Annons

Säljråd Canon EOS 1100D

Produkter
(logga in för att koppla)

swanphotos

Medlem
Det är så att jag ska sälja min Canon EOS 1100D med samma tillhörande standardobjektiv (18-55mm) som när jag köpte det år 2012, skulle tro att jag även har kvitto kvar (ej kartongen). Funderar även på att sälja mitt andra objektiv till, 55-250 mm. Rätt basic utrustning, men jag hoppas få lite för det för att kompensera nya inköpet av en 7D.

Just det är min fråga - vad tror ni att jag kan få för detta? Inklusive/exklusive 55-250mm.
 

StaffanW

Aktiv medlem
1990:- kostar uppföljaren 1200D med objektiv på Fotokungen.
Riktvärdet 60-70% av nypris på kamera som fortfarande säljs, och samma på objektiv (utom L-optik som man nog kan räkna med 80% av nypris).

55-200 kostar runt 2800:- nytt, men det är nya versionen med STM.

Så varken kameran eller objektiv säljs nya idag.

Jag skulle säga att värdet är 1000:- för kameran med normalzoomen och 1000:- för objektivet (55-250). Alltså totalt 2000:-. Men det är vad jag tycker, jämfört med vad som finns nytt.

På fria marknaden gäller ju tillgång och efterfrågan. En kompromiss med vad en säljare är beredd att släppa för och vad en köpare är beredd att betala.

Exakt samma paket som du säljer (fast tom tidigare kamera, 1000D) ligger nu ute på blocket för 3700:-. En annan med 1100D med samma objektiv och en Metzblixt (värd väldigt lite) för 4300:-

Själv tycker jag dom priserna är på tok för höga när man på Cyberphoto kan köpa en nyare 1300D med normalzoom för 3990:- eller 1200D och normalzoom på Mediamarkt för 3497:-.

Jag skulle nog lägga ut dom separat. Objektivet för 1500:- och kamera med normalzoom för 2500:-, och vara beredd att sälja telezoomen för 1000:-.
Slår du ihop dom till ett paket är det nog svårsålt över 3000:-
 

apersson850

Aktiv medlem
Med tanke på att nya prylar kostar så förhållandevis lite, är det bara de allra mest priskänsliga som bryr sig om att spara någon tusenlapp på att inte köpa nytt. Ett enda garantiärende, så är det redan en förlustaffär att köpa begagnat då.

För prylar i den här klassen ska du inte räkna med att få mer än 50% av vad motsvarande nya kostar.
Så en tusenlapp för kamera och objektiv, kanske 1500 om båda objektiven ingår, så kommer du till affär i denne kungens tid. Men om ditt 55-250 fungerar vettigt kan du ju använda det till en 7D också. Den får du i alla fall köpa begagnad, för den har ersatts av 7D Mark II när det gäller nya prylar.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle nog lägga ut dom separat. Objektivet för 1500:- och kamera med normalzoom för 2500:-
Är det inte väldigt optimistiskt att begära 2500 kr för kamera med normalzoom om motsvarande paket (fast modernare) kostar 1990 kr nytt? Ditt första förslag på en tusenlapp låter mer rimligt.

Fast om jag var TS skulle jag nog hellre behålla än sälja för en tusenlapp, det är ofta väldigt bra att ha två kamerahus.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det tycker jag också, men nu var ju frågan om försäljning, så...
Sikta på en billig 7D istället, då den ska köpas begagnad. Måste vara rätt många som har sådana liggande nu, när 7D Mark II kommit, bland annat.
 

StaffanW

Aktiv medlem
Är det inte väldigt optimistiskt att begära 2500 kr för kamera med normalzoom om motsvarande paket (fast modernare) kostar 1990 kr nytt? Ditt första förslag på en tusenlapp låter mer rimligt.

Fast om jag var TS skulle jag nog hellre behålla än sälja för en tusenlapp, det är ofta väldigt bra att ha två kamerahus.
Med tanke på att nya prylar kostar så förhållandevis lite, är det bara de allra mest priskänsliga som bryr sig om att spara någon tusenlapp på att inte köpa nytt. Ett enda garantiärende, så är det redan en förlustaffär att köpa begagnat då.

För prylar i den här klassen ska du inte räkna med att få mer än 50% av vad motsvarande nya kostar.
Så en tusenlapp för kamera och objektiv, kanske 1500 om båda objektiven ingår, så kommer du till affär i denne kungens tid. Men om ditt 55-250 fungerar vettigt kan du ju använda det till en 7D också. Den får du i alla fall köpa begagnad, för den har ersatts av 7D Mark II när det gäller nya prylar.
Håller me er båda. Jag tycker 1000:- är rimligt, men tror att det GÅR att sälja för 2000:- - 2500:-. Många som köper begagnat har inte 100% koll på vad det borde vara värt utan tittar på Blocket och jämför priser mellan olika annonser. Så, om jag skulle vara du skulle jag chansa på 2500:- för kamera med normal och behålla telezoomen till 7D (ändå ett rätt ok objektiv för pengen det kostar). Får du inte 2000:- eller mer för kameran, behåll den som andrakamera.
 
ANNONS