Annons

Vilken filmskanner

Produkter
(logga in för att koppla)

saint19

Aktiv medlem
Hej!

Osäker på vilken forumdel detta inlägg passar bäst, hoppas det blev rätt.

Känner att min flatbäddskanner inte räcker till och funderar därför på att köpa en filmskanner och undrar om det är någon som har testat någon eller några av följande modeller:

• Reflecta Proscan 10T
• Reflecta RPS 10M
• Nikon Coolscan LS-4000 ED
• Konica-Minolta Dimage Elite 5400 II

Det verkar för övrigt som att både Nikons Coolscan-modeller och Minoltas skannrar fortfarande servas/repareras i viss mån.

Jag skannar mestadels färgnegativ och lite diabilder i 35 mm-formatet, både nytt och gammalt. Äger och använder både Silverfast SE (basversionen) och Vuescan (Pro).

Tacksam för tips.

Tack på förhand.

Anders
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag har bara en Coolscan LS50 (V) och den är bra. Jag tror LS50s prestanda är i stort sett samma som LS4000, som är "proffsvarianten" av föregående generation, men de ska visst ha Firewire istället för USB 2.0 som de "moderna" LS50 och LS5000 har. De med tre nollor klarar oklippt film (hål baktill på skannern) och LS5000 har 16 bitar medan LS50 och LS4000 har 14 som max. De andra har jag inte provat men Reflecta kan ju köra hela diamagasin automatiskt (om bilderna inte fastnar som i deras projektorer).

Det svåra är väl att hitta filmskanners till vettigt pris idag. Dubbla nypriser förekommer i annonser.
 

saint19

Aktiv medlem
Jag har bara en Coolscan LS50 (V) och den är bra. Jag tror LS50s prestanda är i stort sett samma som LS4000, som är "proffsvarianten" av föregående generation, men de ska visst ha Firewire istället för USB 2.0 som de "moderna" LS50 och LS5000 har. De med tre nollor klarar oklippt film (hål baktill på skannern) och LS5000 har 16 bitar medan LS50 och LS4000 har 14 som max. De andra har jag inte provat men Reflecta kan ju köra hela diamagasin automatiskt (om bilderna inte fastnar som i deras projektorer).

Det svåra är väl att hitta filmskanners till vettigt pris idag. Dubbla nypriser förekommer i annonser.
Hej och tack för svaret!

Jo jag har sett att beg.priserna på Nikons skannrar ibland är hutlösa men de modeller jag tittat på verkar vara lite billigare. De Reflecta-modeller jag nämnde tidigare ryms inom min budget, problemet är att det finns få recesioner (bortsett från den hos filmscanner.info) och man kan ju anta att byggkvaliteten är sämre än Nikon och Miinolta.

Läser man recensionen på filmscanner.info ser ju faktiskt Reflecta RPS 10M riktigt bra ut. Den har ju exempelvis autofokus. Men jag skulle gärna höra en användarrecension.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Du kommer att få bra resultat med alla skanners du nämner. Vilken du väljer beror nog mest på tillgänglighet, önskad matningsfunktion och anslutning.

Reflecta har fördelen att de fortfarande utvecklas och har bra service. Bilden blir lite bättre med min Reflecta 7200 än äldre Minolta DualScan IV. Jag värderar dock automatisk matning högre. Att skanna med hög kvalitet är tidskrävande och det är rätt trist att vara bunden vid skrivbordet.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Nåt få verkar tänka på är att Nikonskanners, har en coolscan LS-4000, har ett gäng år på nacken och kan ha fått en del internt damm. Dammet som också hamnar på sensorn ger en gloria runt skarpa kanter. Jag lämnade in min på rengöring hos Nikon för 2000:-. Dom var tydliga med att dom inte reparerade eller servade dom längre.

Jag hade en Reflecta MF5000 och den funkar typ inte med Vuescan vilket gör den värdelös iom att medföljande programvara är urusel. Reflectas support var obefintlig och vuescan, som jag hade kontakt med var mycket hjälpsamma men kunde inte hjälpa till. Övriga reflecta funkar kanske bättre, jag vet inte. Dom är väldigt plastiga i jämförelse med Coolscan iaf.

Plustek har jag också testat och dom verkar pålitliga.

Ett annat tips är att försöka få tag på en Pakon f135. Har precis skaffat en sån och det verkar lovande med otroligt bra mjukvara (som bara funkar med Windows XP) och dom skannar en hel rulle på raken medan man gör nåt annat.
 

stefohl

Aktiv medlem
Känner att min flatbäddskanner inte räcker till och funderar därför på att köpa en filmskanner och undrar om det är någon som har testat någon eller några av följande modeller:
Tycker du kan addera Braun FS-120 till denna lista. Har inte hårdtestat den, men har en vän som använder den och får bra resultat på sina skanningar. Ett alternativ är ju också begagnade Imacon-skannrar, som nu börjar komma ner i rimliga prisnivåer. Kolla bara om du kan ansluta den till någon dator. Många av dem använder ju SCSI-anslutningar. Svårt att hitta datorer idag som har SCSI-kort.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
Undrar om inte Braun FS120 är samma som Reflecta MF5000. Kan även heta Pacific Image Primefilm 120. Alla dessa tre är samma skanner.
 

saint19

Aktiv medlem
Nåt få verkar tänka på är att Nikonskanners, har en coolscan LS-4000, har ett gäng år på nacken och kan ha fått en del internt damm. Dammet som också hamnar på sensorn ger en gloria runt skarpa kanter. Jag lämnade in min på rengöring hos Nikon för 2000:-. Dom var tydliga med att dom inte reparerade eller servade dom längre.
http://www.fixationuk.com/Fixation/Repairs.html reparerar tydligen nästan alla Nikon-skannrar, i mån av tillgång på reservdelar. Hur det är med rengöring vet jag inte.

Jag hade en Reflecta MF5000 och den funkar typ inte med Vuescan vilket gör den värdelös iom att medföljande programvara är urusel. Reflectas support var obefintlig och vuescan, som jag hade kontakt med var mycket hjälpsamma men kunde inte hjälpa till. Övriga reflecta funkar kanske bättre, jag vet inte. Dom är väldigt plastiga i jämförelse med Coolscan iaf.
Funkar MF5000 inte alls med Vuescan? Det verkar finnas drivrutiner på http://www.hamrick.com/vuescan/reflecta_mf5000.html

Plustek har jag också testat och dom verkar pålitliga.

Ett annat tips är att försöka få tag på en Pakon f135. Har precis skaffat en sån och det verkar lovande med otroligt bra mjukvara (som bara funkar med Windows XP) och dom skannar en hel rulle på raken medan man gör nåt annat.
Ja, den har jag hört talas om flyktigt fast jag hittar ingen information om skannern så jag vet inte hur den är. Hur funkar den? Har du någon spec?
 

saint19

Aktiv medlem
Tycker du kan addera Braun FS-120 till denna lista. Har inte hårdtestat den, men har en vän som använder den och får bra resultat på sina skanningar. Ett alternativ är ju också begagnade Imacon-skannrar, som nu börjar komma ner i rimliga prisnivåer. Kolla bara om du kan ansluta den till någon dator. Många av dem använder ju SCSI-anslutningar. Svårt att hitta datorer idag som har SCSI-kort.
Hej Stefan och tack för tipsen!

FS-120 ser intressant ut. Ser ut som att den "verkliga" upplösningen motsvarar den upplösning som tillverkaren anger, om man ska lita på filmscanner.info. Den tar också mellanformat.

Verkar finnas en del likheter med Reflectas MF5000 och Plustek 120 dessutom, som Fredrik skriver.

---

Det är lite intressant att jämföra Reflecta RPS 10M med braun FS-120. Det brukar ju heta att kvaliteten avspeglar sig i priset (typ) och RPS 10M kostar inte hälften av vad FS-120 gör men då tar den inte MF.

RPS 10M verkar dock ha en del intressanta egenskaper som automatik och auto-/manuell fokus. Verklig upplösning och dynamiskt omfång verkar dessutom väldigt bra. Är det byggkvaliteten, optiken eller något annat man kompromissat med tro?
 

saint19

Aktiv medlem
Du kommer att få bra resultat med alla skanners du nämner. Vilken du väljer beror nog mest på tillgänglighet, önskad matningsfunktion och anslutning.

Reflecta har fördelen att de fortfarande utvecklas och har bra service. Bilden blir lite bättre med min Reflecta 7200 än äldre Minolta DualScan IV. Jag värderar dock automatisk matning högre. Att skanna med hög kvalitet är tidskrävande och det är rätt trist att vara bunden vid skrivbordet.
Så är det nog. Nu är inte jag någon expert så rätta mig gärna, efter vad jag förstått måste man skanna i en högre (interpolerad) upplösning och sedan skala ned bilden för att uppnå högsta "effektiva" upplösning med många skannrar, vilket kan vara tidsödande. Nikon, Minolta, vissa Reflecta-modeller samt den Braun FS-120, som Stefan nämner, verkar vara undantag.

Heter din modell möjligen RPS 7200 pro eller Proscan 7200? Det är i så fall föregångaren till RPS 10M som jag kikat på.
 

stigfredrik

Aktiv medlem
http://www.fixationuk.com/Fixation/Repairs.html reparerar tydligen nästan alla Nikon-skannrar, i mån av tillgång på reservdelar. Hur det är med rengöring vet jag inte.



Funkar MF5000 inte alls med Vuescan? Det verkar finnas drivrutiner på http://www.hamrick.com/vuescan/reflecta_mf5000.html

Plustek har jag också testat och dom verkar pålitliga.



Ja, den har jag hört talas om flyktigt fast jag hittar ingen information om skannern så jag vet inte hur den är. Hur funkar den? Har du någon spec?
Jag hade kontakt med han Hamrick, han erbjöd iaf en "refund" på mjukvaran. Det kan ju varit min enhet som va trasig.

Pakon har som nackel att den bara ger 3000x2000, men den är bra till färg-neg, sjukt bra. När det kommer till färgerna. Sv/v kommer jag fortsätta skanna på min Coolscan.
http://www.stevehuffphoto.com/2014/08/01/kodak-pakon-f-135-plus-film-scanner-review-by-logan-norton/
 

saint19

Aktiv medlem

Freddenacka

Aktiv medlem
Jag använder Reflecta Proscan 10T med silverfast och är mycket nöjd. Stor skillnad i detaljrikedom mellan 7200 men sen är fråga om man har nytta av de extra detaljerna.
Jag använder den för att skanna 8mm film också och då är det väldigt användbart.
Kolla in på scandig.de då de är billigare i Tyskland än här hemma.
Vill du testa reflectan kan du skicka ett negativ till mig osv.
 

saint19

Aktiv medlem
Jag använder Reflecta Proscan 10T med silverfast och är mycket nöjd. Stor skillnad i detaljrikedom mellan 7200 men sen är fråga om man har nytta av de extra detaljerna.
Okej så du tycker att proscan 10T är mycket bättre än 7200?

Jag använder den för att skanna 8mm film också och då är det väldigt användbart.
Kolla in på scandig.de då de är billigare i Tyskland än här hemma.

Inte menar du 8 mm smalfilm, t.ex. Super8? Är det 8 mm stillbildsfilm du syftar på?


Vill du testa reflectan kan du skicka ett negativ till mig osv.
Tack för erbjudandet, ska fundera på det.
 
ANNONS