Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildskärm som ej vill "tippa"

Produkter
(logga in för att koppla)

J Tjerneng

Aktiv medlem
Hej,

Jag köpte en Dell 24"-skärm för fotoredigering och den fungerar utmärkt förutom på en punkt: den vill inte autorotera - alltså ställa om till porträttläge när man vrider skärmen till stående format. Det finns en inställning i skärmens "inbyggda" meny där man kan ställa in Auto-rotate ON/OFF. Den står på ON, men inget händer. Enligt instruktionen ska den ställa om automatiskt om detta val är påslaget.

Är det någon inställning jag behöver göra i datorn för att aktivera det även i datorn? I det medföljande programmet Display Manager? Eller kanske i bildredigeringsprogrammet (använder främst Lightroom 4 och till viss del Photoshop)? Eller kan det vara en drivrutinsfråga (har installerat de som följde med på skiva)?

Detta är skärmen:
http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej,

Jag köpte en Dell 24"-skärm för fotoredigering och den fungerar utmärkt förutom på en punkt: den vill inte autorotera - alltså ställa om till porträttläge när man vrider skärmen till stående format. Det finns en inställning i skärmens "inbyggda" meny där man kan ställa in Auto-rotate ON/OFF. Den står på ON, men inget händer. Enligt instruktionen ska den ställa om automatiskt om detta val är påslaget.

Är det någon inställning jag behöver göra i datorn för att aktivera det även i datorn? I det medföljande programmet Display Manager? Eller kanske i bildredigeringsprogrammet (använder främst Lightroom 4 och till viss del Photoshop)? Eller kan det vara en drivrutinsfråga (har installerat de som följde med på skiva)?

Detta är skärmen:
http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/
Man kan säga så här: Om du vrider skärmen i högläge så är det (generellt sett) inget som datorn känner till eller bryr sig om - den fortsätter skicka samma bildsignal i alla fall :)

Det du behöver göra är att tala om för datorn, eller mer exakt, drivrutinerna till grafikkortet, att du vill ha en stående istället för liggande bild. Den byter då från 1920x1200 bilpunkter till 1200x1920 och alla övriga program anpassar sig så gott det går till den nya verkligheten.

En del grafikkortsdrivrutiner har till och med haft en snabbtangentkombination man trycker för att växla mellan liggande och stående bild.

(Vilket för övrigt ibland har lett till intressanta supportärenden - någon råkar trycka den kombinationen av misstag och ringer desperat supporten: "Min skärm har blivit konstig!". Var i synnerhet vanligt med ATI-kort för en del år sedan. Verkar som de bytt tangentkombinatrion eller tagit bort funktionen sedan dess ...)
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
Man kan säga så här: Om du vrider skärmen i högläge så är det (generellt sett) inget som datorn känner till eller bryr sig om - den fortsätter skicka samma bildsignal i alla fall :)

Det du behöver göra är att tala om för datorn, eller mer exakt, drivrutinerna till grafikkortet, att du vill ha en stående istället för liggande bild. Den byter då från 1920x1200 bilpunkter till 1200x1920 och alla övriga program anpassar sig så gott det går till den nya verkligheten.

En del grafikkortsdrivrutiner har till och med haft en snabbtangentkombination man trycker för att växla mellan liggande och stående bild.
Men då behöver jag alltså ändra manuellt i datorn varje gång jag skiftar läge? Vilken funktion har då Auto-rotate om jag ändå behöver göra det manuellt både fysiskt på skärmen och sedan igen i Windows?
(inte för att det verkar svårt eller särskilt jobbigt med några extra musklick, men man undrar ju vad som är automatiserat om man ändå måste göra det manuellt...)


(Vilket för övrigt ibland har lett till intressanta supportärenden - någon råkar trycka den kombinationen av misstag och ringer desperat supporten: "Min skärm har blivit konstig!". Var i synnerhet vanligt med ATI-kort för en del år sedan. Verkar som de bytt tangentkombinatrion eller tagit bort funktionen sedan dess ...)
hehe, det har jag nog faktiskt lyckats med på någon laptop tidigare. Om jag bara kom ihåg hur jag gjorde det, så skulle ju den kunskapen nu kunna komma till nytta. :)
 

CaolIla

Aktiv medlem
I bruksanvisningen står det:
This display is equipped with a orientation sensor. Rotating the display from Landscape to Pivot (or back) will automatically trigger the OSD to be rotated
accordingly.
If Dell Display Manager (DDM) is installed and with suitable PC graphics card, the screen content will also be rotated accordingly.
Select Auto Rotate to Off to disable this feature.

Utan installation i PC är det alltså bara skärmens meny som roteras. Har du tur har du ett "suitable" grafik-kort kommer bilden också att roteras om du installerar DDM.

Ibland är det bra med manualer. ;)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Men då behöver jag alltså ändra manuellt i datorn varje gång jag skiftar läge? Vilken funktion har då Auto-rotate om jag ändå behöver göra det manuellt både fysiskt på skärmen och sedan igen i Windows?
(inte för att det verkar svårt eller särskilt jobbigt med några extra musklick, men man undrar ju vad som är automatiserat om man ändå måste göra det manuellt...)
Exakt vilken roll Auto-rotate har är svårt att sia om utan manualen, men skulle du få helt automatisk process skulle det ju behövas någon form av riktningsgivare i skärmen (något som iosf varenda smartphone har) vilket jag inte tror är speciellt vanligt i skrivbordsskärmar. Plus att skärmen då behöver signalera bytet av riktning till datorn. Det senare är visserligen fullt möjligt (i alla fall så länge du inte kör gammal analog VGA-anslutning) men kräver att någon programvara installerats i datorn som fångar upp signalen från skärmen och utövar inflytande över grafikdrivrutinerna.

För riktigt länge sedan, när det inte var vanligt med stöd för högkantsvisning i grafikkorten fanns det program som löste saken utanför grafikdrivrutinerna på något sätt. Men det var rätt klumpigt vad jag kommer ihåg.

hehe, det har jag nog faktiskt lyckats med på någon laptop tidigare. Om jag bara kom ihåg hur jag gjorde det, så skulle ju den kunskapen nu kunna komma till nytta. :)
Jag med :) Vanvettigt frustrerande när det händer, det blir så bökigt att leta upp tangentkombinationen (som man ju aldrig kommer ihåg) i hjälpfilen eller via webben när man måste ha skärmen på fel ledd för att kunna se vad man gör :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
I bruksanvisningen står det:
This display is equipped with a orientation sensor. Rotating the display from Landscape to Pivot (or back) will automatically trigger the OSD to be rotated
accordingly.
If Dell Display Manager (DDM) is installed and with suitable PC graphics card, the screen content will also be rotated accordingly.
Select Auto Rotate to Off to disable this feature.

Utan installation i PC är det alltså bara skärmens meny som roteras. Har du tur har du ett "suitable" grafik-kort kommer bilden också att roteras om du installerar DDM.

Ibland är det bra med manualer. ;)
1. Läsa bruksanvisningar är fusk. Ungefär som dopning i idrott :)
2. Där ser man, jag som trodde riktningsgivare var ovanligt i skärmar.
 

J Tjerneng

Aktiv medlem
I bruksanvisningen står det:
This display is equipped with a orientation sensor. Rotating the display from Landscape to Pivot (or back) will automatically trigger the OSD to be rotated
accordingly.
If Dell Display Manager (DDM) is installed and with suitable PC graphics card, the screen content will also be rotated accordingly.
Select Auto Rotate to Off to disable this feature.

Utan installation i PC är det alltså bara skärmens meny som roteras. Har du tur har du ett "suitable" grafik-kort kommer bilden också att roteras om du installerar DDM.

Ibland är det bra med manualer. ;)
Japp, det var precis vad jag också läst. Då kanske det helt enkelt så att jag inte har ett "suitable" grafikkort i laptopen. Då blir frågan vilka grafikkort som lämpar sig? Snart blir det till att köpa ny dator och då kan man ju passa på att få med sig ett sådant. :)
 

Walle

Aktiv medlem
Jag kan tipsa om programmet UltraMon. Det är främst tänkt som ett verktyg när man kör fler än en skärm, och har en mängd olika smidiga features, varav skärmrotering är en. Jag har kört det ända sen jag skaffade en roterbar skärm för 6-7 år sedan. Funkar hur smidigt som helst! Det ligger i systemmenyn (där nere vid klockan). Man högerklickar på ikonen, klickar på den monitorn man vill vrida och klickar på vilken orientering man vill ha den i. Inget krångel!
 

afe

Aktiv medlem
Med AMD:s grafikkort är det enkelt att skapa egna kortkommandon för att rotara skärmen i valfri riktning. Mina Dellskärmar känner också av rotationsriktningen automatiskt, men jag måste rotera manuellt i grafikkortets inställningar (eller som sagt med ett kortkommando).
 
ANNONS