Annons

Varför är alla så jävla dåliga på att ta intressanta bilder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
En del har noterat och förstått, andra inte.

TS har ju bara ett enda syfte med inlägget, att provocera och få så många som möjligt att gå in på den egna sidan, han är en s k "hoarder", samlar besökare helt enkelt.

Ni noterar väl att TS inte är intresserad av att svara på frågor om vad han själv vill se för slags bilder på FS.

:)
Äsch, tänk på att nykterhetskommittén säkert har skallebank efter ett så avancerat sammanträde kl. 04:08. :)
 

Snapphane

Aktiv medlem
Problemet ligger väl i att allt är relativt. Lägger jag upp 100 bilder är 10 bra. Lägger jag bara upp dessa 10, sätts de i relation till varandra och då är bara en bild bra. Lägger jag endast upp denna så förblir väl den bra, men hur kul är man som fotograf om man bara har en bild?

Sen sätts ju min bild i relation till alla andras. Så i slutändan har vi en bild på hela sajten. Men jävla i det vilken bild! :D
 

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Smaken är som...

Alla har vi rätt att tycka vissa bilder är dåliga och vissa är bra. Vad som förvånar mig är att man går ut och tar massa bilder på samma motiv och sedan lägger upp allt här på fotosidan? Har själv lagt upp en hel del bilder och märker att fem minuter senare så har det laddats upp ett stort antal från andra medlemmar. Det här innebär att bilder försvinner fort i det stora flödet av bilder. Ingen hinner se just dina bilder...kanske kunde vi vara lite mer selektiva när vi laddar upp. Tar du trettio bilder på t. ex en talgoxe så välj ut de två bästa. Det skulle vi alla tjäna på. Då blir de två du laddar upp kanske kommenterade!
 

Jeppayo

Medlem
Även om det finns många duktiga fotografer här känns det ofta som om de bilderna drunknar i mycket annat, t.ex. frågor om vilken nybörjarkamera som är bäst och upprepanden om ens egen syn på 'gatufoto'. Och jag kan hålla med TS om att artporträtt av diverse fåglar i regel inte utgör några direkt 'intressanta' bilder, i alla fall inte för den bredare fotomassan som inte sitter dreglandes över fågelböcker/har råd med supertele.
Samtidigt finns det ju andra, smalare forum att söka sig till om man vill att bilden ska ligga i fokus, själv lägger jag sällan upp bilder på fotosidan, medan jag är mycket aktiv på flickr där jag kan välja grupper som är precis vad jag är intresserad av.
Själv tycker jag att fotosidan är ett fantastiskt forum för frågor och liknande, hemsidan har hjälp mig mycket genom att erbjuda en enorm kunskapsbank om kameror och dess inställningar, men den är kanske inte optimal om man söker ett ställe att visa upp sina projekt inom smalare 'konstfoto'.
 

p_stman

Aktiv medlem
Verkar vara många "fotografer" här på fotosidan, med dyr utrustning och erfarenhet etc men inga intressanta bilder, bara massa jävla bilder på fåglar och barn, visst dom finns där ute, men vem fan vill kolla på sånt? Vart är alla intressanta bilder!?

Med vänliga hälsningar
Jag personligen tycker det är väldigt roligt att fota fåglar och djur.. Varför? jo för att jag anser det vara en utmaning samt att man får komma ut i naturen och röra på sig.

sen angående dyr utrustning så äger jag en Nikon D7000, Nikon 300mm 2,8, nikon 70-200 2,8, samt en del andra "mindre" dyra objektiv.
Jag har fotat i ca 3 månader och tycker det är väldigt givande och intressant. Sen varför man kostar på dyr utrustning är i allafall enligt mig för att få bäst möjlighet att fånga "just den där bilden"

det är skillnad på dyr och billig utrustning.
 

Rogfal

Medlem
Dåliga?

Verkar vara många "fotografer" här på fotosidan, med dyr utrustning och erfarenhet etc men inga intressanta bilder, bara massa jävla bilder på fåglar och barn, visst dom finns där ute, men vem fan vill kolla på sånt? Vart är alla intressanta bilder!?

Med vänliga hälsningar
Tittade på dina bilder och konstaterar att sådana bilder kann i stort sett alla ta,men för att ta sådana bilder som många FOTOGRAFER tagit på otroligt fina fågelbilder det är svårt,mycket svårt och tidskrävande,och det krävs bra utrustning.
Roger.
 

Jeppayo

Medlem
Tittade på dina bilder och konstaterar att sådana bilder kann i stort sett alla ta,men för att ta sådana bilder som många FOTOGRAFER tagit på otroligt fina fågelbilder det är svårt,mycket svårt och tidskrävande,och det krävs bra utrustning.
Roger.
Inte för att den som är den, men att säga att vem som helst kan ta sådana bilder som TS tar medan fågelbilder är "bättre" och svårare tror jag är lite missvisande. Det känns lite som att hävda att den som har råd med och tid att underhålla en racingbil är bättre sportutövare än den som spelar fotboll, för det har väl alla tid och råd med? Att du dessutom väljer att understryka att de som tar djurbilder är "FOTOGRAFER" medan de som fotar mer 'konstnärligt' inte är det i dina ögon, det gör mig faktiskt lite arg.

Min egen invändning mot just fågelbilder handlar mest om att de i regel inte framkallar några som helst känslor hos mig, och det är sällan man ens kan beundra kompositionen då man enbart ser en fågel sittande på en gren. Naturligtvis finns det undantag, en bra fågelbild kan naturligtvis vara helt fantastisk, men ofta känns det som om fågelfotovärlden mer är en klubb för inbördes beundran av varandras långa och dyra objektiv. Visst måste det vara tidskrävande och svårt också, det förnekar jag inte, men jag har svårt att se typiska fågelbilder som mer än bara utfyllnad.

Man får väl helt enkelt inse att vissa forum är för stora för att tillfredsställa alla. Precis som att fler och fler flyr facebook för att informationsflödet är för stort, så bör väl de som inte känner sig tillfredsställda av fotosidan hitta andra hemsidor att vistas på, i slutändan är det ju faktiskt ingen som tvingar någon att sitta och glo på sina bilder.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Verkar vara många "fotografer" här på fotosidan, med dyr utrustning och erfarenhet etc men inga intressanta bilder, bara massa jävla bilder på fåglar och barn, visst dom finns där ute, men vem fan vill kolla på sånt? Vart är alla intressanta bilder!?

Med vänliga hälsningar
Lite provokationer kan vara kul :)

Många andra har redan gett i stort sett de svar jag först tänkte på, sammanfattat som ungefär:

Människor är - tack och lov - olika. Vad som är intressant för dig är ofta helt ointressant för någon annan och tvärtom, smaken, intresset och stilarna varierar. Dessutom kan vara ute efter helt olika saker när man fotograferar - syftet kan vara dokumentärt, det kan vara konstnärligt och det kan handla om att man är fascinerad av själva tekniken. Alla syften är precis lika giltiga.

Saken är att din fråga ställs ganska ofta, lite olika formulerat, men den återkommer oi olika former, olika provocerande ställd. Jag upplever att sådana här frågor ofta kan tolkas på två sätt:

Den välvilliga tolkningen: Trådskaparen funderar kring vad som är en intressant/bra bild och vill få igång en diskussion med lite provokation. Det är ju en både intressant och öppen fråga och har inget givet svar, men det är givande att diskutera. Alltid lär man sig något nytt.

Den lite mer oroande tolkningen: Trådskaperen är frustrerad, "varför tänker, känner och resonerar inte alla som jag, det borde de göra, allt annat är ju dålig smak, trist och värdelöst".

Jag vet inte vilken tolkning man skall lägga på din fråga (med tanke på att den postats strax efter klockan fyra natten mellan en lördag och söndag :), men det är lätt att få för sig att bägge tolkningarna har funnits med ...
 

jacglenphoto©

Aktiv medlem
Kolla nån annanstans

Om det nu är så dåligt gå nån annanstans med ditt uppenbara utspel.
Du har nu fått dina 3 minuter som kändis - jag kan också en massa svärord , vad duktigt du är.
Vill du ha serösa svar så var seriös i din frågeställning , så - nu kan du nog göra din avhandling klar.
 

EJM68

Aktiv medlem
500px.com har bra bilder med stor spridning av motiv. Det är förstås en sajt för de som vill sälja bilder, men gratis att titta och kommentera.
 

gunte

Aktiv medlem
Ja du Dassborste, jag håller med dig, här finns bara skitbilder, ja förutom mina då förstås...

men vet du vad, jag har en ledig vägg på ett gammalt utedass på gotland som du kan få

smycka ut med dina eminenta alster...gärna lite suddigt och lutande, passar lixom

sinnesstämmningen när man sitter där..

/G
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tycker Fotosidan har många bra bilder och färre intressanta bilder. Själv är jag nog en sån som tar bra bilder men inte den typ av bilder som för kritiska betraktare skulle se som utmanande. Har nog ett enkelt och rakt bildspråk som till största delen beskriver min vardag. Då blir det många barnbilder men väldigt sällan fågelbilder och ännu färre bilder på toaletter i svartvitt.. Man skall trivas med det man gör och ta sig an sina egna personliga fotografiska utmaningar, såvida man inte jobbar med foto. då blir det att uppfylla andras önskemål. inget är rätt eller fel. En grej dock som jag upplever på FS. det förekommer en hel del verk som utifrån kommentarer får mig att tänka på kejsaren utan kläder.
 
ANNONS