Annons

Får inte till inställningarna

Produkter
(logga in för att koppla)

ronja_novis

Ny medlem
Jag har köpt en Nikon D7000 men får inte till de manuella inställningarna öht.
Läst noga i instruktionsboken men de kvittar hur jag ställer in slutartid/bländare/ISO, bilderna blir bara helt svarta. Alltså inte mörka utan svarta.
Jag vill fota mina hundar i rörelse, kan någon snälla hjälpa mig!
Vad har jag missat?
Vilka inställningar har ni om ni ska fota djur i rörelse (ponera att de är mitt på dagen)
Alternativt posta en bild och beskriv vilka inställningar ni använt på den bilden.
Även andra inställingar på kameran/knappar för ja har inte riktigt koll på vilka lägen allt ska ha innan man börjar ställa in slutartid/bländare/ISO!
Så tacksam för all hjälp jag kan få! Känns som jag håller på att bli gaalen!
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
1. Börja med Auto och ta ett par bilder.

2. Sedan tittar du på dem och kan se vad kameran själv valde för inställningar.

3. När du sedan går över till manuellt så börja med samma inställning som autoläget och gör sedan alla ändringar dubbelt, alltså om du ändrar bländaren från f4 -> F5.6 så ändrar du samtidigt slutartiden från 1/200 .> 1/100 osv
 

b1967

Aktiv medlem
Jag har köpt en Nikon D7000 men får inte till de manuella inställningarna öht.
Läst noga i instruktionsboken men de kvittar hur jag ställer in slutartid/bländare/ISO, bilderna blir bara helt svarta. Alltså inte mörka utan svarta.
Jag vill fota mina hundar i rörelse, kan någon snälla hjälpa mig!
Vad har jag missat?
Vilka inställningar har ni om ni ska fota djur i rörelse (ponera att de är mitt på dagen)
Alternativt posta en bild och beskriv vilka inställningar ni använt på den bilden.
Även andra inställingar på kameran/knappar för ja har inte riktigt koll på vilka lägen allt ska ha innan man börjar ställa in slutartid/bländare/ISO!
Så tacksam för all hjälp jag kan få! Känns som jag håller på att bli gaalen!
Jag förutsätter att du tagit av objektivlocket.... ;-)

Ett bra tips är att du söker efter bilder på Flickr.
När man kollar på bilderna där kan man också se vilka kamera-inställningar som användes när bilden togs.
En del användare har stängt av den visningen så man ser det inte på alla bilder, men på många syns de.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag har köpt en Nikon D7000 men får inte till de manuella inställningarna öht. ..........
Varför envisas med manuella inställningar när kameran kan hjälpa dig. Läge "A" och "S" gör oftast att det blir mycket enklare att få till det. "Gröna rutan" eller något av motivvalen (t ex "sport" om det är hundar som far runt med hög hastighet) ska man inte heller förakta:)
Manuellt läge kan vara bra i speciella situationer, t ex nattfotografering eller fotografering med studioblixtar.
OBS!! Det är inte "finare" att fotografera med manuellt läge. Det är bara krångligare och medför större risk för misslyckade bilder:)
Anders W
 

b1967

Aktiv medlem
Varför envisas med manuella inställningar när kameran kan hjälpa dig. Läge "A" och "S" gör oftast att det blir mycket enklare att få till det. "Gröna rutan" eller något av motivvalen (t ex "sport" om det är hundar som far runt med hög hastighet) ska man inte heller förakta:)
Manuellt läge kan vara bra i speciella situationer, t ex nattfotografering eller fotografering med studioblixtar.
OBS!! Det är inte "finare" att fotografera med manuellt läge. Det är bara krångligare och medför större risk för misslyckade bilder:)
Anders W
Inte finare, men ett bra sätt att lära sig hur bländare/slutare/ISO påverkar bilderna samt att det kan vara kul att själv bestämma hur bilden skall se ut.

Jag kör ofta manuellt just för att det är kul.
Har jag inte tid att fiffla med inställningarna så mycket brukar det bli A-läge.
 
Senast ändrad:

AFJ

Aktiv medlem
Jag har köpt en Nikon D7000 men får inte till de manuella inställningarna öht.
Läst noga i instruktionsboken men de kvittar hur jag ställer in slutartid/bländare/ISO, bilderna blir bara helt svarta. Alltså inte mörka utan svarta.
Jag vill fota mina hundar i rörelse, kan någon snälla hjälpa mig!
Vad har jag missat?
Vilka inställningar har ni om ni ska fota djur i rörelse (ponera att de är mitt på dagen)
Alternativt posta en bild och beskriv vilka inställningar ni använt på den bilden.
Även andra inställingar på kameran/knappar för ja har inte riktigt koll på vilka lägen allt ska ha innan man börjar ställa in slutartid/bländare/ISO!
Så tacksam för all hjälp jag kan få! Känns som jag håller på att bli gaalen!
Förstår jag dig rätt att när du fotar i t ex P-läget eller helt automatiskt läge så blir bilderna rätt exponerade? Det är alltså bara i M-läget som bilderna blir helt svarta? Det låter märkligt. Ännu märkligare att "det kvittar hur jag ställer in slutare/bländare/slutare".

Det är väl ingen större mening med att vi lägger upp bilder som är OK. Det vore intressantare om du kunde lägga upp en bild som visar ditt problem. Ställ dig i köket, tänd alla lampor, ställ kameran i M-läget, välj ISO 3200, Bländare 4 och Slutartid 1/30 och fota, bli bilden verkligen helt svart då? Om så är fallet är det något fel på din kamera. Lägg gärna upp bilden.
 

ronja_novis

Ny medlem
Varför envisas med manuella inställningar när kameran kan hjälpa dig. Läge "A" och "S" gör oftast att det blir mycket enklare att få till det. "Gröna rutan" eller något av motivvalen (t ex "sport" om det är hundar som far runt med hög hastighet) ska man inte heller förakta:)
Manuellt läge kan vara bra i speciella situationer, t ex nattfotografering eller fotografering med studioblixtar.
OBS!! Det är inte "finare" att fotografera med manuellt läge. Det är bara krångligare och medför större risk för misslyckade bilder:)
Anders W
Jag var otydlig! När jag tar bilder med auto funkar det, men läge A och S ger också helt svarta bilder!
 

ronja_novis

Ny medlem
Förstår jag dig rätt att när du fotar i t ex P-läget eller helt automatiskt läge så blir bilderna rätt exponerade? Det är alltså bara i M-läget som bilderna blir helt svarta? Det låter märkligt. Ännu märkligare att "det kvittar hur jag ställer in slutare/bländare/slutare".

Det är väl ingen större mening med att vi lägger upp bilder som är OK. Det vore intressantare om du kunde lägga upp en bild som visar ditt problem. Ställ dig i köket, tänd alla lampor, ställ kameran i M-läget, välj ISO 3200, Bländare 4 och Slutartid 1/30 och fota, bli bilden verkligen helt svart då? Om så är fallet är det något fel på din kamera. Lägg gärna upp bilden.
I helt automatiskt läge blir det rätt. Men om djuren rör sig blir de ju suddigt och jag vill ju lära mig kamerans funktioner men jag vet inte vad jag gör galet.
Jag är på jobbet nu! Ska ta en sådan bild så jag får återkomma!
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
I helt automatiskt läge blir det rätt. Men om djuren rör sig blir de ju suddigt
Det automatiska läget försöker få till en korrekt exponerad bild, vilket ibland innebär att kameran måste vara öppen under en längre tid för att tillräcklig mängd ljus ska hinna komma in i kameran. Om du tittar info på en sådan bild så kommer du att upptäcka att slutartiden är ganska lång, kanske 1/10 sekund eller ännu längre.

För att få en bild att bli stilla på en rörlig hund så behöver du kanske en tid på 1/500 eller ännu snabbare. Problemet blir då att även om kameran använder max bländare och max ISO så räcker det helt enkelt inte till i den belysning som finns. Då måste man lägga till eget ljus, t.ex. med blixt.
 

bildterapeuten

Avslutat medlemskap
det är inte så enkelt att du har glömt att ställa din kamera på autoiso?
jag kör mycket med bestämd tid och bländare, tex 1/800sec och bl 5.6 med mina telen för att veta att jag kan frysa vissa rörelser, erhålla ett skärpedjup + auto iso.
Nikons auto iso är guld värd eftersom två av tre parametrar är givna
 

Bilagor

ANNONS