Annons

Vilken är den bästa kameran för mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

emeliiep

Ny medlem
Hej behöver er hjälp!

Jag ska köpa en ny kamera men vet inte alls vilken jag ska köpa.
Jag vill att den ska ha inbyggd wifi, samt att man ska kunna filma riktigt bra med den (4k). Dessutom så ska den ta bra bilder i mörker.

Tänker mig inte en systemkamera utan en mindre kamera som är lätt att ha med sig, typ en kompakt systemkamera eller liknande.

Tacksam för hjälp!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Hej behöver er hjälp!

Jag ska köpa en ny kamera men vet inte alls vilken jag ska köpa.
Jag vill att den ska ha inbyggd wifi, samt att man ska kunna filma riktigt bra med den (4k). Dessutom så ska den ta bra bilder i mörker.

Tänker mig inte en systemkamera utan en mindre kamera som är lätt att ha med sig, typ en kompakt systemkamera eller liknande.

Tacksam för hjälp!

Finns det sådana kameror?
Nja...inte i budgetklassen så vitt jag vet.
Har du degen så finns ju Nikon D5 ....68.000:- .
Men den är inte liten och smidig.
En beg D4s för 25-30 k.
Om jag vore i dina kläder skulle jag satsa på två kameror.
En dedikerad filmkamera och en riktig stillbildskamera.
Men....det blir inte billigt det heller.
Kameror som tar bra bilder i dåligt ljus är just Nikon D4s , D5. Canons kameror kan jag inte , men kolla på deras hemsida.
 

hermelin

Aktiv medlem
Canon 6D. Inte inom 4000 marginalen, men betydligt billigare än tidigare förslag. Men den tar användbara bilder på väldigt höga ISO.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej behöver er hjälp!

Jag ska köpa en ny kamera men vet inte alls vilken jag ska köpa.
Jag vill att den ska ha inbyggd wifi, samt att man ska kunna filma riktigt bra med den (4k). Dessutom så ska den ta bra bilder i mörker.

Tänker mig inte en systemkamera utan en mindre kamera som är lätt att ha med sig, typ en kompakt systemkamera eller liknande.

Tacksam för hjälp!
Kompaktkamera: Sony RX100-IV.
Kompakt systemkamera: Panasonic GX-80.

De har bägge 4K-filmning, WiFi, inbyggd sökare, inbyggd blixt, vikbar skärm och hyfsad sensorstorlek (1" resp. m43) för att vara så små och kompakta.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
Ett annat alternativ vore Panasonic LX100, en prisvärd kompakt med bra objektiv som klarar 4K. Vill du ha ett större zoomomfång finns Sony RX10 II eller III, men då blir det både dyrare, större och tyngre.
 

Sam DSOTM

Avslutat medlemskap
Vill du ha en kamera som tar bra bilder i mörker så får du räkna med att den kommer att kosta en del.

En Fuji X-T2 är en relativt kompakt systemkamera som uppfyller dina krav: 4k, WiFi, bra bilder i dåliga ljusförhållanden. Fuji har dessutom en serie objektiv som är ganska små och lätta, men ändå håller hög bildkvalitet (objektiven till Canon D6, som nämndes ovan, är generellt sett betydligt större). En sådan kamera går dock på 16 000 plus objektiv.

Vad det gäller att ta bra bilder i mörker så kommer du alltid få kompromissa lite; kameror och objektiv som har hög ljuskänslighet (dvs tar in mer ljus, och därmed ger bättre bilder i dåliga ljusförhållanden) tenderar att bli ganska stora och tunga.
 

afe

Aktiv medlem
Panasonic GX8, GX80 eller Sony A6300/A6500 är de kompakta systemkameror jag kommer på som uppfyller dina krav. Canon 6D eller Nikon D4S har inget som helst med frågeställningen att göra ;)
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Det måste framhävas att det är viktigt att känna och klämma på kameror, så ett, eller flera besök hos en välsorterad handlare är nästintill nödvändigt. Känsla, vikt och hantering framgår inte så bra genom specifikationer...
 

martinot

Aktiv medlem
Ett annat alternativ vore Panasonic LX100, en prisvärd kompakt med bra objektiv som klarar 4K. Vill du ha ett större zoomomfång finns Sony RX10 II eller III, men då blir det både dyrare, större och tyngre.
Japp, tänkte också på LX100. Riktigt fin kamera, men en nackdel för TS (och därav att jag inte listade den) kan vara att den inte har någon inbyggd blixt (har jag för mig). Då TS vill kunna ta foton i mörker så kan det ju vara en fördel. Å andra sidan så kanske hon då ändå vill ha bättre blixtar än de små simpla inbyggda, och då kan ju LX100 vara ett bra alternativ.

Nackdelen med LX100 kan dock vara att TS inte kan byta objektiv om hon önskar, men det är som sagt helt upp till TS hur viktigt det är. Vissa små kompakta systemkameror är ju nämligen inte så långt ifrån LX100 i storlek, men med flexibiliteten att vara systemkameror. Å andra sidan så har de oftast då inte lika bra grepp, rattar och ergonomi - som LX100 är riktigt bra på för sin storlek.

Ok, allt är olika slags kompromisser... inte lätt det här! :)

Nu har TS iaf några bra förslag på lämpliga kameror ifrån flera postare i tråden.

Till TS: ignorera dock de som vill föreslå stora fullformats DSLR:er för dig som de påstår är små kompaktkameror. Jag gillar de själv starkt ibland (sport, stora rejäla zoomar, etc), och har ett par av de, men det är verkligen långt ifrån några små lätta kompakta systemkameror som du verkar önska förslag på.
 

emeliiep

Ny medlem
Tack för alla tips såhär långt! Ska kolla vidare på de kameror ni rekommenderat!


Jag är alltså ute efter en mindre kamera, då jag är trött på att släpa med stora systemkameran hela tiden.. Budgeten ligger väl på ca 8000.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Tack för alla tips såhär långt! Ska kolla vidare på de kameror ni rekommenderat!


Jag är alltså ute efter en mindre kamera, då jag är trött på att släpa med stora systemkameran hela tiden.. Budgeten ligger väl på ca 8000.
Jag skulle rekommendera en Olympus E-M10 Mark II, kostar ca 7000:- med kitzoom. Det finns ett 25mm och ett 45mm objektiv med bländare 1.8 som är mkt prisvärda. Finns ibland att hitta begagnade till bra pris. Har du några gamla systemkamera-objektiv kvar kan det vara roligt att använda dem med adapter.

Filmar inte i 4K, men är inte det lite väl mkt? Jag tror man behöver riktigt bra ljus för att ta fördel av alla pixlarna. Inte anpassat till Luciatåg precis...
 

Andolo

Medlem
Jag hakar på (t)råden...

I tråden har flera föreslagit micro 4/3-kameror, vilket jag tycker är ett bra val oavsett vilket av fabrikaten man väljer.

Själv använder jag Sony A7Rii till min mest krävande fotografering, men till vardags blir det ett par Panasonic G80-hus. Mycket små och lätta och med bra filmmöjligheter. Jag har filmat en del med alla tre kamerorna samtidigt (för att få flera klippvinklar) och tycker att G80 ger lika bra filmresultat i 4K som min betydligt dyrare Sony.
Vidare kör jag mycket närbild och macro, oftast med fokusstackning, med G80:an och även porträtt i studio. Mycket bra bildkvalitet och går att printa med ypperligt resultat i A2.
När det gäller riktigt låga ljusnivåer är dock Sonyn bättre. Förstås!

Det bästa med G80 och med flera Olympus, är att man kan få dem begagnade till bra pris. Tillsammans med kitzoom ofta c:a 4.000 kr. Optik finns också till bra priser, såväl begagnad som ny.
 

Makten

Aktiv medlem
Jag hakar på (t)råden...

I tråden har flera föreslagit micro 4/3-kameror, vilket jag tycker är ett bra val oavsett vilket av fabrikaten man väljer.

Själv använder jag Sony A7Rii till min mest krävande fotografering, men till vardags blir det ett par Panasonic G80-hus. Mycket små och lätta och med bra filmmöjligheter. Jag har filmat en del med alla tre kamerorna samtidigt (för att få flera klippvinklar) och tycker att G80 ger lika bra filmresultat i 4K som min betydligt dyrare Sony.
Vidare kör jag mycket närbild och macro, oftast med fokusstackning, med G80:an och även porträtt i studio. Mycket bra bildkvalitet och går att printa med ypperligt resultat i A2.
När det gäller riktigt låga ljusnivåer är dock Sonyn bättre. Förstås!

Det bästa med G80 och med flera Olympus, är att man kan få dem begagnade till bra pris. Tillsammans med kitzoom ofta c:a 4.000 kr. Optik finns också till bra priser, såväl begagnad som ny.
Nu har du "bumpat" två uråldriga trådar i samma ämne. Är det inte bättre att skapa en ny tråd eller hitta nån som är lite nyare? :rolleyes: ;)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Tråden är gammal men....jag skaffade till slut en Nikon D4. En helt fantastiskt kamera som levererar exakt det jag vill ha. Kan inte tänka mig något annat i nuläget. Att ta bilder i dåligt ljus är rena fröjden med denna kamera. Snabb och skottsäker i alla lägen. Tack Nikon!
 

Ventures

Aktiv medlem
Tråden är gammal men....jag skaffade till slut en Nikon D4. En helt fantastiskt kamera som levererar exakt det jag vill ha. Kan inte tänka mig något annat i nuläget. Att ta bilder i dåligt ljus är rena fröjden med denna kamera. Snabb och skottsäker i alla lägen. Tack Nikon!
Får gratulera till valet Kent.
Förutom att man börjar bli bekväm och inte uppskattar att ha den vikten över axeln en hel dag längre så är det en fotograferingsmaskin man håller i där allt sitter där det ska. 😀
 
ANNONS