Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpråd vid ny nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

vallmon

Ny medlem
Hej

Jag har tänkt mig att köpa ett nytt nikonhus. Mina föräldrar har en D90 som jag gillar och själv har jag en D50. Jag tror att jag skulle vilja ha något i ungefär samma klass som D90 men lite nyare. Vad är det då man ska sattsa på? En D7000?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej

Jag har tänkt mig att köpa ett nytt nikonhus. Mina föräldrar har en D90 som jag gillar och själv har jag en D50. Jag tror att jag skulle vilja ha något i ungefär samma klass som D90 men lite nyare. Vad är det då man ska sattsa på? En D7000?
Man kan säga att D90 ersattes av D7000 som i sin tur ersatts av D7100. Fram till helt nyligen gick det fortfarfande att hitta nya D90 till salu hos elektronikkedjor, men nu verkar de sista ha tagit slut. D7000 säljs fortfarande ny på många håll. Sedan finns det gott om begagnade D90 och D7000.

Kort sagt, det är inte svårt att få tag i någon av de tre modellrna, och du kan komma undan från som minst runt 3000 kronor för en begagnad D90 och hela vägen upp till nypriset för en D7100.

Det finns många små och stora skillnader mellan modellerna, men här förljer några huvuddrag. Jag jämför med D90 som du ju känner till:

- D7000 har en ännu bättre sensor, dels lite mer detaljupplösning (16 mot 12 megapixel), men framför allt är den fantastiskt bra i svagt ljus (där redan D90 är oerhört mycket bättre än din D50) plus att du kan efterarbeta filerna rejält utan problem - som att lyfta (ljusa upp) skuggor m m. Videofunktionen är påtagligt bättre än i D90, enklare att använda, fler inställningar och bättre kvalitet. Kameran är snabbare (fler bilder/sek), har en lite bättre sökare och du har en bättre autofokus (mycket bättre på att följa rörliga motiv t.ex.)

- D7100 har en sensor med ytterligare mer detaljupplösning (24 mot 16 megapixel) men är i övrigt relativt lik den i D7000 - bara marginellt bättre i svagt ljus och så. Videofunktionen är ytterligare förbättrad, kameran är ännu snabbare och har en ännu bättre autofokus - den är faktiskt mycket lik den som sitter i Nikons proffshus.

Största vinsten med en D7100 över en D7000 är om du ställer höga krav på AF-prestanda, men också om du videofilmar mycket eller vill ha riktigt rejäl detaljupplösning i bilderna. Fotar du sällan sport, springande barn/hundar eller flygande fåglar så gör en D7000 nästan lika bra jobb.

Alla tre - D90, D7000, D7100 - är bra kameror som sålt bra och blivit omtyckta. De har steg för steg förbättrats, men en D90 är faktiskt fortfarande en mycket användbar och rolig kamera. Köp den du tycker att du har råd med och fundera gärna om du kanske kan köpa en billigare amera och hellre lägga eventuellt överblivna pengar på ett objektiv.
 
ANNONS