Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

easyrider

Aktiv medlem
Undrar om jag själv ligger uthängd för bedrägeri i den här tråden.. Jag svarar inte på mail från potentiella köpare om de inte ens har läst annonsen. Senaste annonsen jag la ut på blocket gav mig fem svar på inom en vecka. Fyra av dem kunde inte stava och inte heller använda stor bokstav i början på en mening. Inte heller verkade de veta att det ska vara frågetecken efter en fråga eller punkt i slutet av en mening. Tre av mailen innehöll dessutom frågor på exakt de saker som jag tydligt beskrivit i annonsen. Upplevs jag som en potentiell bedragare tro?
och vad har detta nu för relevans? är det någon här som har påstått att företaget är misstänkt för bedrägeri pga att de inte svarar på mejl?

kom ihåg det handlar inte om att misstänkliggöra någon utan att undvika att folk blir lurade. tycker inget av det som har framförts här har varit osakligt.
 
Vore kul att förstå bakgrunden.

Lite skumt att man vill sälja ett objektiv värt 4500:- utan att ange vad det är för objektiv.
Priset hänvisar till kamerahuset.
Personen i fråga har inte satt meningarna i rätt ordning, för någon som läser skriftspråk.

Men många personer skriver som de talar och tänker. Så om man hoppar lite i tanken, så kan man enkelt följa texten.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Priset hänvisar till kamerahuset.
Personen i fråga har inte satt meningarna i rätt ordning, för någon som läser skriftspråk.

Men många personer skriver som de talar och tänker. Så om man hoppar lite i tanken, så kan man enkelt följa texten.
Som jag påpekat. Bilden är fejk.

/stefan
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Är det det du tycker är konstigt? Själv ser det ut som en 50D med 500D namnet påklistrat. ;)

/Stefan
Jag tycker att BÅDE bilden och objektivdelen av annonsen är konstiga, men att bilden inte stämde har ju påpekats tidigare i tråden så det fanns inget behov att upprepa det.

Men jag skulle väldigt gärna vilja förstå tanken med den manipulerade bilden ??? Vill man luras med en 500D så finns det ju oändligt med korrekta bilder på 500D att hämta från nätet.

Dessutom så tycker jag att 3000:- för 500D är dyrt, det gick ju under julen att köpa 60D hos MM för 4990:- minus cashback
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Jag tycker att BÅDE bilden och objektivdelen av annonsen är konstiga, men att bilden inte stämde har ju påpekats tidigare i tråden så det fanns inget behov att upprepa det.

Men jag skulle väldigt gärna vilja förstå tanken med den manipulerade bilden ??? Vill man luras med en 500D så finns det ju oändligt med korrekta bilder på 500D att hämta från nätet.

Dessutom så tycker jag att 3000:- för 500D är dyrt, det gick ju under julen att köpa 60D hos MM för 4990:- minus cashback
Jag tycker inte texten är något skumt.
Personen är klar på att sälja huset. Det står i annonsrubriken.
Det står även direkt i första meningen att det är huset som avses.
Han påpekar att han har objektiv att sälja ifall man vill ha nåt att starta med. Han kanske har ett gäng olika gamlingar. De bästa och kitobjektivet kanske han vill behålla till sitt nya hus.

Bilden är är FEL! Och den som köper xxxD känner nog inte till hur de ser ut. Men det ser maffigare ut nu och har nu fler knappar.
Dessutom som du påpekar är den dyr. 550D gick att köpa för några månader sedan med 18-50 och 70-300 för 2990 kr ;). 18-50 var kitobjektiv av gamla typen utan IS och 70-300 var tamrons bottennapp. Men det lät bra och många köpte den.

/Stefan
 

akterspegel

Aktiv medlem
Flummigt att sälja en ny sigma utan att skriva att det är en sigma, snorbilligt dessutom, känns som det syftas på 30 1,4 för cropformat, då hade det varit mer ok!

Bara att åka och köpa om man har canon, det är ju värt en resa!
 

Photocon

Aktiv medlem
Flummigt att sälja en ny sigma utan att skriva att det är en sigma, snorbilligt dessutom, känns som det syftas på 30 1,4 för cropformat, då hade det varit mer ok!

Bara att åka och köpa om man har canon, det är ju värt en resa!
Sätter man in en bild på Sigma 35/1.4 som kostar 8.000:- nytt och säljer för 3.400:- sätter jag ett frågetecken om seriositet föreligger. Den gluggen har knappt mer än kommit nut på marknaden nyss.
Jag anser det bedrägligt att sätta ut fel bild om det är tal om 30/1.4 för APS-C. Men som du skriver- kan ju vara värt en resa. Tror dock att det är fel objektiv som är till salu. Och priset är i så fall för högt för ett beg 30/1.4 och alldeles för billigt för att vara sant om det är ett 35/1.4
 

afe

Aktiv medlem
Om det nu skulle vara den nya Sigman så tvivlar jag på att säljaren kan visa upp ett äkta kvitto på den där ...
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Om det nu skulle vara den nya Sigman så tvivlar jag på att säljaren kan visa upp ett äkta kvitto på den där ...
Jag vet inte, telefonnumret finns hos Eniro på nätet och det leder till en person och adress i Nässjö !!!! Det finns väl ingen bedragare i världen som luras på sitt eget registrerade telefonnummer. Skulle gissa att personen i fråga har helt enkelt undervärderat objektivet.
 

afe

Aktiv medlem
Jag vet inte, telefonnumret finns hos Eniro på nätet och det leder till en person och adress i Nässjö !!!! Det finns väl ingen bedragare i världen som luras på sitt eget registrerade telefonnummer. Skulle gissa att personen i fråga har helt enkelt undervärderat objektivet.
I så fall är det nog snarare den gamla Sigman för APS-C - har svårt att tro att någon säljer ett objektiv som precis kommit ut på marknaden för det priset utan att något är fishy ...
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
I så fall är det nog snarare den gamla Sigman för APS-C - har svårt att tro att någon säljer ett objektiv som precis kommit ut på marknaden för det priset utan att något är fishy ...
Jag håller med att något är skumt, men jag misstänker snarare klantighet än bedrägeri. Ev spekulant borde nog ställa frågor i telefonen innan man ger sig iväg.

Kollade objektivet på Cyberfoto och där står det "leveransdatum okänd". Verkar vara exakt samma bild där som i annonsen.
 

joey_bazooka

Aktiv medlem
Jag vet inte, telefonnumret finns hos Eniro på nätet och det leder till en person och adress i Nässjö !!!! Det finns väl ingen bedragare i världen som luras på sitt eget registrerade telefonnummer. Skulle gissa att personen i fråga har helt enkelt undervärderat objektivet.
Jo det gör det. Min son råkade ut för en kvinna som gjorde bedrägeriet i eget namn. Och inte var det första gången hon gjorde det heller. Hon fick 8 månader men är väl nu ute och är igång igen antar jag. Rätt lukrativ bransch det där tror jag...
 

Matte_J

Aktiv medlem
Jag vet inte, telefonnumret finns hos Eniro på nätet och det leder till en person och adress i Nässjö !!!! Det finns väl ingen bedragare i världen som luras på sitt eget registrerade telefonnummer. Skulle gissa att personen i fråga har helt enkelt undervärderat objektivet.
På Eniro finns en länk som heter "Ändra uppgifter". Där kan du registrera vilket namn och adress du vill på ditt telefonnummer. Ingår i grundkursen för Blocket-bedragare.
 

tomas.agren

Aktiv medlem
På Eniro finns en länk som heter "Ändra uppgifter". Där kan du registrera vilket namn och adress du vill på ditt telefonnummer. Ingår i grundkursen för Blocket-bedragare.
Om jag inte minns fel måste man bekräfta via telefon eller sms via det redan registrerade numret. Har man inte tillgång till den telefonen så blir det ju lite knepigt.

Man kan iofs registrera ett namn med en kontantkortstelefon. Men då krävs nyregistrering och inte förändring på någon annans abbonemang.
 
Senast ändrad:
ANNONS