Annons

Lämplig brännvidd för generell filmning?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Kände inte att den här frågan hör hemma i något märkesspecifikt forum, då det inte är de specifika prylarna frågan egentligen gäller.

Jag tänkte börja filma lite smått, främst för att lägga upp på YouTube. Inget avancerat direkt, och mer "utbildningsvideor" (tänk t.ex. Codys lab, backyard scientists, och liknande kanaler) än vackra videor.

När jag fotograferar föredrar jag fasta gluggar, och framförallt något längre än normal (ex 85mm på fullformat). Hur bör jag tänka när jag ska köpa utrustning för att kunna filma (Funderar på en Panasonic Lumix G7, men det är egentligen utanför frågan), kommer jag känna mig för begränsad med fast brännvidd?

Jämför jag dom två objektiven som ligger inom budgeten, 25mm f/1.7 och 12-60 f/3.5-5.6 så känns ju normalen som "mest rätt", men det kanske är för att jag tänker som en fotograf? Med zoomen oroar jag mig dels för att största bländaren är begränsad, och dels för att zoomen kanske är svår/omöjlig att låsa så att man i princip bara kan använda kortaste och längsta brännvidd.

Alla tips och åsikter uppskattas!
 

Olidion

Medlem
En skillnad i grunden (högst egen erfarenhet) mellan objektiv för film och foto är att när jag fotar vill jag ha fasta och filmar zoom.
"Zooma med fötterna" är inga problem nät man fotar, men när man filmar är det mycket smidigare att kunna zooma in på kameran för att slippa "skumpa runt".
 

Kiboko

Aktiv medlem
Som tidigare svarare ... En zoom är skönt att ha när du ska filma. Tänk dock på att de zoomar som finns för systemkameror (förutom ett fåtal som kostar skjortan, och då menar jag inte den skjorta jag har på mig ...) inte är bra att zooma med under själva filmningen. Dels så ändras ju exponeringen på många av dem. Dels så ändras också fokus när du zoomar. Det märks inte när du tar stillbild med snabb AF, men när du filmar märks det tydligt. Men zoomen underlättar. Du kan variera utsnitt mellan olika tagningar och så vidare. Men har du möjlighet så begränsa dig inte till zoomen. Ett par fasta, ljusstarka är också kul att filma med.

Hade du en kamera idag?
 

PMD

Aktiv medlem
Som tidigare svarare ... En zoom är skönt att ha när du ska filma. Tänk dock på att de zoomar som finns för systemkameror (förutom ett fåtal som kostar skjortan, och då menar jag inte den skjorta jag har på mig ...) inte är bra att zooma med under själva filmningen. Dels så ändras ju exponeringen på många av dem.
Inte nödvändigtvis. Om man ställer in en bländare som objektivet har över hela brännviddsomfånget så är det den bländaren som används hela tiden.

Dels så ändras också fokus när du zoomar.
Bara om "zoomen" inte parfokal, men det kanske är ovanligt med parfokala zoomobjektiv nuförtiden? Och är de inte parfokala så borde de inte kallas för zoomobjektiv utan för varifokalobjektiv.
 

bach7617

Aktiv medlem
(Funderar på en Panasonic Lumix G7, men det är egentligen utanför frågan), kommer jag känna mig för begränsad med fast brännvidd

Alla tips och åsikter uppskattas!
Jag har samma kamera Lumix G7 som du nämner och eftersom den filmar i 4K så kan du göra utsnitt i dina bilder och så att säga zooma lite i redigeringsarbetet för att få lite variation utan att förlora för mycket kvalité . Den är dock inget vidare att gå omkring med.
 

apersson850

Aktiv medlem
Bara om "zoomen" inte parfokal, men det kanske är ovanligt med parfokala zoomobjektiv nuförtiden? Och är de inte parfokala så borde de inte kallas för zoomobjektiv utan för varifokalobjektiv.
Ja, det är ovanligt numera. Införandet av autofokus överallt har gjort att man gjort avkall på hur fokus hanteras vid zoomning. Det finns ju ändå inte längre något stort behov av att zooma in för att kunna se att ställa in skärpan, och sen zooma ut och ta bilden.

Därför är de flesta stillbildsobjektiv sådana idag, att fokus varierar tillräckligt mycket för att de snarare skulle kallas objektiv med variabel brännvidd. Det spelar ju ingen roll när man tar stillbilder med nytt autofokus vid varje bild.
Det är också vanligt med varierande ljusstyrka beroende på både brännvidd och avståndsinställning. Speciellt det sistnämnda. Men ljuststyrkan kan alltså vara lite brännviddsberoende, den också. Inget av det spelar någon stor roll när man tar stillbilder med exponeringsautomatik, men avslöjas direkt vid filmning.

Det finns en anledning till att objektiv konstruerade för att användas primärt för filmning är i en helt annan prisnivå än bra objektiv för stillbild.

Prisexempel från samma leverantör på objektiv i hög klass
Canon CN7x17 KAS S/E1, EF-mount (film) 359900 kronor
Canon EF 200-400mm f/4L IS USM Extender 1,4x (stillbild) 114990 kronor
 

Mattias Sundberg

Aktiv medlem
Jag filmar lite grann, både lite sport och stilla intervju/vlog-format med m4/3-kameror (GM1 och GH4). Jag är inte på något sett erfaren eller kallar mig själv duktig utan testar mig fram hela tiden. Använder sällan något längre än 35mm (motsvarande 70mm). Jag finner att jag snarare hellre tar en vidvinkel än något annat.

Om du går på en m4/3-kamera så kanske Lumix 20mm f/1.7 kan vara användbar för det du beskriver men en zoom är nog att föredra.

Jag själv använder sällan zoom på grund av vad som beskrivits ovan, de är sällan parfokala och att hantera både zoom och fokus samtidigt är snudd på omöjligt. Det å andra sidan behöver inte vara ett problem om du kör med autofokus och kan leva med att kameran ibland letar fokus. Ambitionsnivån och förväntat resultat är väl det som (bör) styra :)
 
ANNONS