Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket är en Nikon F värd?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla fotokunniga..
Har ärvt en Nikon F med en drös tillhörande objektiv och prylar jag inte har någon aning om vad det är. Mina kamera-och foto kunskaper sträcker sig inte särskilt långt och känner att jag aldrig kommer få någon användning för allt detta, och vill således sälja kamerakitet. Dock har jag svårt att bedöma hur mycket det är värt, och vet ju knappt om grejerna funkar..det är så omodernt så det blir obegripligt liksom...
Vad tror ni, hur mycket kan själva kameran är värd?

Tacksam om någon tar sig tid!../Kristine
 

Bilagor

luminousoctaves

Aktiv medlem
Bara av att titta på dina bilder, som är ganska svåra att tyda i detalj, så skulle jag gissa ett värde på 2.000–3.000. Nikons manuella kameror används fortfarande och har ett värde bland både samlare och hobbyfotografer. Optiken likaså.

Ett tips är att använda eBay för att få fram ungefärliga priser.
Läs kring glaset på varje objektiv, skriv in texten i eBays sökfält.
När resultaten kommer upp, se till att klicka i ”Sold” under menyn ”Show only” i vänsterspalten (långt ner).
Då får du riktpriser för objektivmodellen. Priserna är ungefärliga.

Själva kamerahuset skulle jag gissa är värt mellan 1.000 och 2.000 kr.
Blixtar, väska och andra tillbehör har inget värde.

Tips: Du får sannolikt mer pengar om du säljer varje del separat än om du säljer hela paketet som ett kit.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
LP Foto

För övrigt, om du på ett smidigt sätt vill få prylarna funktionskontrollerade, värderade och sålda till rimliga priser, ta kontakt med LP Foto i Stockholm som auktionerar ut analoga kameror ett par gånger om året. De fixar allt mot en provision.

https://www.lpfoto.se/
 

Urr

Aktiv medlem
Jag tycker det ser ut som det är tre original-objektiv Nikon, dessutom två som inte är original. De förstnämnda står nog för det mesta av optikens värde. Ser ut att vara optik som är från 60-talet och tidigt 70-tal.
 

Polar300

Aktiv medlem
Huset med Photomic:en:
en tusenlapp eller två - till någon samlare. Förutsatt att Photomic:en fungerar...
Originaloptikerna:
sannolikt ungefär detsamma. Tillsammans...
Resten:
inget ekonomiskt värde alls...

Prova du med LP Foto
 
ANNONS