Annons

modellfoto och falska fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
I Radions P4 Extra med Lotta Bromé, pratar man om en man i 50års-åldern som utgett sig för att vara modellfotograf har på en internetsite för modellfoto, tagit kontakt med tjejer med modelldrömmar, och sen våldtagit dem. Aj aj, det var ju otroligt illa. Hur i allsindar skall serösa fotografer nu kunna kontakta modeller utan att bli misstänkt som våldtäktsman?
 

ixxy

Aktiv medlem
Detta är bara en i mängden såna här fall.

Det kommer upp då och då och det är väldigt svårt att skydda sig mot.

Är man seriös och kan visa upp portfolio och liknande så går det vanligtvis bra.
Om inte annat får man göra som jag gör jag rekommenderar alltid att "ny" modell tar med sig någon när de kommer. Om någon är med så brukar modellen slappna av mer och känna sig tryggare.

Det är tyvärr så här att fotograf används av de som vill göra något dåligt och då blir det fotografer som yrkeskår som får ta den stora smällen.

Vi som är seriösa måste hela tiden jobba med att få bort oseriösa tyvärr.
 

Walle

Aktiv medlem
Även innan sånt här blev ett problem för oss som är seriösa så såg jag alltid till att modeller jag skulle plåta kände sig trygga. Dels genom att ge dem (och eventuella föräldrar i de fall det var minderåriga modeller) mitt fulla namn, address samt såklart telefonnummer, och dels genom att alltid rekommendera att ta med någon förälder, pojkvän/flickvän eller kompis.

Ett par gånger när det har handlat om tjejer som har varit minderåriga har jag ställt som krav att få prata med en förälder på telefon först.
 
ANNONS