Annons

Tunt på begagnatmarknaden

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Det fladdrade förbi en A900 i veckan. Den såldes för 5.000 spänn inklusive ett Tamron 90/2,8 Makro 1:1, snacka om fynd... tyvärr var jag tvåa på bollen och lite för ärlig för att finta säljaren som frågade om jag var samma person som kontaktat honom först. Det fanns en viss namnlikhet där. Hade jag svarat ja o slängt mig i bilen så hade jag nog kunnat sno kameran, men men, bara att gratulera Peter som fick en mycket fin kamera till det bästa pris jag någonsin sett.

Fick svar från Assist idag. De har kikat på min A850 och kommit fram till att det mesta är bränt och förbrukat i den. Reparationskostnad... håll i er... 14878 kronor och 92 öre... skulle inte tro det va!? Låter dem returnera den så ska jag själv obducera den någon dag när jag har för lite att göra och till dess använder jag den som rekvisita.
 

mayro

Aktiv medlem
jisses.. Att dom inte skäms då repkostnad kostar mer än en ny snudd gjorde.. Då visar verkligen dom sjuka rep priserna upp att det handlar om ocker och inget annat.. Därför självklart är inte lite elektronik så jävla dyr inte.. Tramsigt är vad det är..
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Min erfarenhet är samma. Assist verkar ta bra betalt. Ett av mina 70-400 ville de ta över 10.000:- för att fixa. Oklart om beskrivningen av skadan verkligen stämde, men vad vet jag.
 

mayro

Aktiv medlem
Canon är inte ett smack bättre. Fixade mitt l objektiv. Kostade över 5000 kr. Dvs typ 40% nypris. :-(.
 

KGS

Aktiv medlem
jisses.. Att dom inte skäms då repkostnad kostar mer än en ny snudd gjorde.. Då visar verkligen dom sjuka rep priserna upp att det handlar om ocker och inget annat.. Därför självklart är inte lite elektronik så jävla dyr inte.. Tramsigt är vad det är..
Det blev åtminstone ett lätt beslut att ta *s*
Samtidigt dök det upp en A850 med mycket få exponeringar (1600) på Tradera. Den bevakade jag till jag råkade snubbla över en A99 som jag inte kunde motstå :)
A850 såldes för 6700 och genast kom en A900 ut. Den säljs ikväll. Det är samma exemplar som jag tidigare missade. Men nu är jag inte intresserad längre, A99 är en mycket trevlig bekantskap och jag upplever EVF som ett kärt återseende. Riktigt bra. Har testat den mest i studion än och jag älskar den omedelbara feedbacken i sökaren. Utomhus är det förstås mycket användarvänligt att få se bilden innan den tas så att säga. Det har ju hänt att ISO stått på 1600 och bilderna blivit "oförklarligt" ljusa med den vanliga DSLR´n. Sådana fel gör förstås ingen annan än jag, men ändå.
 

Znutt

Aktiv medlem
Det har ju hänt att ISO stått på 1600 och bilderna blivit "oförklarligt" ljusa med den vanliga DSLR´n. Sådana fel gör förstås ingen annan än jag, men ändå.
Grattis till en bra kamera

Jag har också sett en utfrätt sökarbild.......
 

nils-roger

Medlem
Zeiss 21mm 2,8 till Sony A7

Tillbaka på Fotosidan efter ett uppehåll. Skjuter fortfarande med min A850 och A700 som reservhus och har inte haft någon anledning att kolla marknaden för varken nytt eller begagnat på flera år. Plötsligt fick jag ett missljud i slutaren och meddelande om kamerafel dök upp på displayen under en fotosession. Först sporadiskt och sedan mer och mer frekvent. Till sist gav jag upp och fotade vidare med A700. Dagen efter fungerade A850 felfritt och har så gjort sedan dess (4-5000 exponeringar) men ett frö av oro såddes förstås och jag började kika runt på vad som finns numera. A99 förstås, men tänkte också kolla av vad en 850/900 betingar idag och det visade sig inte finnas en enda en till salu i hela konungariket. Begripligt iofs med tanke på hur bra de är, men ändå, nog brukar det väl finnas någon någonstans? Finns det fler ställen att söka på än Fotosidan, Blocket och Tradera?

Kollade e-bay och hittade hus till rena fantasipriser, dvs lika mycket som jag betalade för ett nytt hus för tre-fyra år sedan. A99-hus kostar mindre på e-bay än 850/900 hus. Är det så att Sonyanvändare vill ha DSLR och därför håller hårt i sina hus och är villiga att betala rejält, eller är det bara en tillfällig svacka? Vad bör jag betala för ett 850/900 hus i dagens läge? Om jag nu inte kliver upp på A99, mycket att läsa in efter flera års ointresse *s* o så ser jag att det finns någon liten kamera som heter A7 också, men den jobbar inte med mina objektiv utan adapter, så den har jag strukit från "wanted" listan, är det fel?

Är felet jag beskrev ovan ett vanligt fel? Finns det någon tråd om det?

Uppdatera mig lite om du har tid :)

Kanske lite utanför ramen (ämnet), men jag undrar om någon har erfarenhet av ett Zeiss Distagon 21mm 2,8 på en A7??? Tacksam för input!
 
ANNONS