Annons

Hur mycket ska jag ta betalt? Och kan jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

KristianV3

Avslutat medlemskap
Så länge bröllosparet förstår vad man köper och ni är överens, så kan du göra vad som helst. Svårare än så är det väl inte. Vad mångsa här befarade var att köparna inte var fullt införstådda med vad som kan komma att leveras och därför skulle kunna bli ordenligt besvikna. Det är ex vis inte säkert att köparen förstår vad som kan hända och därför blir förbannad Om det hnder att det inte blev några vettiga bilder pga det ena eller det andra.
För övrigt kan ju bröllopsparet också bli sjuka :)

oo
Precis min åsikt!
Men här hörs ju röster om förbud mot att ta jobben om man inte har backupp och dubbelt av allt.
 

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
Med min gamla D80 hade jag varit mera ovillig att ta jobbet, just pga det du säger. Nu har jag ett förhållandevis nytt hus, ett D300 som i dagsläget inte passerat 4000 exponeringar.
Därmed inte sagt att den inte kan gå sönder. Men sannorlikheten är ju mindre med mindre antal exponeringar.
tappar du kameran i golvet spelar antalet exponeringar ingen roll...
sen är det nog många par som skulle gå med på att man bara har en kamera med sig för de antar att inget händer men de hade varit ruskigt besvikna om nåt ändå skulle gå fel och de skulle känna sig bedragna för att de inte insåg att sånt faktisk händer för att deras kmpaktkamera har då minsann aldrig buggat och det där är ju proffssaker så då går det säkert aaaaldrig fel

ps
30 1,4 och 80-200 2,8 låter ju som helt ok utrustning, men du kanske förstår att några reagerar när nån har en D50 med kitobjektiv och funderar på att fota bröllop...
 

Popcorn

Aktiv medlem
För att återgå till frågan om priser och lämna utrustningsfrågan.

Viss vägledning om prissättning av bröllopsuppdrag går att hitta via SFF, se sidan 6 här, http://www.sfoto.se/annonser/dokument/sff_prisg_2009.pdf

Det är vanligt att man ser frågor som utgår från "vad kan jag ta betalt" men det är mer sällan man funderar kring "vad är jobbet värt för kunden". Vid en första anblick är det ingen större skillnad på dessa frågor men tänker man efter är det en stor skillnad.

Fokuserar man på vad man själv är värd är det lätt att hamna i en diskussion om amatörer/hobbyfotografer med eventuellt mindre erfarenhet kontra yrkesfotografer som har 100-tals bröllopsuppdrag bakom sig, och i den diskussionen är det en uppenbar risk att det arbete en duktig amatörfotograf lägger ned nedvärderas. Självklart är det så att den erfarenhet och trygghet man får från ett proffs kostar extra men när bilderna väl är tagna och resultatet är bra (oavsett vem som var fotograf) borde värdet av bilderna för brudparet inte vara beroende av vem som fotograferade.

Vad jag vill säga är att om man klarar av att leverera med proffskvalité bör man kunna ta betalt därefter, oavsett hur stor verksamhet man bedriver. Om man trots detta väljer att prissätta sig själv lägre för att man tycker att det är så kul att fotografera bröllop så får man väl göra det, men då ska man inte inbilla sig att det är en egentligt marknadsmässig prissättning utan en prissättning baserad på andra premisser som inte kräver att man ska kunna gå runt trots alla kostnader och skatter (och gör då gärna klart det för paret också).

Olika brudpar värderar sina bröllopsbilder olika och medan det för vissa är en av de viktigaste planeringsdetaljerna kring bröllopet är det för andra mest viktigt att få minnesbilder och det spelar då ingen större roll hur de ser ut (samt allt mittemellan). Tack och lov finns det väl också fotografer för de olika önskemålen!
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Det handlar om respekt och ansvar mot kunden!
Oavsett om det gäller bröllop eller annat.

Ja och respekt och ansvar innebär att man talar om för kunden vad de får för prislappen. Har man klargjort att tekniskt haveri KAN inträffa så är det att visa respekt.

Något som du tycks ha missat de senaste 10 åren är att kunder har börjat väva in sina egna behov och förutsättningar som krav. Idag kan du beställa en volvo som är såväl motivklackad som att välja till x antal utrustningspaket. Ska man då bara erbjuda Volvo med businesspaketet i "respekt för kunden" för att det håller högst kvalitet? Jag tycker det är respektlöst att segregera ut de som har råd med proffsfotograf och de som inte har råd med proffsfotograf i två fack. Låt kunden bestämma för helvete men presentera dina förutsättningar!
Om jag köper Eldorados engelska konfekt istället för bassets för att de kostar hälften, inte fan gnäller jag för att de inte är lika goda. Jag har gjort ett aktivt val att ställa lägre krav på kvalitet till förmån för pris. Och precis samma gäller leveranssäkerhet. Du som proffsfotograf kan ju inte till 100% säga att du kan leverera bilderna. Vad händer om du blir bestulen på all utrustning när du går till bilen för att ta dig ifrån bröllopet? Det enda du gör med dina extra kamerahus och 20 minneskort är att öka oddsen för att kunna leverera.
 
Senast ändrad:

Splanky

Aktiv medlem
Kunden bestämmer självfallet valet av tjänst samt kostnaden.
Problem kan det bli om kunden inte förstått vad han/hon köpt.

Är du seriös och har åtagit dig ett uppdrag, -proffs eller amatör så ser du till att minsta möjlig orsak för att något kan gå snett elemineras. Vad det innebär kan du bara själv avgöra beroende på olika förutsättningar samt erfarenhet.

Ju mer erfaren du är desto större chans att kunna leverera felfritt.
Därav ganska nyttigt att lyssna på i detta fallet bröllopsfotografer som vet va de talar om av egen erfarenhet.

Reine, du har helt rätt inställning.

Alla har vi varit i olika situationer där uppdragsformen är ny och oprövad, vilket är spännande men också krävande.


Vad du debiterar beror på kvaliten/varan du kan leverera, inte titeln.
 

StefanSS

Aktiv medlem
Förberedelser ger självförtroende.

Har fått erbjudande om att fota ett borgerligt utomhusbröllop i vår - en bekants bekant. Har nyligen gått ut skolan som främst innehöll journalistik, men även en del foto. Nu jobbar jag på ett magasin som reporter, men fotar en del åt tidningen också - även rena fotojobb. Känner mig dock inte "proffessionell" - kan jag ta jobbet ändå? Vill ju ha erfaranheten... Tänk om jag misslyckas? Har ingen höjdarkamera heller - Nikon D50 med extern blixt och standardobjektiv - duger det? Det funkar ju för tidningen? Hur mycket bör jag ta för jobbet? De vill att jag plåtar under vigseln, uppställda bilder efteråt på paret och familjen och sedan mingelbilder på gästerna på mottagningen, sedan vill de ha bilderna grundredigerade på en CD (jag får inte rättigheterna) och kanske några extra redigerade för förstoring. Jag är inte kung på redigering heller, men kan skapligt. Vad tycker ni? Kan jag ta det?

Hej!

Jag tycker nästan det låter som om du lider litet av dåligt självförtroende vilket samtidigt verkar konstigt när du arbetar med fotografering på tidningen. Själv blev jag för ett par år sedan ombedd att fotografera min bäste väns bröllop i kyrkan och sedan dokumentera efterfesten. Att säga att jag våndades är en underdrift men det hela blev fantastiskt lyckat för alla inblandade. Så här gjorde jag:

Jag förberedde mig!

Jag for ut till kyrkan vid samma tidpunkt på dagen som brölloppet skulle äga rum veckan innan, dessutom fick jag med mig brudgummen så att vi kunde ta litet provbilder och diskutera vinklar. Jag antecknade litet inställningar för inomhus och utomhus, medveten om att vädret kunde ändras.

Brudparet ville ha några porträttbilder var för sig och med sina barn från brölloppet så jag planerade vart man skulle kunna ta dessa utomhus och sedan vart man kunde plåta om himlen öppnade sig...

Jag pratade med paret om att de behövde lägga in tid i för fotograferingen efter vigseln inne i kyrkan, ute på trappan etc så att även gästerna kunde få reda på det innan vigseln eftersom alla skulle vidare till festen i en hyrd lokal.

Apropå det så for jag även ut och rekade vid festlokalen och fann där en gammal mur som var rätt charmig. Det skulle ju komma nära 100 gäster och jag fick en snilleblixt! Efter ett samtal med festvärdinnan och toastmastern så arrangerade jag det så att värdinnan tog hand om alla familjer som kom och bockade av dem från gästlistan, sedan fick de ta en liten promenad till baksidan av huset där jag stod redo. Jag tog ett par bilder på alla sällskapen när de var fint uppklädda och sedan gick de in i festlokalen.

Just den här detaljen blev bruden extremt glad över eftersom alla familjebilderna blev så bra och alla var så fint uppklädda. Fördelen för mig var ju att nu kunde jag slappna av, ALLA skulle ju finnas med i albumet på minst ett kort. Det kan ju vara litet kaotiskt att fototgrafera folk när de sitter och äter vid fyra paralella långbord.
(Många av gästerna beställde också kopior av dessa bilderna efteråt...)

Men kameran då?

Jag hade bara en kamera på sex megapixel på den tiden men jag hade mina optiker 18-50 2,8 Sigma samt mitt macro 100 2,8 USM(toppen). Sedan tog jag med min gamla analoga kamera som backup i kyrkan och trots att det inte hade behövts plåtade jag alla moment både digitalt och med film. Detta kändes som overkill i efterhand... det hade räckt med den digitala kameran men det var skönt att ha film och massor av extra batterier ifall...

Med andra ord, tänk efter före! Försök inte göra allt själv, blanda in den som planerar festen, schemat för brölloppet etc och kom förberedd så kommer det att gå bra. Jag fick faktiskt fina bilder från parets förberedelser när de gjorde sig iordning så allt måste inte hänga enbart på kyrkan.

Hoppas det var någon hjälp.

M v h

Stefan
 

KristianV3

Avslutat medlemskap
Frågan kvarstår.
Bilderna ligger nu säkra på mina diskar.
Vad tycker ni är rimligt pris?
Jag är ingen bröllopsfotograf i den bemärkelsen att jag drar ut med en resväska med utrustning.
Vist i efterhand nu när allt gick bra, kunde man ju dra till med "såg ni inte bulan i min jacka? Där hade jag reserven, D3s huset." Men det vore inte sant, och nu spelar det mindre roll...

Jag vet inte om man skall välja att ta betalt per bild, per timme eller någon form av paket pris?

Det blir ju inte lättare av att jag inte vet hur många bilder de kommer vilja ha. Men rent logiskt borde de landa på ca 40 bilder, varav kanske 10-15 förstorningar.

De kommer få tillgång till Jpg-filerna av de NEF-filer de väljer ut.
Obearbetade NEF stannar i min ägo. Eller, skall jag bara sälja färdiga utskrifter?
Jag tänkte mig att jag gör iordning Jpg med Crimsons färgprofil och kunden får instruktion om att detta labb är den enda som kommer tolka dessa filer korrekt.

EDIT:
får inte fram prislistan hos "sfoto" som länkas till tidigare. Men jag är ganska säker på att det är samma lista jag tittade på tidigare.
 
Senast ändrad:

defuncta

Aktiv medlem
Frågan kvarstår.
Bilderna ligger nu säkra på mina diskar.
Vad tycker ni är rimligt pris?
Jag är ingen bröllopsfotograf i den bemärkelsen att jag drar ut med en resväska med utrustning.
Vist i efterhand nu när allt gick bra, kunde man ju dra till med "såg ni inte bulan i min jacka? Där hade jag reserven, D3s huset." Men det vore inte sant, och nu spelar det mindre roll...

Jag vet inte om man skall välja att ta betalt per bild, per timme eller någon form av paket pris?

Det blir ju inte lättare av att jag inte vet hur många bilder de kommer vilja ha. Men rent logiskt borde de landa på ca 40 bilder, varav kanske 10-15 förstorningar.

De kommer få tillgång till Jpg-filerna av de NEF-filer de väljer ut.
Obearbetade NEF stannar i min ägo. Eller, skall jag bara sälja färdiga utskrifter?
Jag tänkte mig att jag gör iordning Jpg med Crimsons färgprofil och kunden får instruktion om att detta labb är den enda som kommer tolka dessa filer korrekt.
Jag har ingen som helst erfarenhet av bröllopsfotografering, eller eget företagande.

Men det som jag hade börjat med är att räkna ut alla min utgifter som jag hade under den dagen. Som t.ex. resekostnader, utskrifter och allt annat som blev en kostnad för dig. Sedan lägga på den summan som du tycker du kan ta för allt arbete.

Men detta är bara mina funderingar, kanske inte alls stämmer.

MVH Christian
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett extra hus är inte speciellt svårt att få tag på. Det finns väl alltid ngn i vänkretsen som kan låna ut ett hus. Förklarar man situatioen att den lånade kameran endast kommer ur väskan OM min egen går sönder så finns det hjälpsamma personer överallt.
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Jag fotograferade mitt första bröllop häromveckan, som en bröllopspresent. Min Nikon FE som jag hade med tappade förmågan till ljusmätning samma dag. Det har aldrig hänt tidigare. Som tur hade jag en Nikon F3 också, och kunde läsa av den ljusmätaren.
 

Muni

Aktiv medlem
Du amatörfotograf som tar brödet ur munnen på oss yrkesverksamma skall naturligtvis ha ersättning för dina faktiska kostnader, som bensin, cd-skivor och eventuellt fotopapper. Som rekorderlig medborgare bör du göra avdrag för de läckerheter du stoppat i munnen under festligheterna.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men hur svårt kan det vara att lyfta på telefonluren och ringa upp ett par fotografer och fråga vad de skulle ta för att göra ett liknande jobb? Du behöver inte ens säga ditt namn eller ringa från egen telefon.

Och nej, jag tycker inte att amatören skall kräla ekonomiskt och ta första bästa tusenlapp.
DU gör ett jobb för att ngn har valt DIG, glöm inte det.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Du amatörfotograf som tar brödet ur munnen på oss yrkesverksamma skall naturligtvis ha ersättning för dina faktiska kostnader, som bensin, cd-skivor och eventuellt fotopapper. Som rekorderlig medborgare bör du göra avdrag för de läckerheter du stoppat i munnen under festligheterna.
Det där låter lite bittert.

Fotografering är en vanlig hobby, och jag kan inte tänka mig att det är så stor del av alla par som gifter sig som väljer att satsa stora pengar på att anlita en yrkesfotograf för stora summor. De flesta känner åtminstone någon som sysslar med foto, och det första valet hos många är att fråga dem om de kan göra jobbet för en liten ersättning. Det är mycket som kostar på ett bröllop och få har obegränsad budget.

En lite generaliserad gissning är att de som väljer att anlita proffsfotografer antingen har hyfsat bra med pengar eller så prioriterar de detta högre än annat. De flesta tar väl bara "en tur till fotografen" så de får ett officiellt bröllopsfoto, och har någon annan med fin kamera att ta bilder vid vigseln och festen. Att påstå att dessa amatörfotografer "tar brödet ur munnen" på er yrkesmänniskor är fel om budgeten inte räcker för att anlita en yrkesfotograf. Dessutom finns det många amtörer som gör ett bra jobb. Men gratis borde ingen jobba, om man inte ger arbetet och bilderna som present till brudparet.

Ang. priset kan jag bara reflektera till vad jag som amatörmusiker (spelar dock med många professionella musiker) tar betalt på ett bröllop: Det ligger på ca 200-250 euro per person i bandet (4-5 pers) exklusive resekostnader. Det inkluderar att man innan bröllopet övar in brudvalsen och eventuella andra önskemål på egen hand och sedan tillsammans minst en gång. Många timmar jobb där. På bröllopsdagen fixar man all utrustning på plats och soundcheckar, tar ca 2 timmar om man är snabb. Sedan kan man chilla fram till kvällen på eget håll, men se till att man är på plats i god tid före man ska börja spela. Programmet kan ju ha gått snabbare än planerat.

Sedan spelar man sina 2-4 set á 45 min, brukar börja mellan kl. 21 och 23, och spelar fram till 00-02, det varierar från gång till gång. Sedan blir det att packa ihop alla sina saker, lasta in allt tillbaks i övningslokalen, och sen åka hem. Oftast är man hemma mellan 3 och 5 nån gång.

Varför berättar jag det här? Jo, jag kan tänka mig att ett fotouppdrag tar ungefär lika länge i timmar räknat, så jag skulle ha svårt att ta betalt mer än några hundra euro för ett sådant. Trillade av stolen då jag läste här nånstans att nån tog 17000 kr...
 

Stefan Mag

Aktiv medlem
Konstig tråd!

En medlem ställer en fråga om hur mycket man skall ta betalt.
Och så förlorar man sig i teknikaliteter och dom som berättar hur dom fotat med alla linser och back-upkameror svarar inte hur mycket ni tog i betalt.

Omöjlig fråga att svara på, Anne Leibovitz tar väl några hundratusen, Janne H kanske 15,000. Jag ställde upp gratis.

Dom enda som egentligen svarat på frågan är Bengt Sändh och Kristian V3.
Ni har faktiskt angett ett pris nånstans i era kommentarer.
Synd att ni kom i luven på varandra. (Kristian V3,jag tror inte att du kan sätta Bengt Sändh på plats med att vara pretentiös, den mannen är för cool för det, ta det med en klackspark)

Du ska ta så mycket betalt som just du tycker att du är värd! Inget annat. Och om brudparet gillar prisläget så pröjsar dom. Men man ska komma överens innan! Kristian V3 , du kan ju inte knäppa en massa bilder, sätta dig bakom datorn, och sen begära ett pris!

Om jag beställer flyttstädning så gör man upp om priset innan. Samma sak med en fotosession.
 

Barkbröd

Aktiv medlem
"Muni": Om du är yrkesfotograf så har du ingen eller mycket liten konkurrens av amatörfotografer. Alternativet till en amatörfotograf är ofta inte du utan ingen fotograf alls. Vilka kostnader jag vill ha täckning för bestämmer inte du utan jag. Det är fördelen med att vara amatör, jag får min försörjning på annat håll. Eventuella ersättningar från uppdrag är ett bidrag till min hobby - inte mitt levebröd.
Undrar förresten om du föddes till yrkesfotograf eller om du också varit amatör/oerfaren någon gång?


"JazzBass" och "Stefan Mag" säger flera kloka saker, jag kan bara hålla med!
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Barkbröd;1397715Vilka kostnader jag vill ha täckning för bestämmer inte du utan jag. Det är fördelen med att vara amatör sa:
Givetvis tar amatörer en marknad på ett sätt som inte är helt schyst mot en yrkesfotograf som kanske måste lägga ner pga amatörerna för att det helt enkelt inte blir mat på bordet.

Men du har givetvis inte fel i din kommentar.


Svara inte på frågorna nedan i forumet för jag vill inte ha en pajkastning utan se det mer som en eftertanke.
Tar du upp ersättningen som inkomst i deklarationen?
Eller gör du ett skattebrott?
 

larsborg

Aktiv medlem
Sandlåda?

Ja visst, skit töntigt, ofta smågrabbar som svarar, att några sk. profotografer blir snea på, att amatörer skall ta bilder på ett bröllop, slår till med fantasipriser, var det inte någon, som skrev 17000;-., det var som sjutton!
Vem betalar den summan, när en kunnig sk. amatör/hobby fotograf gör samma arbete för en bråkdel?

Mitt tips, blir du bjuden till bröllopet, är vän till paret, samt skall ta bilder samtidigt, - bjud helt på arbetet/CD-skivan eller ta ut enbart för de faktiska kostnaderna, sedan får paret själva välja ut lämpliga bilder, enkelt vaaa?

Du får ju käket och drickat gratis, vad bråkar några om egentligen?
 

Tholic

Aktiv medlem
Håller med.
Alla måste vi börja någonstans. Alla är vi amatör från början.
Häromdagen var det en kompis som frågade om jagville ta ett familjeporträtt och vad jag skulle ha.
Jag funderade lite, Visste att en kompis var hos en fotograf för etttag sen och han fick betala 1500 för ett kort.

Jag la fram mitt allternativ.
Förklara på vilken nivå jag är. Risken för att korten blir pankaka.
Jag tar det som en ren lära.
Knäpper sisådär 10 - 20 kort. Vi går tillsamman igenom dom och jag fixar ev redigering. Hon får bilderna på en cd skiva och kan själv gå ner o fixa förstoring osv.

500:-

Det tyckte hon lät bra.

Fick en frågan av ett par vänner om att ta lite på ett bröllop.
Mest mingelbilder o så.
Själva bröllopskortet hade de en annan fotograf i släkten som fixa.

Självklart ställde jag upp. Utan kostnad. Såg det som lära. jag hade skitkul. Lärde mig massor.
Fick go mat i dricka på köpet.
jag funderade på vart man skulle lägga sig om man skulle ta betalt. Jag fotograferar för nöjes skull. Inte för att leva på det.
Kanske runt en 1000 lapp. De får bilder på ett USB eller skiva.
Inte mycket att bråka om. När jag någon gång ska leva på min kamera. ja, då ska kostanderna även täcka upp marknadsföring och material. men så länge jag gör det för skoj skulle, låt det vara där då. symbolisk summa. Inget mer. Ta i stället lärdom, som amatör kommer du säkert göra ett eller annat mistag. Det hör till.
Lycka till.Är säker på att det kommer gå hur bra som helst.

Mvh Amatörfotograf Tholic
 
ANNONS