Annons

Sony A7III

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
och det är EXTREMT irriterande att videofilernas namn börjar om på noll varje gång man formaterat kortet, vilket innebär att man kommer få datorn full av filer som heter samma sak om man inte bemödar sig döpa om dem manuellt varje gång.
https://youtu.be/cjCtPhztmU0
Håller med om att det är extremt irriterande. Ett tips är att gå omvägen via Lightroom (eller vilket program du använder) och lägga till en tag (t.ex datum) vid import av filmerna.
 

"klick"

Aktiv medlem
Håller med om att det är extremt irriterande. Ett tips är att gå omvägen via Lightroom (eller vilket program du använder) och lägga till en tag (t.ex datum) vid import av filmerna.
Jag lämnar sista .XML filen på kortet så går det i rätt ordning. Irriterande men nödlösning.
 

PMD

Aktiv medlem
Även i en avamcerad sensor som hos Sony töms sensorn kolumnvis så pixlarna måste nollställas mellan aktiviteter.
PDAF-pixlarna kan väl bara fungera som AF-sensorer? De går alltså inte att läsa av separat från resten av pixlarna på sensorn?

Men om de måste läsas av samtidigt med övriga pixlar så kan man väl inte mäta AF separat från att ta en bild? Eller gör man en separat utläsning av AF-pixlarna mellan varje utläsning av bildpixlarna?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
PDAF-pixlarna kan väl bara fungera som AF-sensorer? De går alltså inte att läsa av separat från resten av pixlarna på sensorn?

Men om de måste läsas av samtidigt med övriga pixlar så kan man väl inte mäta AF separat från att ta en bild? Eller gör man en separat utläsning av AF-pixlarna mellan varje utläsning av bildpixlarna?
Det är så jag förstått det, ja (det senare fallet) eftersom det sannolikt är kolumnvis utläsning av bilddata vid bildtagning.
 

Bengf

Aktiv medlem
Nikons D850/D500/D5 tar nu mera hjälp av 180000 punkter som mäter ljuset och delaktiga i autofokusen olika prestanda, man har mer än fördubblat antalet ljuspunkter, 3D funktionen i Nikons kameror tar hjälp av färger för att bättre läsa av och låsa på besvärliga rörliga motiv. Autofokusen är mångfacetterad i dag med olika bra möjligheter, säkerhet, snabbhet, förmågan att hålla kvar motiv efter låsning, där flera kameror ( Spegelfria ) är väldig bra på ensamma snabba rörliga motiv, sedan kan svårighets graden öka med ständiga störningar som kommer i vägen för det tänkta huvudmotivet, sådana avancerade tester ser man inte så mycket av tyvärr.
 

Spygg

Aktiv medlem
Nu har Adobe uppdaterat Camera Raw så man äntligen kan börja jobba med råfilerna från A7 III.
 

"klick"

Aktiv medlem
Nu känner jag mig lite korkad, men jag fattar inte helt hur du menar... Kan du förklara mer i detalj?
När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
 

iSolen.se

Guest
När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
Som sagt, mycket elegant lösning, man slipper lämna sista filmen som ju kan vara enorm.
 

Spygg

Aktiv medlem
När man filmar skapas en XML fil med samma namn som videofilen på kortet. Den innehåller lite metadata bara. Lämnar man den sista XML filen på kortet så känner kameran av den och numrerar nästa video efter den. XML-filen tar ytterst lite plats jämfört med en videofil så man slösar inte utrymme på så sätt och behåller ordningen på numreringen.
Ah! Det låter ju supersmart! Då kommer nästa dumma fråga; eftersom jag då inte kan formatera korten i kameran - vilka filer och mappar är det ok att ta bort, och vilka bör jag spara? Måste jag kanske behålla hela mappstrukturen och bara rensa bort själva bilderna och filmklippen (och xml-filerna), eller hur gör jag?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Är det inte smidigare att låta LR eller annan valfri importverktyg göra importen och döpa om filerna automatiskt?
Jag rekommenderar inte att bara radera filer från minneskorten. Dessa mår bäst av formatering lite då och då.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Är det inte smidigare att låta LR eller annan valfri importverktyg göra importen och döpa om filerna automatiskt?
Jag rekommenderar inte att bara radera filer från minneskorten. Dessa mår bäst av formatering lite då och då.

/Stefan
Inte så lätt om man är på resande fot.

Formatering är inte viktigt, speciellt inte när man filmar.
 

iSolen.se

Guest
Hur menar du? Menar både vad du menar att det inte är så lätt på resande fot och varför formatering inte är lika viktigt om man filmar.
Om man inte kan eller vill importera filerna under resan löser inte LR filnamnsproblemet.

XMP-lösningen ovan gör det.

Filmning orsakar mycket färre filallokeringstabellskrivningar än vanlig fotografering, om man tycker att slitage på kort är ett problem. Jag har slutat bry mig, korten pajar ju aldrig.
 

Bengf

Aktiv medlem
Om det är stillbilder kan jag ana att det blir lättare att spara sista bilden, det går ju att avbryta vid slutet av överföringen till Datorn, det räknar så fint hur många bilder som förs över. Men en rullande film på fem minuter, kan man stoppa den likadant när ett visst antal sekunder är kvar, sedan får man tänka över hur man vill ha slutet på filmen om man senare får för sig att fortsätta. bilderna brukar jag byta namn på till månad och år och tex kräftskiva eller annat lämpligt.
 
ANNONS