Annons

Pris på AF justering D7000?

Produkter
(logga in för att koppla)

Helmetrock

Aktiv medlem
Har samma problem med min D200 (bakfocus) och D90 (frontfocus)
Ringde till Nikon service i ett annat ärende
och passade då på att fråga om mina kameror
Jag frågade vad det på ett ungefär skulle kosta 1000-1500-2000-2500:- att fixa
för man vill ju veta på ett ungefär vad det kommer att kosta
men nej då inget ungefärsvar heller
det beror på tiden det tar
jamen sa jag det är ju gamla kameror som man inte vill lägga ut
mer än dom är värda på en rep sa jag
nej tyvärr vi lämnar inga prisuppgifter sa dom då
blää säger jag man borde kunna ge en fingervisning om kostnaden tycker jag iaf
Precis, som om de aldrig gjort jobbet innan?

En märkesbilverkstad kan ge ett pris på kronan för i stort sett vilket standardjobb som helst över telefon, att Nikon inte ens kan ge en gissning är ju inte direkt förtroendeingivande...
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Mitt nikkon 35-70 2.8 ligger så pass mycket fel att det inte går att justera
mitt tamron 28-75 2.8 samma fenomen.

märks mest vid tele, fokus sitter bra, klockrent med liveview. så det borde ju inte vara fel på objektiven.

Får skicka in kameran så får jag se.

Har nu haft kameran inne för check and clean samt justering autofocus
"justering av autofocus enligt tillverkarens specifikation" står det på kvitto. MEN liveview sätter autofocus mycket bättre ändå. på 35-70 är det väldigt märkbart speciellt på F2.8 @70mm och korta avstånd. Börjar faktiskt fundera på om autofokus inte är bättre än så här och om man kanske skulle köpt en D300 (s) istället
 

gäddmannen

Aktiv medlem
Vad tog dom för en check and clean samt autofocus justering på din kamera ?
bara så man vet om man törs skicka in kamerorna
och hur lång tid tog det att få tillbaka den?
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Check and clean var ju gratis, skrev att jag ville ha prisförsla för focusfel när jag fyllde i felrapporten. Men dom tog inget extra för det. Lite som jag hoppats när dom ändå hade den på plats. Check and clean är väl gratis första 3 åren.

Ca 1 1/2 vecka tog det väl. Helt ok
 

eskil23

Aktiv medlem
Håller med till 110% Sjukt att detta problem finns. Se på alla trådar om bak-/framfokus. Enl mig är det helt orimligt att man ska behöva oroa sig för om sin utrustning för X antal tusen fungerar som den ska. Förstår heller inte hur tillverkarna vågar, med tanke på sitt rykte, leverera produkter med tveksam prestanda.
Jag kan å andra sidan inte förstå att så många har problem med sin autofokus. För mig sitter den perfekt nästan varje gång både med D5100 och D7100. Enda gångerna den inte gör det är det mer mitt fel än kamerans. Har jag bara haft tur?
 

Damm på sensorn

Aktiv medlem
Hade också en D7000 som bråkade rejält med AF, (alla Nikkor) som funkat perfekt med min gamla D300s och även nu med min nya D7100. Fattar inte varför D7000 har så mycket strul.
 

Mr Walker

Aktiv medlem
Jsg har 50 f1,8. Fungerar mycket bra. Men zoomar med .2.8 då blir liveview märkbart bättre iaf
på kort avstånd då skärpedjupet är som kortast.
 
Senast ändrad:
ANNONS