Annons

Lightroom version

Produkter
(logga in för att koppla)

LaCa52

Ny medlem
Jag har nu börjat fotografera igen efter att ha arbetat alldeles för mycket under några år. Efter min pensionering håller jag därför på att försöka sätta mej in i det digitala universum som gäller idag.
Tidigare i år köpte jag Lightroom till min iMac27, efter att prata i telefon med en stor fotofirma i Umeå. Jag fick frågan hur jag ville ha mitt program. Köpa en egen skiva, eller abonnera med regelbunden kostnad. Jag valde en egen skiva och fick levererat en ask med "Lightroom 6". Allt har fungerat fint under våren och sommaren och allt vore väl frid och fröjd om jag inte köpt en kamera till, en resekompakt nu i somras. En Sony RX100 Va, som också presterar fina bildresultat trots sin litenhet.
Problemet kommer när jag ska importera RAW-filerna till Lightroom. Den tar inte Sonyfilerna och programmet går inte att uppdatera.... 8 månader efter inköp?!
Vid telefonkontakt med fotofirman i Umeå, så säger de att min version "Lightroom 6" inte uppdateras längre och att jag valt fel version. Jag påpekar att det var efter rekommendation av de själva, men får svaret att det är så här det är och inget att göra åt. Jag skulle valt abonnemangsvarianten, men det sas inget om i våras
Jo, jag vet att det går att konvertera filerna till DNG, men det känns som en omväg och lite onödigt.
Vad göra
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jo men så är det, LR6 uppdateras inte med nya kameramodeller. Alternativet är att gå via DNG till LR6, eller skaffa prenumerationspaketet med senaste PS och LR för vad det nu är 100:-/mån, eller skaffa någon annan mjukvara eller byta kameran till en variant som finns med i LR6 lista över kompatibla modeller. Har själv LR6 men än så länge så stödjer den mina kameror, vet inte vad jag ska göra därefter

Försökte hitta Adobes lista över kompatibla kameror till LR6, men kunde inte hitta den längre, har Adobe även tagit bort den supporten?
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Jo men så är det, LR6 uppdateras inte med nya kameramodeller. Alternativet är att gå via DNG till LR6, eller skaffa prenumerationspaketet med senaste PS och LR för vad det nu är 100:-/mån, eller skaffa någon annan mjukvara eller byta kameran till en variant som finns med i LR6 lista över kompatibla modeller. Har själv LR6 men än så länge så stödjer den mina kameror, vet inte vad jag ska göra därefter

Försökte hitta Adobes lista över kompatibla kameror till LR6, men kunde inte hitta den längre, har Adobe även tagit bort den supporten?
Har du version 6.14 som är den senaste?
Det var visserligen ett tag sedan den kom och version fem av rx100 kanske kom senare. En av de sista kameror som kom med var Nikon D850.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag har nu börjat fotografera igen efter att ha arbetat alldeles för mycket under några år. Efter min pensionering håller jag därför på att försöka sätta mej in i det digitala universum som gäller idag.
Tidigare i år köpte jag Lightroom till min iMac27, efter att prata i telefon med en stor fotofirma i Umeå. Jag fick frågan hur jag ville ha mitt program. Köpa en egen skiva, eller abonnera med regelbunden kostnad. Jag valde en egen skiva och fick levererat en ask med "Lightroom 6". Allt har fungerat fint under våren och sommaren och allt vore väl frid och fröjd om jag inte köpt en kamera till, en resekompakt nu i somras. En Sony RX100 Va, som också presterar fina bildresultat trots sin litenhet.
Problemet kommer när jag ska importera RAW-filerna till Lightroom. Den tar inte Sonyfilerna och programmet går inte att uppdatera.... 8 månader efter inköp?!
Vid telefonkontakt med fotofirman i Umeå, så säger de att min version "Lightroom 6" inte uppdateras längre och att jag valt fel version. Jag påpekar att det var efter rekommendation av de själva, men får svaret att det är så här det är och inget att göra åt. Jag skulle valt abonnemangsvarianten, men det sas inget om i våras
Jo, jag vet att det går att konvertera filerna till DNG, men det känns som en omväg och lite onödigt.
Vad göra
För det första;

RAW är ingen standard, och är inte bara tillverkarspecifik, utan även kameraspecifik. När det kommer nya kameramodeller så måste oftast mjukvarorna (dvs. RAW-konverterare, mm.) anpassas för detta. Man måste alltså själv ta ansvar och checka att de kameror och programvaror/RAW-konverterare man köper lirar tillsammans. Det är A &O.

Gällande just Lr så finns en enkel lista här att checka innan man bestämmer sig för Lr, eller innan man köper en ny kamera (hjälper dig inte nu, men kanske kan vara till nytta nästa gång, eller för någon annan).

https://helpx.adobe.com/se/camera-raw/kb/camera-raw-plug-supported-cameras.html


För det andra;

Adobe har (tyvärr tycker även jag) sedan flertalet år tillbaka slutat med att släppa Lr i nya versioner med perpetuallicenser. De har (tyvärr) helt gått över till prenumerationslicenser även för Lr. Själv gillar jag inte heller detta. Är själv kvar på sista uppdateringen av Lr6. I framtiden så kommer jag att behöva välja att antingen hoppa på prenumerationsmodellen (som jag normalt ogillar), eller så kommer jag att byta till den danska motsvarigheten till Lr; Capture One Pro.

https://www.captureone.com/en/products/pro

Det finns även ytterligare en variant, och det är att gå en omväg via ett gratis importerings/konveteringsprogram som Adobe har som heter DNG Converter. Där kan du konvertera RAW-filerna filerna från kameran till DNG-format, och sedan kan du importera i sin tur DNG-filerna till Lr (eller andra applikationer för den delen). Fördelen är att det är gratis, men nackdelen är att det är ett klumpigare och ytterligare steg man behöver mecka med (är själv inte förtjust i den lösningen som en primär lösning).

https://helpx.adobe.com/se/photoshop/using/adobe-dng-converter.html


För det tredje;

Vilket datum när just du personligen gör en affärstransaktion och köper in en viss produkt (oavsett om kamera eller mjukvara) har normalt ingen betydelse för om de fungerar bra tillsammans eller inte. Det som gäller är om den mjukvara du använder har hunnit få stöd för den nya kameramodell du köpt, och om du sedan har rätt till att uppgradera till den nya mjukvaran eller inte. Lightroom 6 släpptes 2015.

Det enda som jag kan tänka mig ha betydelse är om du gjort något av köpen (kamera eller mjukvara) inom 14 dagar, och har rätt till ångerrätt (eller om säljaren har generösare ångerperioder än så). Detta får du kontakta kamerasäljaren eller mjukvarusäljaren om.

Sedan kan jag tycka det är oseriöst, om det är samma säljare som sålt Sonyn och Lr6 perpetual, och de inte vet, eller bryr sig om, att upplysa om att produkterna du köper tillsammans inte lirar ihop (även om det absoluta ansvaret ligger på dig, så borde de hjälpa till och stötta dig där).
 

martinot

Aktiv medlem
Nr 3 är exakt detsamma som min punkt nr 2.
Nej.

Bägge är absolut två bra alternativ att överväga, men rent praktiskt två helt olika vägar att gå.

Står själv inför just det valet, och har inte bestämt mig än. Drar än så länge ut på vilket av valen mellan 2 eller 3 jag skall köra på.

Mycket pga. att jag tagit delvis lite av valet i punkt 4 (undvikit att skaffa nya kameror som kräver nyare Lr än 6.14, men det inser jag är ett val som bara delvis fungerar nu på kort sikt, och kommer inte att hålla, i längden, ivf.).

Trist Adobe tog den vägen, oavsett. 😥 Men var ju inte oväntat (något de annonserat under längre tid att det skulle ske förr eller senare).
 

martinot

Aktiv medlem
Att välja LRs prenumerationsmodell, är faktiskt att välja ett annat program än lr6.
Precis som jag skrev i punkt 2.
Samma applikation. Annorlunda betalningsmodell.

Stor skillnad:

Att välja prenumerationsmodell är inte jättekul, eller passar inte mig så bra. Är dock endast en finasiell och principmässig fråga.

Å andra sidan är jag väldigt bekväm med användargränssnittet i Lr, och vill ogärna behöva lära om (vilket jag behöver om jag byter till annan applikation, som tex. C1 Pro). Kommer kräva mycket tid och slit innan jag är lika bekväm som med Lr (om ens någonsin).

Beslutsångest för mig om jag skall gå för alternativ 2 eller 3...

Tills vidare kör jag på nr 4 (undviker nyinköp av kamerahus som kräver nyare version av Lr än 6.14). 🙂
 

unoengborg

Aktiv medlem
Testa Capture One. Jag tycker att det är bättre än Lightroom när man kommer över tröskeln...

Det finns en gratisversion för Sony-kameror:
https://www.captureone.com/en/download/express-sony

Och även en Pro-variant som kostar, denna kan du dock testa gratis i 30 dagar:
https://www.captureone.com/en/download/pro-sony

Det finns bra guider över programmet här:
https://learn.captureone.com

Dan
Håller med. Mycket bra val om man har Sony kamera. Komplettera med Affinity Photo som ersättning för Adobe photoshop ifall mera avancerad editering/pixelhantering behövs, så slipper du Adobe helt och hållet.

Att tänka på dock är att gratisversionen och den prissänkta pro versionen för Sony bara fungerar för RAW filer från Sony kameror. Gissar att båda kan hantera JPEG från vilken kamera som helst, ifall du t.ex. skulle vilja hanter bilder från smartphone eller liknande.
 

martinot

Aktiv medlem
Inte sant.
Om de hade varit samma applikation så hade de fungerat likadant och det gör de inte.
Att de bär nästan samma namn är en annan sak.
Det är Lr det handlar om, men att nya versioner av Lr inte finns att köpa i from av perpetualicens (enbart prenumerationsmodell).

Det är skillnad på att göra en versionsuppgradering (som när jag senast bytte från Lr 3 till Lr 6), eller att byta till en helt annan applikation (som tex. C1 Pro).

Vid nya versioner av Lr så har det varit en del nya funktioner att lära, men om jag skulle byta till något helt annat så måste jag spendera veckor av tid för att komma in i applikationen.

Jag säger inte att det inte kan vara värt det. Tex. C1 Pro är absolut ett mycket intressant alternativ som jag starkt överväger. Men jag kommer behöva köpa in flera nya böcker och lägga bra mycket tid på att lära om från grunden (inser det när jag dragit hem test/lightversion som Fujiägare).

Där står vägvalet för mig just nu:

Två helt olika lösningar; gå över på j-vla prenumerationsmodell, eller spendera massor med tid på att lära om på nytt.
 

martinot

Aktiv medlem
Håller med. Mycket bra val om man har Sony kamera. Komplettera med Affinity Photo som ersättning för Adobe photoshop ifall mera avancerad editering/pixelhantering behövs, så slipper du Adobe helt och hållet.

Att tänka på dock är att gratisversionen och den prissänkta pro versionen för Sony bara fungerar för RAW filer från Sony kameror. Gissar att båda kan hantera JPEG från vilken kamera som helst, ifall du t.ex. skulle vilja hanter bilder från smartphone eller liknande.
Liknande versioner och erbjudanden för Fujifilm:

https://www.captureone.com/en/products/fujifilm
 

AFJ

Aktiv medlem
Två helt olika lösningar; gå över på j-vla prenumerationsmodell, eller spendera massor med tid på att lära om på nytt.
Jag var i samma situation. Ogillar också prenumerationsmodellen men gillar Lightroom. Beslöt mig för att "kapitulera" och prenumererar numera på Lightroom, har inte ångrat mig även om mina invändningar mot modellen kvarstår.

Ibland orkar man helt enkelt inte stå emot! :)
 

martinot

Aktiv medlem
Jag var i samma situation. Ogillar också prenumerationsmodellen men gillar Lightroom. Beslöt mig för att "kapitulera" och prenumererar numera på Lightroom, har inte ångrat mig även om mina invändningar mot modellen kvarstår.

Ibland orkar man helt enkelt inte stå emot! :)
Jo, eftersom jag (utan att vara någon som helst expert) är såpass bekväm med användargränssnittet i Lr, så kanske även jag faller dit så småningom när kritan väl kommer till. 🙂
 

Lennart E

Medlem
Testa att söka på Camera Raw och ladda ner sista versionen , installera den. Nu har jag vanlig PC och inte apple så jag är lite osäker på om det fungerar. Med Camera Raw borde du få senaste cameraprofilerna . Och om det inte fungerar sen med Lightroom direkt så går det att kopiera kameraprofilerna från CR till lightroom . Filsökvägen på min dator ser du här nedan, kan vara så att du har en annan sökväg men det borde vara ungefär lika. Nu har jag Lightroom Classic CC men dom ser ungefär likadana ut i sökväg. Går ju alltid att söka i den hårddisk som Lightroom är installerad på efter resources så hamnar man i den mappen där profilerna finns.
Kan inte garantera att det fungerar men gör det det så är det ett bra sätt att med små medel uppgradera L6 med nya cameraprofiler så man slipper byta system. Har gjort liknande byten av filer och nya cameraprofiler på lite äldre program.


C:\Program Files\Adobe\Adobe Lightroom Classic CC\Resources
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag var i samma situation. Ogillar också prenumerationsmodellen men gillar Lightroom. Beslöt mig för att "kapitulera" och prenumererar numera på Lightroom, har inte ångrat mig även om mina invändningar mot modellen kvarstår.

Ibland orkar man helt enkelt inte stå emot! :)
Jag håller ut med 6.14 (och win7). När min rx100 mk I slutar fungera får jag väl kanske kapitulera om jag inte hittar en Mk VI eller äldre.
 
ANNONS