Annons

Bildombudsmannen

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
Det märkliga är att trots den ganska stora omsättningen lyckas bolaget inte betala ut någon större ersättning till din vd och gör ändå nästan aldrig någon vinst. Dvs omkostnaderna är ungefär lika stora som intäkterna. Frågan är vilken sorts verksamhet intäkterna kommer från. Och vart pengarna tar vägen.
Finns ju ingen anledning att gissa när fakta är tillgänglig.
... Jag vet tillräckligt om STs affärer.
Då misstolkade jag ditt inlägg och dess frågor som nyfikenhet. Du vill egentligen inte veta något. Noterat och då kan vi stänga denna del av diskussionen.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kassalikviditeten är ett mått på omsättningstillgångar i förhållande till kortfristiga skulder.

Bilförmån skall förstås beskattas men det bokförs inte som lön och ingår inte i de löneuppgifter vi ser på allabolag.se.

När det gäller omsättningstillgångarnas storlek är det naturligt att dessa växer i takt med att omsättningen ökar.

Nog är väl diskussion om bolagets finansiella ställning relevant när diskussionen handlar om varför han inte svarar och om man i framtiden kommer att kunna använda Bildombudsmannen som ombud i juridiska tvister.
 

iSolen.se

Guest
Kassalikviditeten är ett mått på omsättningstillgångar i förhållande till kortfristiga skulder.

Bilförmån skall förstås beskattas men det bokförs inte som lön och ingår inte i de löneuppgifter vi ser på allabolag.se.

När det gäller omsättningstillgångarnas storlek är det naturligt att dessa växer i takt med att omsättningen ökar.

Nog är väl diskussion om bolagets finansiella ställning relevant när diskussionen handlar om varför han inte svarar och om man i framtiden kommer att kunna använda Bildombudsmannen som ombud i juridiska tvister.
Vad bra, trodde det var så men motargumentet ovan lät så tvärsäkert.

Tycker också det är intressant med bolagets utveckling. Verkar ha varit en sidoverksamhet som på kort tid vuxit till en omsättning värdig motsvarande två it-konsulter.

Sen vore det ju bra om han kunde bli bättre på statusmail, om det är hälsa eller vad spelar ingen roll för klienterna som otåligt får vänta. Skriver plural eftersom vi nu känner till två sådana fall. När jag mailat honom har han svarat omgående men det var ett par år sedan.
 

AFJ

Aktiv medlem
Vad bra, trodde det var så men motargumentet ovan lät så tvärsäkert.
Kanske skall förtydliga att även om bilförmån inte ingår i siffrorna så kan det dock bara handla om mindre summor eftersom det betalas sociala kostnader på bilförmånen (och andra förnåner) och eftersom dessa bara uppgår till 50 tusen kan det inte röra sig om några stora förmåner eftersom det också är lön på 400000. Så låga soc. kostnader indikerar att de som fått lön/förmån är en grupp med sänkta avgifter, t ex de som nått pensionsålder. (Normalt är ju soc kostnader över 30%)

På papperet går alltså verksamheten ganska knackigt och ger de anställda och ägare små ersättningar.

Sedan kan det ju vara så att en stor del av kostnaderna är någon form av royalty, licens eller provision som betalas ut till annat företag/organisation vilket kan förändra bilden radikalt.
 

iSolen.se

Guest
Kanske skall förtydliga att även om bilförmån inte ingår i siffrorna så kan det dock bara handla om mindre summor eftersom det betalas sociala kostnader på bilförmånen (och andra förnåner) och eftersom dessa bara uppgår till 50 tusen kan det inte röra sig om några stora förmåner eftersom det också är lön på 400000. Så låga soc. kostnader indikerar att de som fått lön/förmån är en grupp med sänkta avgifter, t ex de som nått pensionsålder. (Normalt är ju soc kostnader över 30%)

På papperet går alltså verksamheten ganska knackigt och ger de anställda och ägare små ersättningar.
Förstår.

Att plocka ut drygt 400 är väl inte helt fel för denna typ av verksamhet. Jag vet flera bolag där familjemedlemmar är anställda och gör minimala arbeten för att på sätt få ner marginalskatten från 55% till drygt 30%. Sen är ST i pensionsålder och om det är frun som är anställd förklarar det sociala avgifterna.

Jag skulle inte tacka nej till att driva ett bolag med sådan omsättning och sådan lön vid sidan av pensionen vid den åldern.

Sedan kan det ju vara så att en stor del av kostnaderna är någon form av royalty, licens eller provision som betalas ut till annat företag/organisation vilket kan förändra bilden radikalt.
Inte helt ovanligt. Metoderna för att plocka ut pengar från företag är oräkneliga.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Sen är ST i pensionsålder och om det är frun som är anställd förklarar det sociala avgifterna.

Jag skulle inte tacka nej till att driva ett bolag med sådan omsättning och sådan lön vid sidan av pensionen vid den åldern.
Jag förstår inte varför du envisas med denna befängda gissningslek, och ännu mindre varför du "gissar" om saker som vi faktiskt VET.

Varken ST eller hans hustru fick någon ersättning alls från företaget under det senast redovisade verksamhetsåret (2013). Ingen av dem är "anställd".

Under de tre senaste åren har de båda tagit ut sammanlagt 75000 kronor i ersättningar (inklusive sociala avgifter), dvs i snitt 2000 kronor i månaden.
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår inte varför du envisas med denna befängda gissningslek, och ännu mindre varför du "gissar" om saker som vi faktiskt VET.

Varken ST eller hans hustru fick någon ersättning alls från företaget under det senast redovisade verksamhetsåret (2013). Ingen av dem är "anställd".

Under de tre senaste åren har de båda tagit ut sammanlagt 75000 kronor i ersättningar (inklusive sociala avgifter), dvs i snitt 2000 kronor i månaden.
Anställd: Snabbkollade ett bolag jag känner till, VD/ägare räknades som anställd. Är det olika i olika bolag?

Undras vad de 2 000 000 kronorna användes till sista året.

Kul att du är kvar, lät som du inte var så intresserad.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ersättning till vd och/eller styrelse ska alltid redovisas separat, vilket framgår med utmärkt tydlighet av de uppgifter som finns i länken i ett tidigare inlägg.
 

iSolen.se

Guest
Nu förstår jag inte. Varför frågade du det om du känner till att det inte är så?
Var det verkligen så svårt att förstå? Det gällde att VD-lön redovisades separat. Sen var det en rad obesvarat/otydligt: Upprepar. Räknas verkligen inte ST som anställd? Dvs att han inte har tagit ut någon nämnvärd lön. Kan han ta ut pengar i rollen som VD och i rollen som anställd? Kan det vara olika i olika AB, det bolag jag kollade på räknades VD/ägare in i antalet anställda. (frågade precis en till, grundaren är den enda anställda, det står "1". De där två miljonerna, någon teori om vart de gått?
 

iSolen.se

Guest
Var det verkligen så svårt att förstå? Det gällde att VD-lön redovisades separat. Sen var det en rad obesvarat/otydligt: Upprepar. Räknas verkligen inte ST som anställd? Dvs att han inte har tagit ut någon nämnvärd lön. Kan han ta ut pengar i rollen som VD och i rollen som anställd? Kan det vara olika i olika AB, det bolag jag kollade på räknades VD/ägare in i antalet anställda. (frågade precis en till, grundaren är den enda anställda, det står "1". De där två miljonerna, någon teori om vart de gått?
Fick separat svar. VD och anställd redovisas separat även om det är samma person.

Dvs VD kan mycket väl ha 0 i redovisningen och ändå plocka ut 410 000kr som anställd.
 

iSolen.se

Guest
All ersättning han driver in för olovlig publicering räknas som omsättning, men merparten av det går ju till hans klienter. Inget konstigt med det.
Advokater har något som kallas klientmedelskonto för att separera verksamheten från stämningspengar. De pengarna ska inte räknas in i omsättningen.

Ingen vild gissning att det är samma sak för jurister.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Fick separat svar. VD och anställd redovisas separat även om det är samma person.



Dvs VD kan mycket väl ha 0 i redovisningen och ändå plocka ut 410 000kr som anställd.
Då var det "separata svar" du fick felaktigt. En vd är givetvis anställd, men ersättningen ska redovisas separat (tillsammans med styrelsearvoden) i årsredovisningen. Läs ÅRL 5 kap 20§.
 
ANNONS