Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Huawei P20 Pro Kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Xfinger

Aktiv medlem
Upplösning kamera lägen inställningar:
40M (4:3) Zoom stöds ej vid detta läget kommer upp när jag försöker zooma???
10M (4:3)
7M (1:1) Vad är 1:1?????
7M (18:9)
Inget 16:9 som typ alla datorskärmar / tv är?..... Hur tänkte dom här?
Vilket läge kör ni? Croopar ni om bilderna om ni kör 4:3? Snacka om stenåldern?
Man vill väl ha ett 16:9 läge???
Sjukt besviken på detta samt zoom vid 40M

Vilka lägen går till vilken kamera?
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
40M (4:3) Zoom stöds ej vid detta läget kommer upp när jag försöker zooma???

Zoomen är digital, därför fungerar det inte vid full upplösning.

Inget 16:9 som typ alla datorskärmar / tv är?..... Hur tänkte dom här?

Sensorn har 4:3 format, därav formatet vid full upplösning. Låter dock konstigt att 16:9 inte går att välja.

18:9 finns väl för att fylla mobilens skärm.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det finns nog ingen optisk zoom. 10mp torde erbjuda 2x digital zoom - 2x zoom blir en halvering av bildvinkeln med 1/4 area = 1/4 av pixlarna kvar. Då blir 40mp reducerat till 10mp.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det finns nog ingen optisk zoom. 10mp torde erbjuda 2x digital zoom - 2x zoom blir en halvering av bildvinkeln med 1/4 area = 1/4 av pixlarna kvar. Då blir 40mp reducerat till 10mp.
Jag förstod det som att det faktiskt finns en "kamera-i-kameran" som har en brännvidd motsvarande 80 mm och f 2.8 och att detta inte bara är en digital zoom.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-huawei-p20-pro.htm

Men jag kan mycket väl ha fatta fel.
 

herodes

Aktiv medlem
Det finns nog ingen optisk zoom. 10mp torde erbjuda 2x digital zoom - 2x zoom blir en halvering av bildvinkeln med 1/4 area = 1/4 av pixlarna kvar. Då blir 40mp reducerat till 10mp.
Jag har en P20 Pro och är mycket nöjd med bildkvalitén. Det finns ett "natt läge" som fungerar mycket bra.
Verkar vara någon form av HDR. Generellt mycket nöjd med den för att vara en mobil. Batteriet räcker ett par dagar som man sätter den i den enklaste av sparlägen. Finns ytterligare sparläge och då klarar den sig 5-6 dagar och ligga och vila om man nu har behov av det.

"Triple-camera, 10MP output size
Main camera: 1/1.7-inch 40MP Quad-Bayer sensor, F1.8 aperture and 27mm equivalent focal length
Secondary camera: 20MP 1/2.78-inch monochrome sensor, F1.6-aperture and 27mm equivalent focal length
Tele-camera: 8MP, 1/4.4-inch RGB sensor, F2.4-aperture, 80mm equivalent focal length and optical image stabilization "
 

Bilagor

ANNONS