Annons

Värderingshjälp A6000 + objektiv & tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

eriknfoto

Medlem
Hej!

Jag tyckte att Sony A6000 såg ut att vara en trevlig kamera, och skaffade en så fort den gick att få tag i (levererad i slutet på mars 2014). Nu har jag insett att Sony inte är systemet för mig, och funderar på att sälja min Sony-utrustning.

Kollar man på tradera så verkar begagnatmarknaden för Sony-prylar vara rätt sval, och slutpriserna verkar ofta bli ganska låga. Därför tänkte jag be er här på fotosidan om hjälp att få en uppskattning om värdet på mina grejer.

Först och främst, kamerahuset med tillbehör:
  • Sony A6000 med ca 4500 bilder tagna.
  • BC-TRW batteriladdare
  • Extra originalbatteri, NP-FW50

Huset köptes som body only, och alla tillbehör, inklusive originalkartong är med. Även original blixtskoskydd köpt separat är inkluderat. A6000 täcks även av en extended service plan +1, vilket ger ett års extra garanti. Den går att föra över på ny ägare och bör väl hjälpa till med värdet.

Tänkte sälja allt detta tillsammans, om det inte är mer förmånligt att sälja separat. Kan även kasta med ett svart 18-55/3,5-5,6 OSS om det kan hjälpa, annars verkar dessa gå för ca 800:- på tradera.


Objektiven:
  • Sony E 16-70/4,0 ZA OSS Vario-Tessar T*
  • Sony E 20/2,8

Originalkartong och alla tillbehör finns med till dessa.

All utrustning är i perfekt skick. Kan inte hitta en enda repa på något utom möjligvis någon liten på motljusskyddet till 16-70.


En A6000 får man idag ny för ca 5500:- på svenska marknaden. Med utökade garantin, extra laddaren och extra batteriet så tänker jag att man bör kunna få ca 4000:- för den. Verkar det rimligt?

Sony E 16-70 är lite svårare att bedöma tycker jag, men en ny kostar idag ca 9000:- på svenska marknaden, så en begagnad i riktigt bra skick bör det väl gå att få runt 6000:- för? Den köptes i maj 2014. Ingen utökad garanti på denna.

Sony E 20/2,0 kostar ny ca 2900:-. Kan man få 1800 för denna tro? Inköpt från storbritannien i mars 2014 via Amazon. Sonys svenska support säger att garanti i Sverige inte ska vara ett problem eftersom den är köpt inom EU.

Enligt vad jag förstår så ska även vanliga garantin gälla ny ägare vid uppvisande av kvitto.


Vad tror ni, är jag rätt ute med priserna? Allt är som sagt i superskick.

/Erik
 

xlunja

Aktiv medlem
Kombon A6000 + E 16-70 kostar 12 990 kr på Cyberphoto.
Skulle betala 11 000 kr för hela ditt paket.

Men nu har jag redan A6000 + E 16-70
 

eriknfoto

Medlem
Det vore ju helt klart smidigast att sälja hela alltet tillsammans, även om jag tror att man kanske kan få något mer genom att sälja separat.

Å andra sidan kan det ju vara värt att få lite mindre för att slippa lägga tid och energi på att sköta separata försäljningar. Skulle man kunna få 11000 så är ju inte det så långt ifrån vad jag hade tänkt ändå. Det gäller ju bara att hitta någon som är intresserad av allt i så fall, vilket ju troligen också kan vara lite svårare.
 

eriknfoto

Medlem
Ingen mer som vill tillägga något?

Är inte bara intresserad av vad ni tror att det är värt, men också vad ni skulle vara beredda att betala om ni var ute efter dessa prylar. Jag känner själv att 11000:- för allt skulle vara ett okej pris, men vet fortfarande inte om det är bäst att sälja allt i ett paket eller separat.
 
ANNONS