Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Enda objektiv till EOS 5D MK2

Junkman

Avslutat medlemskap
Hämtade min nya EOS 5D MK2 idag, och vill ha tipps om ett riktigt bra objektiv som jag kan fota objekt som ödehus, bilvrak och porträtt m.m. Ett krav jag har är att det skall vara ett zoomobjektiv (gillar INTE fasta objektiv). Någon viskade Tamron 28-75, någon här ute som har erfarenhet av den kombinationen eller ett liknande Canon? OBS! har inte panik att hitta ett objektiv, utan tänker ta lite tid å verkligen hitta rätt.
 

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hämtade min nya EOS 5D MK2 idag, och vill ha tipps om ett riktigt bra objektiv som jag kan fota objekt som ödehus, bilvrak och porträtt m.m. Ett krav jag har är att det skall vara ett zoomobjektiv (gillar INTE fasta objektiv). Någon viskade Tamron 28-75, någon här ute som har erfarenhet av den kombinationen eller ett liknande Canon? OBS! har inte panik att hitta ett objektiv, utan tänker ta lite tid å verkligen hitta rätt.
Om jag skulle ha ett objektiv enbart för allround, då skulle jag troligen införskaffa Canons 28-300 L
Alternativt 35-350 L
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Hämtade min nya EOS 5D MK2 idag, och vill ha tipps om ett riktigt bra objektiv som jag kan fota objekt som ödehus, bilvrak och porträtt m.m. Ett krav jag har är att det skall vara ett zoomobjektiv (gillar INTE fasta objektiv). Någon viskade Tamron 28-75, någon här ute som har erfarenhet av den kombinationen eller ett liknande Canon? OBS! har inte panik att hitta ett objektiv, utan tänker ta lite tid å verkligen hitta rätt.
Canon EF 24-105mm f/4L IS USM är ett alldeles utmärkt objektiv på en 5D Mark II ända tills Du vill forografera inomhus efter mörkrets inbrott utan blixt.
 

Henry Fredrikson

Avslutat medlemskap
Mjo, misstänkte att den hade sina begränsningar med det ljustalet..............känns som det skall sorteras bort.
Jo, men för inomhusfotografering utan blixt är det väl bländare runt f/1,4 som gäller och då hittar Du inga zoomar. F/2,8 går ibland när inomhusljuset är bra och då har Du Canon EF 24-70mm f/2.8L USM. Det har jag inte själv eftersom jag tycker det är lite för kort för att skarva i Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM. Vill ha lite överlappning mellan zoomarna.

Canon har, i mitt tycke, ett litet glapp här med ljusstarka zoomar.
 

Junkman

Avslutat medlemskap
Blixt är ett "måste" i mörker, det vet jag det känns ändå som 24-70 2.8 är det optimala för mig det är bara å börja spara...............men ska titta på lite mer bilder som är tagna med 5D 2 ,det kanske kan ge lite mer svar.
 

gtk80

Avslutat medlemskap
Jag fotograferar också med en 5d2 och primärt ödehus/fabriker etc. Mitt tips från alla ställen jag besökt i norden och ner i europa är satsa på två ljusstarka fasta gluggar!

Allt handlar om byggnaden du besöker, det är inte alltid lätt att i förväg veta om det är spikade träluckor för fönstren eller i vilket väderstreck solen står när de bästa rummen hittas och skall fotograferas, på en plats man aldrig tidigare besökt :)

Av mina år i UE svängen har jag blivit lite lat, stativet följer sällan med in i byggnaderna utan används mest bara till exteriörbilderna. I början fotade jag uteslutande med en 7D + 17-40/4L + stativ! Idag tar jag hellre med 1-2blixtar vid behov samt ett 14/2.8L II + 50/1.2L, ju mindre man har att bära desto mindre irritation att saker är i vägen, tar tid, blir jobbigt att släpa på.. har haft både 24-70/2.8L & 24-105/4L och inget av dem var det ultimata UE-objektivet.. 24mm är inte tillräckligt mycket vidvinkel, har även provat 24/1.4L II ett tag, föll oftast tillbaka på 14mm när vidvinkel behövdes.

Vad jag inte har provat är 16-35/2.8L II USM, den gluggen tror jag skulle lira mycket bra som allround ödehusglugg om det inte vore för den halv dassiga bildkvalitén. Hoppas Canon får till en bra vidvinkelzoom snart!
 

Billingen

Aktiv medlem
Halvdassig bildkvalite? :)
Ja det är populärt att säga så. Visst har objektivet sina svagheter med tanke på de krav man kan ställa på en glugg i L-serien, men "halvdassig bildkvalitet" är en onyanserad överdrift som inte hjälper nån som vill ha tips. Kika runt på nätet och du kan hitta makalösa proffsbilder tagna med det objektivet. Döm själv.
 
ANNONS