Annons

Rimligt pris på bild till inredning av restaurang?

Produkter
(logga in för att koppla)

b1967

Aktiv medlem
Jag har blivit kontaktad av en inredningsfirma i New York som vill använda en av mina bilder i inredningen av en nyrenoverad restaurang.
De skall använda ett utsnitt av bilden i storlek 86*50 cm och sen repetera bilden ett antal gånger över två väggar.
Jag har fått en "mockup" de gjort så att jag kan se hur de tänker sig det.

Nu är frågan vad ett rimligt pris för detta skulle kunna vara??
Jag har aldrig sålt någon bild så jag har inte funderat över vad en av mina bilder skulle kunna vara värd.

De säger att de har en budget på 800 USD, samt att de kommer att ha med mitt namn i press releaser och reklam.

Låter detta som en ok deal?
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Nä nä nä

Jag har blivit kontaktad av en inredningsfirma i New York som vill använda en av mina bilder i inredningen av en nyrenoverad restaurang.
De skall använda ett utsnitt av bilden i storlek 86*50 cm och sen repetera bilden ett antal gånger över två väggar.
Jag har fått en "mockup" de gjort så att jag kan se hur de tänker sig det.

Nu är frågan vad ett rimligt pris för detta skulle kunna vara??
Jag har aldrig sålt någon bild så jag har inte funderat över vad en av mina bilder skulle kunna vara värd.

De säger att de har en budget på 800 USD, samt att de kommer att ha med mitt namn i press releaser och reklam.

Låter detta som en ok deal?
Ett knalletips (från Borås) är att alltid svara med ett nä nä nä oavsett budet. Det är troligt att det finns en högre nivå, dvs motparten har inte gått ut med sitt högsta bud. Ett nä kan locka fram ett bättre bud. Alternativ svarar du med ett motbud som är 50% högre och avvaktar deras reaktion.
 

b1967

Aktiv medlem
Ett knalletips (från Borås) är att alltid svara med ett nä nä nä oavsett budet. Det är troligt att det finns en högre nivå, dvs motparten har inte gått ut med sitt högsta bud. Ett nä kan locka fram ett bättre bud. Alternativ svarar du med ett motbud som är 50% högre och avvaktar deras reaktion.
Tack för svaret! Ja, det är ju ett sätt att tackla det hela på.
Risken finns ju kanske då att de säger att de i så fall tar en annan bild istället för att möta mig i prisdiskussionen. Så det är ett svårt val.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Mmmmm

Tack för svaret! Ja, det är ju ett sätt att tackla det hela på.
Risken finns ju kanske då att de säger att de i så fall tar en annan bild istället för att möta mig i prisdiskussionen. Så det är ett svårt val.
Visst kan det bli så. Tycker du att priset är OK så tackar du ja, men oftast finns det ett visst utrymme att förhandla om.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har aldrig sålt någon bild så jag har inte funderat över vad en av mina bilder skulle kunna vara värd.
Om samma sak hade hänt mig skulle jag vara oerhört stolt och glad att någon ville använda min bild.

Jag fotar bara för att det är kul och förväntar mig inte att tjäna en krona på mina bilder. Att någon säger "bra bilder du tog" är belöning nog för mig.

Jag skulle därför acceptera de 800 dollarna och be om en gratis middag. För pengarna skulle jag köpa en biljett till New York och knalla in på restaurangen och sätta mig och käka en god middag och förnöjt titta på bilden och sedan åka hem igen glad och nöjd! :)

Pengar är inte allt!
 

b1967

Aktiv medlem
Om samma sak hade hänt mig skulle jag vara oerhört stolt och glad att någon ville använda min bild.

Jag fotar bara för att det är kul och förväntar mig inte att tjäna en krona på mina bilder. Att någon säger "bra bilder du tog" är belöning nog för mig.

Jag skulle därför acceptera de 800 dollarna och be om en gratis middag. För pengarna skulle jag köpa en biljett till New York och knalla in på restaurangen och sätta mig och käka en god middag och förnöjt titta på bilden och sedan åka hem igen glad och nöjd! :)

Pengar är inte allt!
Det är samma för mig. Dvs fotar för att det är kul och inte för att tjäna pengar.
Så jag håller helt med dig, bara att bli uppmärksammad på detta sättet är en stor grej.

Det lutar helt klart åt att jag tar de 800.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Om du vill se var deras smärtgräns ligger så kan du börja ställa frågor. Viktigast är när de absolut senast (tänk paniksent) måste ha ditt svar för att allt skall klaffa för dem.

Men du kan också fråga sånt som tex:
- hur många kunder de väntar sig varje dag/vecka/månad
- vilket marknadssegment de vänder sig till (billig massmat eller mer exklusivt=dyrare)
- vad för slags mat de kommer att servera (vegetariskt, fisk, asiastisk, eco-vänlig....)
- vem som äger restaurangen
- om bilden kommer att användas någon annan stans än just som väggdekoration (tex utsidan av menyn, företagets loggo eller brevpapper)
 

mac60

Aktiv medlem
Jag har blivit kontaktad av en inredningsfirma i New York som vill använda en av mina bilder i inredningen av en nyrenoverad restaurang.
De skall använda ett utsnitt av bilden i storlek 86*50 cm och sen repetera bilden ett antal gånger över två väggar.
Jag har fått en "mockup" de gjort så att jag kan se hur de tänker sig det.

Hej
Jag hade nog tagit budet meddetsamma och varit lycklig över reklamen
Samt som andra skrivet lagt till "+ ett par middagar på stället "
Lite OT men en liten undran
Var hittade restaurangen din bild?
Och ni andra som får erbjudanden om att folk vill ha era bilder var har ni dom?
Mats
 

b1967

Aktiv medlem
Om du vill se var deras smärtgräns ligger så kan du börja ställa frågor. Viktigast är när de absolut senast (tänk paniksent) måste ha ditt svar för att allt skall klaffa för dem.

Men du kan också fråga sånt som tex:
- hur många kunder de väntar sig varje dag/vecka/månad
- vilket marknadssegment de vänder sig till (billig massmat eller mer exklusivt=dyrare)
- vad för slags mat de kommer att servera (vegetariskt, fisk, asiastisk, eco-vänlig....)
- vem som äger restaurangen
- om bilden kommer att användas någon annan stans än just som väggdekoration (tex utsidan av menyn, företagets loggo eller brevpapper)
Ja, det där med om bilden kommer att användas i fler sammanhang kan ju vara en intressant fråga att ställa.
Den övriga infon har jag fått.
 

b1967

Aktiv medlem
Hej
Jag hade nog tagit budet meddetsamma och varit lycklig över reklamen
Samt som andra skrivet lagt till "+ ett par middagar på stället "
Lite OT men en liten undran
Var hittade restaurangen din bild?
Och ni andra som får erbjudanden om att folk vill ha era bilder var har ni dom?
Mats
De hittade min bild på viewbug.
Men jag har även haft tur med bilder jag haft på flickr.
 

iSolen.se

Guest
Om samma sak hade hänt mig skulle jag vara oerhört stolt och glad att någon ville använda min bild.

Jag fotar bara för att det är kul och förväntar mig inte att tjäna en krona på mina bilder. Att någon säger "bra bilder du tog" är belöning nog för mig.

Jag skulle därför acceptera de 800 dollarna och be om en gratis middag. För pengarna skulle jag köpa en biljett till New York och knalla in på restaurangen och sätta mig och käka en god middag och förnöjt titta på bilden och sedan åka hem igen glad och nöjd! :)

Pengar är inte allt!
Och får han 1600 kan han åka två gånger...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle därför acceptera de 800 dollarna och be om en gratis middag. För pengarna skulle jag köpa en biljett till New York och knalla in på restaurangen och sätta mig och käka en god middag och förnöjt titta på bilden och sedan åka hem igen glad och nöjd! :)
Ett lysande förslag!
 

iSolen.se

Guest
En länk kommer när/om affären är klar och jag får klartecken att visa hur det kommer att bli.
Men den ligger ju redan ute...väl?

Appropå det, fundera lite om rättigheter. Du bör inte sälja exklusiv rättighet för de pengarna och om du ändå gör det så gör exklusiviteten tidsbegränsad.
 

b1967

Aktiv medlem

Hannuse

Aktiv medlem
Om samma sak hade hänt mig skulle jag vara oerhört stolt och glad att någon ville använda min bild.

Jag fotar bara för att det är kul och förväntar mig inte att tjäna en krona på mina bilder. Att någon säger "bra bilder du tog" är belöning nog för mig.

Jag skulle därför acceptera de 800 dollarna och be om en gratis middag. För pengarna skulle jag köpa en biljett till New York och knalla in på restaurangen och sätta mig och käka en god middag och förnöjt titta på bilden och sedan åka hem igen glad och nöjd! :)

Pengar är inte allt!
Ha Ha ! Mycket härligt !
Jag gillar hela denna tanke, och stöder den fullt ut.
Vilken skön känsla det skulle vara !
Grattis till uppskattningen.

M.V.H

/Tobias
 

b1967

Aktiv medlem
Och ändå listar du dig som frilansfotograf i din profil?
Förlåt om jag är off topic, men jag får inte riktigt det att gå ihop...

Grattis f.ö.! Mycket vacker bild!
Det är skillnad på att göra diverse småuppdrag och att sälja en enstaka bild tycker jag. Men som sagt, lite off topic kanske.
 
ANNONS