Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sälja t ex almanackor och canvas som privatperson - skatteregler?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Hej!

Till att börja med har jag inte planerat att överge min karriär för fotograferingen, däremot börjar det öppna sig en marknad för en del sidoinkomster, och det skulle ju kunna vara trevligt att tjäna tillbaka en del av de för mig rätt ansenliga summor jag lagt på utrustning :)


Frågan är hur man som privatperson lättast "gör rätt för sig" och betalar in sin moms, och hur mycket man ska betala?

Jag tänker mig två tydliga exempel på saker jag kan sälja:

* Canvastavlor i olika storlekar på beställning med mina bilder som motiv. Beställer i min tur från något av företagen utefter beställning från kund och säljer sedan vidare.

* Almanackor med mina bilder som motiv, verkar lättsålt faktiskt! Samma här, kunder väljer bilder, jag sätter ihop och beställer från en av de större tillverkarna och levererar vidare med påslag.


Jag hittade en enormt gammal tråd härifrån överst i Google-sökningen som angav att all "fotokonst" innebär 25% moms trots att vanlig t ex målad eller skulpterad konst är momsfri under 360k/år? Eller är det 12% om man inte har bolag?
Almanackor konstaterade jag på annat håll innebär 25% moms.

Är det starta ett bolag som gäller trots att jag räknar med en ganska liten omsättning mot min vanliga inkomst av tjänst, eller går det att skatta "rätt" på ett smidigt sätt även om man kör det som hobbyverksamhet?

Edit: Om man kör som hobbyverksamhet som privatperson kan man väl inte dra av momsen på tavlor och almanackor etc man beställer från firmor, men det kan man väl om man startar bolag?

Mvh

Daniel
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Några regler

Utan bolag och om du kör som hobbyverksamhet:
Du kan inte få tillbaks moms på det du köper (almanackorna, utrustning för att ta bilderna etc) men du drar av hela beloppet inkl moms som avdrag och kvittar mot dina intäkter.
Du ska inte lägga på någon moms på det du säljer. beloppet du säljer för är utan moms..
Du kan inte sälja några tjänster utan precis som du tänkt enbart produkter du tillverkat: Foton, färdiga bilder, almanackor etc.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Tack för svar!

Att man klarar sig från att hålla på med moms, är det för att man betalar moms när man handlar till sin hobbyverksamhet medan man drar av den om man har bolag (och då i sin tur måste ta in moms från kunderna)?

Tolkar jag dig rätt att det funkar så att jag får "nolltaxera" min verksamhet så länge jag kan dra av tillräckligt mycket fotoutrustning (eller avskrivningar på densamma) på vinsten för innevarande år? Då ska det nog inte vara några problem att inte redovisa någon vinst ;-)
 

Mortis

Aktiv medlem
Tack för svar!

Att man klarar sig från att hålla på med moms, är det för att man betalar moms när man handlar till sin hobbyverksamhet medan man drar av den om man har bolag (och då i sin tur måste ta in moms från kunderna)?

Tolkar jag dig rätt att det funkar så att jag får "nolltaxera" min verksamhet så länge jag kan dra av tillräckligt mycket fotoutrustning (eller avskrivningar på densamma) på vinsten för innevarande år? Då ska det nog inte vara några problem att inte redovisa någon vinst ;-)
Man måste vara företagare för att kunna dra av moms, och då måste man också ta ut moms på det man säljer. Du får lov att dra av kostnaderna du har för att producera det du säljer, dock så kan du inte dra av typ hela kameran eller din dator som kostnad. Det är ju "bara" en hobby så dator och kamera är ju inte inköpta enkom för att producera något du ska sälja. Du kan läsa mer här: https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

Ring gärna skatteverket om du har frågor. De är oftast jättetrevliga och hjälpsamma.

Mvh
Thomas
http://www.365klick.com/
 
ANNONS