall in på SSD-delen för att få dit systemfilerna. Jag vet faktiskt inte hur resten hamnar där, men dom är gjorda för att boots snabbt.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Uppdatering:

Eftersom porten för CD-läsaren iallafall tidigare stött Sata 2 och jag läst att vissa MBP bara haft Sata 3 på porten som originalhårddisken sitter på så tänkte jag att en Sata 2-hårddisk skulle kunna funka, det har ju alltid funkat tidigare. Så jag bytte disken mot en lika stor Sata 2.

Men inte f..........n gick det ändå....


Vad kostar ett moderkort? För jag antar att det är vad som behöver bytas?
Förmodligen säljer inte Apple dom löst, vilket inte många andra laptoptillverkare gör heller. Det enda är nog att lämna in den till tillverkaren.

/Karl
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Förmodligen säljer inte Apple dom löst, vilket inte många andra laptoptillverkare gör heller. Det enda är nog att lämna in den till tillverkaren.

/Karl
Nej, jag tänkte väl mest vad det kan kosta att lämna in den, jag har googlat en gnutta och kommit fram till 6-8 000 eller så. Fast jag vet ju inte hur individuellt det är eller hur aktuellt det är heller.
 

Saarikko

Aktiv medlem
Nej, jag tänkte väl mest vad det kan kosta att lämna in den, jag har googlat en gnutta och kommit fram till 6-8 000 eller så. Fast jag vet ju inte hur individuellt det är eller hur aktuellt det är heller.
Byta moderkortet på en laptop? Det blir faktiskt billigare för dig att köpa en helt ny sådan.... Apple är välkända för att överdriva med priserna!
 

Magnus Möller

Aktiv medlem
Testa på annan dator!

Nej, jag tänkte väl mest vad det kan kosta att lämna in den, jag har googlat en gnutta och kommit fram till 6-8 000 eller så. Fast jag vet ju inte hur individuellt det är eller hur aktuellt det är heller.
kan du inte låna en dator och testa disken/diskarna på den (formatera etc). Då vet du ju med säkerhet om det verkligen är diskarna.

Lycka till / Magnus
 
ANNONS