Annons

Nya RICOH GR -aps-c sensor!

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag stod inte ut med supertönten som berättade, men det verkar vara en trevlig nyhet:) Inte min brännvidd dock.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Haha, är folk så hjärntvättade att det enda som är intressant är stora dslr:er? Det här är ju mycket trevligare: stor sensor, fantastisk bildkvalité i ett smidigt kamerahus? Digitalkamera-marknaden börjar äntligen mogna med denna Ricoh GR, Sony RX1, Nikon Coolpix A samt Fuji X100s.. Det ju nu det börjar bli intressant! ;)
 

afe

Aktiv medlem
Vem är hjärntvättad? Den enda som svarat (förutom jag nu då) är ju Makten, och det enda han invänder mot är brännvidden ...

Jag tycker såna här kameror är trevliga, men vill helst kunna byta objektiv. Än så länge har vi förstås heller inte någon aning om hur den här kameran presterar, men det är uppenbart att tillverkarna äntligen insett att det faktiskt finns folk som vill köpa dem :)
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Förlåt, jag kanske var otydlig.. Jag blir bara så sorgsen varje gång en sån här typ av kamera släpps och intresset på fotosidan är helt lamt..
 

afe

Aktiv medlem
Förlåt, jag kanske var otydlig.. Jag blir bara så sorgsen varje gång en sån här typ av kamera släpps och intresset på fotosidan är helt lamt..
Intresset blir nog större när kameran väl är officiell, men just Ricoh har kanske inte fullt så många anhängare som andra märken ;)
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Haha, är folk så hjärntvättade att det enda som är intressant är stora dslr:er? Det här är ju mycket trevligare: stor sensor, fantastisk bildkvalité i ett smidigt kamerahus? Digitalkamera-marknaden börjar äntligen mogna med denna Ricoh GR, Sony RX1, Nikon Coolpix A samt Fuji X100s.. Det ju nu det börjar bli intressant! ;)
För mig handlar det inte om att jag är hjärntvättad, inbillar jag mig iallafall:) Jag körde Panasonic GF1 och senare GX1 med en rad fina gluggar, bland annat 7-14. Trevligt system, men kom fram till att "en stor dslr" var ett bättre val för mig. Bildkvaliteten är ofrånkomligen bättre. Sedan kombinerade jag det med en Sony RX100 när jag vill ha smidigheten och en kamera som alltid är med. Panasonicen är för klumpig för det och hamnar mellan stolarna, liksom.

För mig personligen är de små spegellösa husen för mycket av kompromisser, medan de för andra fotografer är alldeles lysande.
 

jens_a

Aktiv medlem
Om handteringen är som GR 3 och 4 är det säkert en enormt bra kamera. Och mycket prisvärd. Det har kommit så många nya kamror på senaste året jag är lite - öö "hjärntvättad" Har skaffat en analog Leica M
 

Sabud

Aktiv medlem
Kul att Ricoh har vaknat till liv och släpper en ny kamera. Sin vana trogen har även denna modell fått bra ergonomi och fin design, dock skulle jag föredra en 35:a.

Har provat (äger) några av de mest lovordade spegellösa och måste hålla med om att det fortfarande är för mycket av kompromisser.

Tycker att APS-C formatet är idealiskt och ger superb bildkvalitet samt hyggligt format.
Min GR skulle då ha ett 35/2,0
Inbyggd bildstabilisering (4-5 steg)
Sökare
Vinklingsbar skärm

Skall det vara så förbaskat svårt?

/Stephan
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Håller mer om att 28mm-brännvidden är lite för vidvinklig.. en 35:a hade varit sååå perfekt. Tyvärr så känns x100s:en så himla skör.. optiskt sökare och allt- att jag inte riktigt vågar satsa på den kameran..
 

easyrider

Aktiv medlem
Påminner den här om Gr3 blir det nog ett köp. Även om jag skulle föredra 35mm/50mm. Antar att snap-fokus inte fungerar lika bra med aps-c sensor.
 

Kasch

Aktiv medlem
Håller mer om att 28mm-brännvidden är lite för vidvinklig.. en 35:a hade varit sååå perfekt. Tyvärr så känns x100s:en så himla skör.. optiskt sökare och allt- att jag inte riktigt vågar satsa på den kameran..
Hur menar du med att den känns "skör"? Nu har jag iofs föregångaren X100 men jag kan inte tänka mig att byggkvalitèn skulle vara sämre på X100S?

För övrigt tycker jag det är en sund reaktionen att kameror inte haussas baserat på marknadsföringsspecar, innan de släppts. Däremot verkar det väl vara en intressant kamera, fullt likvärdig med konkurrenternas alternativ. Dock lite för vidvinklig för en fast brännvidd tycker jag också. Men det är väl bra att det finns alternativ.
 

millgard

Aktiv medlem
"Kass och dyr"?

Naturligtvis inte, men det handlar här om likvärdiga kameror... Om man tex väljer en G15 eller P7700 beror nog på vad man annars har i väskan och vana vid menysystem, RAWkonvertrar etc.
Det är väl solklart att det finns fler faktorer än "nyast" när man väljer kamera, särskilt i denna klass.
 

matnyttige

Aktiv medlem
Nja lite överdrivet kanske.
Men båda kamerorna är ju väldigt lika. Troligtvis är det samma sensor. Fysiska storleken på kamerorna är ungefär samma. Brännvidd och ljusstyrka på objektiv är lika. Nikon har dock sämre optik och kostar 2500:- mer. Varför ska man då välja Nikon coolpix A och är det då inte lite dumt att vara för märkestrogen (då dessa inte ingår i "systemet" till systemkameran)?
 

millgard

Aktiv medlem
Om Nikon har "sämre optik" står väl ännu skrivet i stjärnorna. Av allt att döma har den mycket mycket bra optik, och Ricoh har väl åtminstone lika bra.

En anledning till att ha samma märke kan ju vara att man vill kunna använda sin SB-x00 blixt?

Det är ju i princip utbytbara kameror precis som i exemplet G15/P7700 - hantering och smak får väl avgöra valet. Priset kommer med säkerhet att justeras för att vara konkurrenskraftigt - hittills har nog Leica X2 varit målet.
 
ANNONS