Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Engelska bildtitlar [9 sammanfogade trådar]

Produkter
(logga in för att koppla)

ma59

Aktiv medlem
Låter fräckare med engelska. Vi har nyss fått en ny skola i kommunen som heter HC Education. Låter ganska fräckt det också för att vara en lågstadieskola!
Jaha, jaså..

Varför är det bra om det "låter fräckt"???

----------------------------------------------------


I övrigt tycker jag denna diskussionen ha många bra synpunkter från både de som älskar engelska resp inte är lika förtjusta...

Men "HC Education" som namn på en lågstadieskola, det var ju bara så skitlarvigt...hehe...snacka om barnsligt trams
 

gsoul

Aktiv medlem
Just det där med en viss känsla är lite bedrägligt, på samma sätt som uppfattningen att engelska är ett så mycket precisare språk. Vanligen beror det på att när man hör ett "nytt" ord i ett visst sammanhang så kopplar man det ordet till just det sammanhanget och vips är det ett väldigt precist och exakt uttryck. (Eller förknippas med en viss känsla). I verkligheten kanske ordet har massor av parallella betydelser, man känner bara inte till dem.
Jag hävdar fortfarande att det har helt med känsla att göra, min känsla. Och ingen annan kan tala om för mig vad som känns bäst eller vad som är "rätt" för mig ang en specifik bild (eller något annat)

Lika lite som någon kan säga att Schlager är bättre än Hårdrock, Rött är snyggare än Svart, engelska är mer precist än svenska (beror helt på hur pass bra du kan språket och vad du personligen känner för ett visst ord).

Känsla är väldigt personligt och tacka f*n för det och att vi alla är olika.
 

Gården

Aktiv medlem
Själv hävdar jag att många, speciellt de lite yngre, tycker det är tuffare med Engelska.
Ser helt enkelt häftigare ut.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Fotografen är intresserad av att nå en större publik än de som bara förstår svenska.

Fotografen publicerar samm bild på FS och engelskspråkiga sajter.

Fotografen har engelska som modersmål.

Fotografen har ett annat modersmål.

Fotografen (som jag) läser mer böcker/artiklar/tidningar på engelska än svenska och ser möjligheter med engelska språket som saknas i svenskan.

Fotografen tycker en engelsk titel passar bättre.

Ska jag fortsätta? Finns säkert fler skäl.

En positiv sak kan också vara att man inte förstår ordet/orden och måste slå upp det i en ordlista. Ny kunskap är härligt!

Reagerar du på att man benämner kameror som DSLR oxå? Är ju ingen akronym av svenska ord...
 

Hansanders

Aktiv medlem
Engelskakunskaper ?

Många tycker tydligen att det ser flashigare ut att skriva på engelska, men betydligt färre kan skriva på engelska. Vi har nog inte så bra engelskkunskaper i Sverige som vi själva tror.
Om särskrivning är helfel på svenska, så är det ofta rätt på engelska.
Och ibland kan felstavningarna bli kanska kul .
 

Jostein

Aktiv medlem
Det finns undantag där en engelsk titel är befogad. Men för det mesta tycker jag engelska titlar känns som krampaktiga försök att göra en bild mer märkvärdig än den är. Lite som att spritsa balsamicosirap på allt man äter för att det ska bli "finare". Utan att dra analogin för långt finns det rätter där balsamico funkar, men det är långt ifrån en universalingrediens.
 

jaan v

Aktiv medlem
Just balsamico som exempel blir ju extra intressant eftersom det torde vara synnerligen ovanligt att det rör sig om äkta vara.
 

Anders Östberg

Guest
Engelska kan ibland ge andra möjligheter, t.ex. att skriva en titel med en ordvits som passar bildens innehåll.

Det är dock rätt många som använder engelska titlar och bildbeskrivningar och stavar fel eller använder fel ord, och då blir det ju lite ... fel. Ska man använda ett annat språk så får man väl anstränga sig lite extra för att få det korrekt också.
 

k-oskarina

Aktiv medlem
Engelska kan ibland ge andra möjligheter, t.ex. att skriva en titel med en ordvits som passar bildens innehåll.

Detta håller jag med om...Anders!
Har själv inga problem när det dyker upp en engelsk rubrik...men när man ser en hel poolsida med bara engelska rubriker då funderar man/jag till.
Man lägger ju ut en bild med en egen känsla för bilden, bör kunna få göra detta även
med rubriken...känns det mjukare el mer passande el ordvitsigare, så okej. Man avgör detta själv. Artister-sångare kanske börjar med engelska i sina texter. Att skriva bra texter på
svenska är inte lätt - nej snarare svårt. Har man fotat bilden i ett engelsktalande land...då
kanske man vill ha en engelsk rubrik...jaja...ibland.
Man får väl avgöra o känna-in detta själv. Vi avgör ju själva vilka bilder vi lägger in-ut.
Men visst är det lätt för andra att reagera (irritera sig) på det ena eller det andra...
Vi kanske bör hålla ögonen på oss själva...o kanske kunna motivera varför vi vill ha
just en engelsk rubrik...på en bild. /Ulla
 

Anders Östberg

Guest
Jag vet inte varför man skulle behöva motivera titeln eller språkvalet för någon, lika lite som man måste motivera varför man tagit en viss bild eller bildbehandlat den på ett visst sätt. Det räcker med "för att jag kan", "för att jag vill" eller t.o.m "för att det är cool". Det finns inget facit för vad som är "rätt".

Det finns alltid folk som irriterar sig på allt och alla, men det är inte dom som ska bestämma, det är du själv.
 

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag vet inte varför man skulle behöva motivera titeln eller språkvalet för någon, lika lite som man måste motivera varför man tagit en viss bild eller bildbehandlat den på ett visst sätt. Det räcker med "för att jag kan", "för att jag vill" eller t.o.m "för att det är cool". Det finns inget facit för vad som är "rätt".

Det finns alltid folk som irriterar sig på allt och alla, men det är inte dom som ska bestämma, det är du själv.
Var finns "gilla" knappen när man behöver den!?
Bra inlägg! =)
 

Michael f8

Aktiv medlem
Jag vet inte varför man skulle behöva motivera titeln eller språkvalet för någon, lika lite som man måste motivera varför man tagit en viss bild eller bildbehandlat den på ett visst sätt. Det räcker med "för att jag kan", "för att jag vill" eller t.o.m "för att det är cool". Det finns inget facit för vad som är "rätt".

Det finns alltid folk som irriterar sig på allt och alla, men det är inte dom som ska bestämma, det är du själv.
Gilla


Michael - Som också önskar sig en "Gilla" knapp -
 
ANNONS