Annons

Vilken 85mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
Jag har för närvarande Canon EF 85mm, som jag i många avseenden är ganska nöjd med, men som jag upplever ett stort problem med, nämligen "bokeh fringing"/longitudinell abberation.

Jag har funderat på Tamrom 85mm SP VC men jag undrar vilka andra förslag som kan tänkas finnas. Kan gamla eller nya Sigma vara bättre, finns det något annat, Samyang, Zeiss etc som kan vara bättre i detta avseende?

Prismässigt är den absoluta smärtgränsen typ 10000, men jag skulle föredra mindre.

Förslag?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Canon ska enligt rykten släppa en 85 1.4 is under 2017. Förmodligen är det ett L- objektiv och hamnar väl då löjligt högt i pris, men vem vet. Kanske värt att vänta? Är den tänkt att ersätta 85 L 1.2 II så lär väl ett billigare alternativ också komma. Typ 85 2.0 is. Vad jag förstått så är både Sigmas och Tamrons nya 85:eek:r vassa optiskt men har sett lite klagomål gällande AF. Själv kommer jag att vänta.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Tamrons 85 1,8 tycker jag känns lovande hittills. kanske svårt att avgöra på den här lilla bilden men den är väldigt jämn i prestanda. Bilden är tagen på bl 1,8. Den skall ju också vara bra sett till CA och Colur fringning
 

Bilagor

rronnbac

Aktiv medlem
Tamrons 85 1,8 tycker jag känns lovande hittills. kanske svårt att avgöra på den här lilla bilden men den är väldigt jämn i prestanda. Bilden är tagen på bl 1,8. Den skall ju också vara bra sett till CA och Colur fringning
Det är ungefär vad jag fått fram också. Fin kantskärpa på den bilden, som jag gissar är tagen på 1.8 ?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Canon ska enligt rykten släppa en 85 1.4 is under 2017. Förmodligen är det ett L- objektiv och hamnar väl då löjligt högt i pris, men vem vet. Kanske värt att vänta? Är den tänkt att ersätta 85 L 1.2 II så lär väl ett billigare alternativ också komma. Typ 85 2.0 is. Vad jag förstått så är både Sigmas och Tamrons nya 85:eek:r vassa optiskt men har sett lite klagomål gällande AF. Själv kommer jag att vänta.
Skulle de lyckas göra en 85/1.4 med IS så är det tämligen unikt, och lär ju kosta därefter.

En 85/2.0 IS tror jag hade funkar och passat mig utmärkt, men jag har känslan av att det ligger långt fram i tiden, men jag får väl hoppas att jag har fel.
 

Walle

Aktiv medlem
Tamrons 85 1,8 tycker jag känns lovande hittills. kanske svårt att avgöra på den här lilla bilden men den är väldigt jämn i prestanda. Bilden är tagen på bl 1,8. Den skall ju också vara bra sett till CA och Colur fringning
Personligen tycker jag att bakgrundsoskärpan känns väldigt rörig på något sätt. Inte alls lika behaglig som på mitt favorit, Canons 1.2a, som visserligen ligger i en helt annan prisklass.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Personligen tycker jag att bakgrundsoskärpan känns väldigt rörig på något sätt. Inte alls lika behaglig som på mitt favorit, Canons 1.2a, som visserligen ligger i en helt annan prisklass.
Till att börja med så är ju bl 1,2 ljusstarkare än bl 1,8 så det faller sig helt naturligt. Sen så har ju bakgrundsoskärpan väldigt mycket att göra med avstånd till motivet och bakgrunden. Rätt svårt att bedöma utifrån en enskild bild. Sen så syftade min bild mer till att illustrera hörn o kantskärpa som är klart bättre än Canons 85 1,2
 
ANNONS