Annons

Fullformat kommer aldrig att ta över!

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Tänk, nu har jag läst hela tråden, en hel del intressant, först vill jag veta hur det gick med middagen 2014.
Nästa erfarenhet i diskussionen o fullformat eller mindre, jaja fullformat är tekniskt bättre.
men nu 2015 har jag beställt en coolpixp900. Och upptäcker till min fasa att sensorn är bara en lillfingernagel stor.
Den har ändå fått hygglig kritik i fototidningar.
Hur har era spådomar slagit in?
Jag spådde redan 2005-2008 att mobiltelefonerna i framtiden skulle ta över marknaden för gps, kameror och mp3-spelare.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
Jag har ju inte deltagit i tråden tidigare, och den egentligen enda spådom jag har gjort, om än på annan plats, är att den onödiga spegeln kommer att vara passé inom tio år. Jag tror att datum för den spådomen ligger någonstans kring där den här tråden gjorde uppehåll.

Klapperspegeln kommer att hänga med en stund till, men det har onekligen hänt oväntade saker, och jag misstänker att om säljfolket på Samsung får ut tummen när det gäller systemkameror, kommer de att vara en farlig konkurrent, som kan tippa brädet ganska kvickt. En "ny", eller snarare nygammal spelare som springer cirklar kring de andra. Om Samsung verkligen vill satsa på sitt system, så skulle det kunna vara en vinnare.

Återgår man till trådens tema, FF mot crop, så är det ganska givet att mindre format än FF kommer att dominera en god stund framåt. Mer troligt i så fall att de större formaten kommer att föra en tynande tillvaro, eftersom de knappast kan erbjuda någonting som man inte kan uppnå med småbildsformatet.

Den mest hotade kategorin är kanske kompaktkamerorna, genom att telefonerna numera gör det tillräckligt bra för gemene man och ständigt är med.
 

Krille

Aktiv medlem
Klapperspegeln kommer att hänga med en stund till, men det har onekligen hänt oväntade saker, och jag misstänker att om säljfolket på Samsung får ut tummen när det gäller systemkameror, kommer de att vara en farlig konkurrent, som kan tippa brädet ganska kvickt. En "ny", eller snarare nygammal spelare som springer cirklar kring de andra. Om Samsung verkligen vill satsa på sitt system, så skulle det kunna vara en vinnare.
Mja...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=164266

Tror nog det blir svårt för Samsung att springa cirklar kring de andra om de lägger av med sin systemkameraserie.
 

iSolen.se

Guest
...
Återgår man till trådens tema, FF mot crop, så är det ganska givet att mindre format än FF kommer att dominera en god stund framåt. Mer troligt i så fall att de större formaten kommer att föra en tynande tillvaro, eftersom de knappast kan erbjuda någonting som man inte kan uppnå med småbildsformatet.

....
Sånär som på högre kvalitet inom vidvinklar, isoprestanda och DR.
 

Photocon

Aktiv medlem
Sånär som på högre kvalitet inom vidvinklar, isoprestanda och DR.
Visst. En inte helt oviktig faktor att tillägga: Det kortare, mer friläggande skärpedjupet är nästan lögn att uppnå med mindre sensorer utan extremt stora och tunga objektiv som tar bort smidigheten små kameror och mobiler erbjuder.
 

Urban Domeij

Avslutat medlemskap
/.../ En "ny", eller snarare nygammal spelare som springer cirklar kring de andra. Om Samsung verkligen vill satsa på sitt system, så skulle det kunna vara en vinnare.
Mja...

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=164266

Tror nog det blir svårt för Samsung att springa cirklar kring de andra om de lägger av med sin systemkameraserie.
Helt klart blir det ju en flopp om de helt sonika lägger av, men de har resurser för att backa upp ett mer seriöst menat intrång på marknaden - om de vill. Det de hittills har presenterat imponerar faktiskt. De började med att föra in konnektivitet, när de stora spelarna under mer än ett decennium i stort sett har bortsett från fördelarna som digitaltekniken ger för såväl tjudrad som otjudrad fotografering med alla kontroller tillgängliga. Dessutom integrerade de ett nytt nätverk som inte ens fanns tidigare, så att inte bara mobiltelefonen också fungerar som kamera, utan att kameran kan fungera som telefon; dvs att du kan tanka upp bilderna via mobilnätet direkt från kameran. De här sakerna har ett klart samband med bredden i Samsungs produktion.

Man kan snarare se det som märkligt att de större aktörerna på kameramarknaden så länge har struntat i det helt rimliga att man skulle kunna föra över sina bilder till datorn utan att använda sladdar, och att det också är rimligt att man skulle kunna ha sökarbilden på datorns skärm, samtidigt som alla digitala kontroller skulle kunna kommas åt därifrån. När man tog bort rattarna för slutartid och bländare och ersatte dem med idiotiska knäpp-knäpp-knäpp, stegade funktioner som i många fall delades, så att samma knapp användes till olika saker, med omställning, miste vi en överskådlighet, en ergonomi, som vore välkommet att få tillbaka.

Digitalkamerorna är ergonomiskt sämre än de bästa mekaniska, och det gäller tyvärr över hela registret. Samma sjuka ser vi på andra ställen också, där kanske det mest tydliga exemplet är moderna spisar som kontrolleras med (helt idiotiska och kontraintuitiva) petfunktioner på hällen. När fabrikanterna skryter meg WiFi, och det visar sig att inget mer går att göra över WiFi än att föra över bilder till datorn, så är det något som är allvarligt illa i sättet att tänka. Ett nätverk ska rimligen fungera i åtminstone två riktningar, och om man har en snabb nätkoppling är det struntenkelt att åtminstone presentera sökarbilden på apparaten man använder för att styra kameran. När den största tillverkaren bjuder med armbågen och ger en sådan funktion av sämre slag via USB-kabel är det inte kul för den som köper eländet och upptäcker att det inte funkar för det som det borde vara till för.

Samsung borde med sina nya grepp mer eller mindre kunna göra slarvsylta av konkurrensen, om de bara ville, men det som inte har hängt med är deras marknadsföring. De har gjort bland det bästa som någonsin har åstadkommits i kameraväg, men de har inte folk som förmår sälja de nya idéerna, skapa den nya kundkretsen. De skulle behöva en visionär som Jobs. Om deras senaste proffsinriktade kamera hade haft en halväten frukt som märke skulle den troligen ha sopat brädet med de övriga. Och italienarna som köpte märket Hasselblad kanske valde fel partner. Det intressanta som har hänt på senare tid finns visserligen till stor del hos Sony, men också hos Fujifilm och Samsung. Men i försäljningen dominerar ett par dinosaurier.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Det har varit mycket snack om att fullformat, d.v.s. småbildformatet på 24 x 36 mm, kommer att ta över fullständigt.

Det är rent nonsens vill jag hävda, det finns ingen som helst anledning till att tro något sådant, då det finns klara fördelar med mindre sensorer. En liten sensor ger möjlighet till lägre pris, lägre vikt och mindre storlek.

Kvalitén på den mindre sensorn blir hela tiden bättre och har för länge sedan passerat kraven för de flesta kosumenter vad gäller bildkvalitét. Så de mindre sensorerna kommer fortsätta dominera och frodas, var så säker.

Den "fullstora" sensorn kommer också utvecklas vidare och bli billigare och därmed få fler köpare. Men den kommer aldrig att dominera marknaden, någonsin. Det är min fasta övertygelse.

Jag är lika övertygad om detta som jag var 2003 när jag hävdade att digitalkameran kommer att ta över helt inom 5 år.

Det här med att sia om framtiden har alltid varit svårt! ;)
 

StaffanW

Aktiv medlem
Jag hade en spådom 1985 när Canon släppte sin 35-70 till T80 där objektivet hade AF (har för mig att det under objektivet satt två små speglar som kollade avståndet och sen skickade infon till objektivet som hade motor och ställde fokus rätt). Tror det var ett av dom första AF objektiven på marknaden.

Min spådom då var att autofokus ALDRIG kommer att slå igenom.
Jag menar, hur svårt är det att vrida skärpan rätt på objektivet och den kommer aldrig bli så snabb som handen eller så exakt som ögat..,

Tänk så fel man kan ha..
 

Bengf

Aktiv medlem
Denna tråd har jag missat, men är intressant, smart telefonernas framfart har förändrat hela fotoindustrin anser jag, kräver kanske en helt egen tråd då mycket fins att säga, som att när telefonägarna upptäckte den inbyggda kameran och stolt började att visa sina nytagna bilder för arbetskamrater i både tid och otid.


Det började egentligen före smartfonen tillkomst, man kunde se glädjen av att man hade både en telefon och kamera, man upptäckte att kameratelefonen fick ett högre egenvärde, här dog nästan hela gamla populära köpen av enklare kompaktkameror. Fotnördarna biter sig fast och vill väl påverka så gott dom kan att systemkameran är så mycket bättre för det är vad jag föredrar och har gillat under så många år.


Vissa tillverkare är så skickliga i sin reklam och man ser hur dom försöker att styra över intresset till fullformat bland annat till lägre priser och att fullformat kommer att hålla telefonernas allt bättre kamera funktioner i från sig under mycket längre tid, telefonerna har ätit upp gammel kompakten, och A4 bilder med dom bästa telefonerna visar på att dom börjar att knapra in rejält på den vanliga systemkameran, Tillverkarna provar nu med avancerade kompakter med 1 tums sensorer eller 4/3 som ser ut att ge några år av andrum och håller smartfonerna i stången ett tag till.


Lite klumpigare telefoner med ännu bättre inbyggd kamera kan bli dödsstöten bara mackapären fortfarande blir något så när fickvänlig, Nja fullformat kan vara lösningen för den allra bästa bildkvaliteten och kommer nog att bita sig kvar, men kommer aldrig att bli någon allemans kamera, där är telefonerna dom klara vinnarna sedan länge. Jag tror inte att det kommer att dröja så länge förrän vi får se mycket mera avancerade bildbehandlings program som kommer att förvandla telefonernas ännu bristande zoom kapacitet till något extra ordinärt.


På varuhusen kommer det att stå skrivare där man snabbt kan koppla till telefonen och skriva ut bilder i olika prislägen, det tror jag snart kommer att bli en rasande fin affär och mycket uppskattat.



//Bengt.
 
ANNONS