Annons

Bildstöld!

Produkter
(logga in för att koppla)

sjunne

Aktiv medlem
Rent fysiskt, alltså! Utan att dra hela bakgrundshistorien så har alltså minneskortet i min telefon blivit stulet! På minneskortet fanns ett drygt hundratal bilder som nu är borta! Gärningsmannen är känd, anmälan om, i första läget egenmäktigt förfarande eftersom jag trodde att han "bara" raderat bilderna, i andra läget ändrat till stöd då jag upptäckte att minneskortet var borta!
Min fråga är helt enkelt vad som kan anses att, vid en eventuell rättegång, kräva i skadestånd? Jag är inne på 50' per bild, dvs 5 miljoner totalt! Jag vet(?) att jag aldrig kommer att få pengarna, jag är väl mest ute för att göra en markering!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Affektionsvärde är nog svårt att omsätta i kronor.

Om du kan påvisa ett reellt monetärt värde av bilder du tagit med mobilkamera blir det nog lättare. Femtio tusen låter mycket för en som verkar fota mest för sitt eget nöjes skull. Men jag vet inte. Spekulerar bara.

Finns det ens lagar som hanterar frågan?

Kan tänka mig att en domstol endast kan hantera värdet av hårdvaran.

Hur kunna bevisa att det fanns bilder på kortet? Och hur kunna bedöma deras eventuella värde?

Om du (dokumenterat) varit på foto-tur som i sig kostat väldigt mycket, och allt resultat finns på det stulna kortet, så kanske en relevant summa är kostnaden för fototuren.

Men någon annan än jag vet säkert mer om detta
 

sjunne

Aktiv medlem
Spelar det någon roll om bilderna har, som du skriver, ett monetärt värde? Jag har blivit bestulen, gärningsmannen är känd och han behöver lära sig att gör man på det viset så får det konsekvenser! (iofs så har ju allt du gör konsekvenser men en del är allvarligare än andra!)
Affektionsvärde? En del av bilderna var bevismaterial i andra ärenden! Vad är det som säger att bara för att bilden är tagen med en mobilkamera så har den inget värde?
 

johnlennonx

Aktiv medlem
Spelar det någon roll om bilderna har, som du skriver, ett monetärt värde? Jag har blivit bestulen, gärningsmannen är känd och han behöver lära sig att gör man på det viset så får det konsekvenser! (iofs så har ju allt du gör konsekvenser men en del är allvarligare än andra!)
Affektionsvärde? En del av bilderna var bevismaterial i andra ärenden! Vad är det som säger att bara för att bilden är tagen med en mobilkamera så har den inget värde?
Om du ska kunna få ut pengar för bilderna så måste du på något sätt bevisa deras ekonomiska värde och det är nog detta fotobollfoto menar kan bli svårt.
Om du exempelvis innan stölden sålt dina bilder för 50 000 styck hade det varit lättare att argumentera för att din ekonomiska förlust uppgått till 5 miljoner.

Om de bilderna som var bevismaterial i ett annat ärende nu gör att du lider ekonomisk skada kan du hävda att gärningsmannen bör ersätta dig för den skadan.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Sjunne, ta inte mitt inlägg som ett mothugg. Jag är nyfiken på ämnet och ser fram emot vad medlemmarna här kan sortera ut.
Bra att du tillförde mer fakta. Om vilken bild som helst registrerad på ett minneskort hade värdet av femtio tusen kronor så hade jag blivit miljonär varje helg. Och om alla bilder som folk tar med mobilkameror i den här världen skulle ha detta värde så skulle ingen behöva göra annat än att fotografera.
Johnlennonx har fattat hur jag tänkte.
 

Visom

Aktiv medlem
Förlåt, men 50' känns uppåt väggarna, såvida du inte är en känd fotograf med erkänt bra bilder.

Jag hade kört på vad jag normalt säljer bilderna för och sedan tagit det gånger 3.

Fast jag tror du har en uppförsbacke innan du ens kommer dit, har du inte bevisbördan på att det faktiskt fanns bilder på kortet?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Förlåt, men 50' känns uppåt väggarna, såvida du inte är en känd fotograf med erkänt bra bilder.

Jag hade kört på vad jag normalt säljer bilderna för och sedan tagit det gånger 3.

Fast jag tror du har en uppförsbacke innan du ens kommer dit, har du inte bevisbördan på att det faktiskt fanns bilder på kortet?
Hur många av hundra av dina exponeringar blir säljbara bilder?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Spelar det någon roll om bilderna har, som du skriver, ett monetärt värde? Jag har blivit bestulen, gärningsmannen är känd och han behöver lära sig att gör man på det viset så får det konsekvenser!
Ja, i svensk rätt spelar det roll om bilderna har monetärt värde. Här utdöms skadestånd bara till belopp som motsvarar den faktiska skadan. (I andra länder, t ex USA, dömer man också till ”punitiva” skadestånd, vilket verkar vara det du är ute efter.)

Du borde kanske kontakta en jurist för att få hjälp med att formulera ett rimligt skadeståndskrav, men det borde nog ligga närmare 50000 kr totalt än 50000 kr per bild.
 

Visom

Aktiv medlem
Hur många av hundra av dina exponeringar blir säljbara bilder?
Inte många. Jag utgår lite från att de 100 bilderna medvetet sparats av någon anledning och alltså är de som är värda att sparas/är säljbara. Är det så att TS normalt inte säljer bilderna blir det tufft att hävda att han lidit ekonomisk skada, då är förmodligen det fysiska kortet mer värt än bilderna(?)
 

PMD

Aktiv medlem
Spelar det någon roll om bilderna har, som du skriver, ett monetärt värde?
Ja. En domstol måste ju veta vad bilderna är värda för att kunna utdöma en ersättning. Då duger det inte med rent tyckande om värdet, utan det behövs mer substans bakom värderingen.
 

fieldcells

Avslutat medlemskap
Finns ett fall från 2007 där en butik raderade en kunds bilder. Nu är det inte jämförbart med detta fallet men där konstaterade tingsrätten att privatbilder i princip saknar ekonomiskt värde. Du lär alltså tvingas bevisa att det är kommersiella bilder som blivit raderade och ge siffror på hur den ekonomiska skadan ser ut.

Kan väl även vara på sin plats att uppmana andra att ta backup på sina bilder.
 

Polar300

Aktiv medlem
En sak som inte berörts här är:
Hur kunde någon komma i läge att stjäla (bara?) minneskortet ur TS mobiltelefon? Lånades telefonen ut, eller vad? Det är nog något som rätten skulle vilja veta, oberoende av ev. pekuniära och straffrättsliga diskussioner i övrigt. Mobiltelefoner är numera rätt värdefulla/kraftfulla (avseende vad de kan åstadkomma förutom telefonsamtal) så de är sällan något man frivilligt lånar ut/lämnar ifrån sig.

(Det diskuteras ju på allvar numera att våra smartfåånerier ska få överta sånt som att vara körkort, ID-kort etc...)
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Risken är nog större att ärendet läggs ner i brist på utredningsresurser än att du ens får ersättning för minneskortets värde...
 
ANNONS