Annons

Kartöversikt av geotaggade bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Hannuse

Aktiv medlem
Hej.

Finns det någon bra lösning för att få en kartöversikt över sina geotaggade bilder.

Om jag till exempel har varit ute i skogen och tagit 100 bilder som är geotaggade, kan jag då på något sätt lösa det så att jag ser alla dessa 100 som en markering i kartan.
Jag är ute efter att kunna besiktiga föremål i terrängen, och på ett enkelt sätt få en överblick var dessa finns.
Helst utan att behöva göra en handpåläggning för varje enskild bild, utan bara importera en hel mapp geotaggade bilder, som sedan visar sig som markeringar i en karta.
Har letat men inte hittat något fiffigt sätt för detta.

M.V.H

/Tobias
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej.

Finns det någon bra lösning för att få en kartöversikt över sina geotaggade bilder.

Om jag till exempel har varit ute i skogen och tagit 100 bilder som är geotaggade, kan jag då på något sätt lösa det så att jag ser alla dessa 100 som en markering i kartan.
Jag är ute efter att kunna besiktiga föremål i terrängen, och på ett enkelt sätt få en överblick var dessa finns.
Helst utan att behöva göra en handpåläggning för varje enskild bild, utan bara importera en hel mapp geotaggade bilder, som sedan visar sig som markeringar i en karta.
Har letat men inte hittat något fiffigt sätt för detta.

M.V.H

/Tobias
Utan att påstå att jag vet, så tror jag att man kan öppna dom i Google maps (men fråga mig inte hur, för det minns jag inte). Sedan finns möjligheten att se var bilderna är tagna i kartmodulen i Lr (om man använder sig av den raw-konverteraren). Tror också att det går att öppna upp geotaggade bilder i Google Earth.

Men det kommer säkert någon som är bättre lämpade att svara på den frågan inom en inte alltför avlägsen framtid ;-).
 

PeterWem

Aktiv medlem
Tack för era svar.

Darktable verkar ju intressant, det är något sånt jag söker efter.
Hur får du in detta på en sådan fin karta?
Finns funktionen direkt i Dartable, eller är det ytterligare program/trix som löser detta?

/Tobias
Funktionen är inbyggd. Man kan välja olika kartor och antal bilder som ska visas i t.ex. en mapp.
Darktable finns till OS X och Linux. Till Windows har Partha gjort en inofficiell äldre version utan stöd från skaparna av Darktable. Den är borta från Parthas hemsida men jag har fortfarande installationsfilen.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Funktionen är inbyggd. Man kan välja olika kartor och antal bilder som ska visas i t.ex. en mapp.
Darktable finns till OS X och Linux. Till Windows har Partha gjort en inofficiell äldre version utan stöd från skaparna av Darktable. Den är borta från Parthas hemsida men jag har fortfarande installationsfilen.
Hej.
Ok, jag kör ju naturligtvis Windows.
Synd att det verkar knapert med utveckling på den fronten, men detta är kanske ingen finess som efterfrågas.
Jag hade ju gärna sett det som en bra grej,och betalat för det, men det verkar inte vara någonting utbrett.
Vet du hur det funkar i nyare versioner av Digikam?

/Tobias
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag vet inte om det hjälper, men det finns en kartfunktion i Lightroom numera. Kan dock inte säga att jag är jätteimponerad av den. Om man använder Flickr går geotaggade bilder per automatik in på deras karta.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Hej.
Ok, jag kör ju naturligtvis Windows.
Synd att det verkar knapert med utveckling på den fronten, men detta är kanske ingen finess som efterfrågas.
Jag hade ju gärna sett det som en bra grej,och betalat för det, men det verkar inte vara någonting utbrett.
Vet du hur det funkar i nyare versioner av Digikam?

/Tobias
Fann windowsversionen hos Partha. Har du kamera nyare än hösten 2016 saknar den stöd. Stabilitet lovas inte och länken är som vanligt osynlig.
Jag bytte från Windows till Ubuntu p.g.a. Darktable.

Digikam har jag bara testat i Ubuntu för att söka efter bilder. Aldrig kartfunktion då jag redan har en sådan.
 

Hannuse

Aktiv medlem
Jag vet inte om det hjälper, men det finns en kartfunktion i Lightroom numera. Kan dock inte säga att jag är jätteimponerad av den. Om man använder Flickr går geotaggade bilder per automatik in på deras karta.
Ok, tack för infon.
Jag använder ju inte LR i dagsläget, så det kanske blir en tröskel i sig.
Men om funktionen är bra där så kan det vara ett alternativ.
Tack.

/Tobias
 

Hannuse

Aktiv medlem
Fann windowsversionen hos Partha. Har du kamera nyare än hösten 2016 saknar den stöd. Stabilitet lovas inte och länken är som vanligt osynlig.
Jag bytte från Windows till Ubuntu p.g.a. Darktable.

Digikam har jag bara testat i Ubuntu för att söka efter bilder. Aldrig kartfunktion då jag redan har en sådan.
Ok, det kan faktiskt vara en anledning att byta operativ.
Eller kanske komplettera, till exempel med en bärbar dator för just den här hanteringen.
Tack.

/Tobias
 
Hej.

Finns det någon bra lösning för att få en kartöversikt över sina geotaggade bilder.

Om jag till exempel har varit ute i skogen och tagit 100 bilder som är geotaggade, kan jag då på något sätt lösa det så att jag ser alla dessa 100 som en markering i kartan.
Jag är ute efter att kunna besiktiga föremål i terrängen, och på ett enkelt sätt få en överblick var dessa finns.
Helst utan att behöva göra en handpåläggning för varje enskild bild, utan bara importera en hel mapp geotaggade bilder, som sedan visar sig som markeringar i en karta.
Har letat men inte hittat något fiffigt sätt för detta.

M.V.H

/Tobias
Lightroom. Kartfunktionen är en av många bra saker som gör programmet överlägset för min del.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Jag säger som några tidigare: Lightroom. Det går att se var bilderna är tagna ända från världskartan och sen zooma in till enskilda byggnader.
Det går också att geotagga bilder i efterhand om infon saknas från kameran.
 

nikitin

Aktiv medlem
Då du använder Canon kan jag tipsa om Canon Map Utill. Den är gratis att ladda ned, och den visar geotaggade jpg och cr2-filer. Du kan även redigera geotagningen av bilderna.
 
ANNONS