Annons

Laptop för bildbehandling

Produkter
(logga in för att koppla)

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Vart ser man sRGB och Adobe RGB om datorerna? Måste man kolla youtube reviews isf? eller kan man se det i teknisk specifikationer?
Vet inte om YT men det bör vara speccad i specifikationerna men det är långt ifrån alla tillverkare som gör det. Oftast för att man inte vill "skryta" med dåliga värden. Du får helt enkelt forska och fråga. Var noggrann när du gör det att du väljer rätt model nummer på burken när du frågar. "Samma" dator med olika skärmpaneler eller olika CPU kan ha olika modellbeteckningar, det kan skilja bara ett bokstav eller ett siffra.
Tillverkare gör allt för att göra det svårt för konsumenten att ta en informerad beslut tyvärr.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
Företaget Komplett skriver att dell XPS har full Adobe ..... kan man lita på detta ?
Vad man än köper bör man nog kalibrerar då och då ,med något verktyg om man har sådant !
Jag har i många år redigerat raw bilder ute i fält med min bärbara och sedan jämfört dom på min stationära eizo-skärm ,inte sätt någon skillnad !? Är väl mesta om man skall göra kritiska reklamfoto eller utskrifter som det ställs större "skärmkrav" ?
 

Polar300

Aktiv medlem
Jag köpte en Acer SWIFT, 970 g lätt, i februari. Med 7i quad core, 16 GB ram och 0,5TB SSD, 14" IPS. Avsedd att ersätta min mååånga år gamla HP-laptop [som uppenbarligen inte tålde ett ofrivilligt 1m-test... :-( ].

Fick köpa till:
en förgreningsdongel, en dvd-spelare och en cf-läsare - för att livet skulle bli komplett återställt (HP'n hade allt det 'inbyggt').

Dessutom:
en 12V-laddare (för bil-/båt-bruk) och en extern hårddisk (vill inte belasta SSD'n med arkiverat material innan det överförs till och slutlagras i mitt nätverk).

Eftersom jag hatar att sakna numerisk tangentbordsdel när jag sitter vid en 'fast' bordsarbetsplats så blev det också ett trådlöst fullstort tangentbord och en mus i ett kit från Logitech. Vilken ca 27-30" skärm det blir där har jag ännu inte bestämt mig för...

Allt det här är jag nöjd med så här långt, men det för mig nya och fånigt löjliga användargränssnittet hos Windows 10 Home har det varit en pärs att få rätsida på. Bara att städa bort allt vad tidsförstörare heter (spel, obeställd reklam etc) tog evigheter av hjärngymnastik och knappande...

Så det blev:
Notebook: Acer SWIFT
Förgreningsdongel: Satechi
Extern HD: Lacie 4TB
BluRay-enhet: Buffalo
Minneskortsläsare: IcyBox
12V-laddare: MicroBattery 90W
Mus & Tangentbord: Logitech MK540

Helt oberoende av notebook-köpet blev det också en skärmkalibrerings-enhet från xritephoto.com, en i1 Display Pro - mest för att det kändes bra att kunna kalibrera även hemma...
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Vilken utveckling på bärbara datorer. Har sett att den suveräna Unmesh Dinda (PiXimperfect) använder Dell i sina tutorials :)
Vilken märke någon använder är helt oviktigt. Det viktiga är att verktyget passar jobbet, i det här fallet att dator har rätt komponenter för bildbehandling.
Sedan ska vi inte ens gå in på att dessa människor är i 99.9% sponsrade.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Vilken märke någon använder är helt oviktigt. Det viktiga är att verktyget passar jobbet, i det här fallet att dator har rätt komponenter för bildbehandling.
Sedan ska vi inte ens gå in på att dessa människor är i 99.9% sponsrade.
Det är inte alls säkert, jag vet att det inte behöver vara så. Men kan inte uttala mig specifikt om Dinda och hans sponsring. Oavsett, Dell verkar vara en högst kompenent dator för bildredigering.
 

Pippo

Aktiv medlem
Har tittat på Dell XPS 15 tum med standard IPS skärm pris 15900:- hos Dustin .
Räcker det med denna standard ips skärm om jag skall redigera stillbilder i capture one ??
Någon sa att allt blir litet om jag väljer 4k !? Har valt 15 tum som absolut minsta storlek om jag skall vara mobil och samtidigt kunna redigera någorlunda .....
Färgåtergivning bör väl vara samma?
Den "räcker" helt klart med sina 100 % sRGB. Högre upplösning än denna är enligt mig onödig på en 15,6"-skärm. Å andra sidan är jag partisk eftersom jag själv köpte en sådan för några veckor sedan och oftast kör den som stationär dator kopplad till en 32"-skärm. Fördelen med deras 4K-skärmar är att dessa har mindre problem med light bleed. Nackdelen är att du får en blank skärm som, i alla fall jag, inte gillar. 4K-skärmen klarar också 100 % Adobe RGB.
 

hbg-bild

Aktiv medlem
dell XPS långsam usb ?

Har nu köpt en Dell XPS 15 tum
snygg, väger mindre än min förra dell, bättre skärm m.m
Men USB kontakterna är väldigt mycket långsammare än på min fem år äldre dell !
Någon som vet varför ? testade med Scandisk pro kortläsare och sd-kort
tog 3 gånger så lång tid att få över bilderna till dator med XPS !?
 

iSolen.se

Guest
Har nu köpt en Dell XPS 15 tum
snygg, väger mindre än min förra dell, bättre skärm m.m
Men USB kontakterna är väldigt mycket långsammare än på min fem år äldre dell !
Någon som vet varför ? testade med Scandisk pro kortläsare och sd-kort
tog 3 gånger så lång tid att få över bilderna till dator med XPS !?
Vad får du för hastighet?
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Har nu köpt en Dell XPS 15 tum
snygg, väger mindre än min förra dell, bättre skärm m.m
Men USB kontakterna är väldigt mycket långsammare än på min fem år äldre dell !
Någon som vet varför ? testade med Scandisk pro kortläsare och sd-kort
tog 3 gånger så lång tid att få över bilderna till dator med XPS !?
Har du ändrat något annat än datorn du använder? Har du nyligen provat att använda en annan dator med samma kort och kortläsare? Hur är resultatet? Har du provat med ett annat operativsystem?

Om du vill testa ett annat operativsystem på din nya dator utan att ändra något kan du testa med Knoppix ( http://www.knoppix.org/ ). Bränn en CD/DVD med Knoppix och boota datorn från den. Du får ett fullt fungerande Linux, med skillnaden att den ändrar ingenting på din hårddisk. Du har då möjlighet att testa datorns hårdvara med något annat än Windows (jag utgår från att det är Windows på den). Om det blir en väsentlig skillnad beror det på Windows.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Har nu köpt en Dell XPS 15 tum
snygg, väger mindre än min förra dell, bättre skärm m.m
Men USB kontakterna är väldigt mycket långsammare än på min fem år äldre dell !
Någon som vet varför ? testade med Scandisk pro kortläsare och sd-kort
tog 3 gånger så lång tid att få över bilderna till dator med XPS !?
Har för mig på min bärbara att det är olika USB-hastighet på olika kontakter, typ två snabba USB och en långsam? Kolla datorns specar.
 
ANNONS