Annons

Rekommenderad storlek för print

Produkter
(logga in för att koppla)

Mr Keys

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska printa ett par bilder, och undrar om hur man ska tänka angående storlek på print. Det handlar om en poster print har jag tänkt, så inte någon canvas.

En av bilderna är en drönarbild, i upplösning 4031x2546 pixlar. Det är en del smådetaljer på fotot, och tanken är att det kommer betraktas på mer än 1,5-2 meter avstånd.
Hittade någonstans att med betraktningsavstånd på ca 1,5 m är 120dpi att rekommendera, vilket gjorde att 70cm (på längden) kändes helt safe.

Men jag blir lite osäker efter att ha läst på crimson, som hävdar en bra tummregel är att dela pixlar med 100, för att få lagom storlek i cm, så ger det mig bara 40cm på längden.
40cm gör nog att jag skippar den printen i sådana fall, vilket känns lite tråkigt.

Vad säger ni? Ni som printar mkt, hur skall man tänka? Första gången jag testar att printa.
Känns dumt att köra "trial and error" och bara kasta printarna om dom inte håller måttet liksom, men det kanske är så man får göra...?
 

Mortis

Aktiv medlem
Hej,

Jag ska printa ett par bilder, och undrar om hur man ska tänka angående storlek på print. Det handlar om en poster print har jag tänkt, så inte någon canvas.

En av bilderna är en drönarbild, i upplösning 4031x2546 pixlar. Det är en del smådetaljer på fotot, och tanken är att det kommer betraktas på mer än 1,5-2 meter avstånd.
Hittade någonstans att med betraktningsavstånd på ca 1,5 m är 120dpi att rekommendera, vilket gjorde att 70cm (på längden) kändes helt safe.

Men jag blir lite osäker efter att ha läst på crimson, som hävdar en bra tummregel är att dela pixlar med 100, för att få lagom storlek i cm, så ger det mig bara 40cm på längden.
40cm gör nog att jag skippar den printen i sådana fall, vilket känns lite tråkigt.

Vad säger ni? Ni som printar mkt, hur skall man tänka? Första gången jag testar att printa.
Känns dumt att köra "trial and error" och bara kasta printarna om dom inte håller måttet liksom, men det kanske är så man får göra...?
Det är med att dela pixlarna med 100 för att få storlek i cm är en bra tummregel (cmregel? :)) för en print du ska hålla i handen och titta på. Så fort avståndet blir lite längre ifrån så kan du gå större utan att "förlora" detaljer. Du har en bild som är ca 10 megapixlar, detta brukar för min del vara ungefär smärtgränsen går för en print i 70x100, betraktningsavståndet spelar givetvis in. Ska man stå med näsan i motivet så blir det kanske inte så snyggt. Men en 50x70cm borde inte vara några problem alls. Tips är att skala upp bilden skälva i photoshop till rätt cm-storlek och dpi. Photoshop är oftast bättre på att göra detta än labbens mjukvaror och drivrutiner. Kolla med labbet vilken DPI de printar i. (bläckstråle på labben brukar vara 240 dpi eller 300 dpi)

Ett tips till, du kan i photoshop (om du använder photoshop) om du ställt in rätt använda View - Print size för att få en hyffsad förhandsvisning om hur den blir med detaljer printad. Hittade en artikel om detta här: https://www.photoshopessentials.com/essentials/print-size/


Ha en härlig dag.

Mvh
Thomas
https://www.365klick.com/
 

apersson850

Aktiv medlem
Pixlar/100 betyder att en pixel är 0,1 mm. Just 1/10 mm är ungefär gränsen för vad människor med normal syn ser på nära håll (s.k. retinaupplösning), så det finns naturligtvis fog för den regeln.
 

snap01

Aktiv medlem
vilken drönare har du? Jag har printat bilder från min förra drönare som var en phantom 3. Gjorde en på 60x80 o en på 40x60. Den mindre är inga problem med den jag printade på ett blankt epson papper. Den större funkade helt ok, jag är rätt kräsen.

Om det ska bli bra så beror det på hur skarp din bild är, samt hur motivet ser ut o vilket papper du printar på. Desto blankare desto bättre bild, skarpare krävs för att det ska bli bra. Kör du på canvas eller akvarell papper så är dom klart mer förlåtande media.

Phantom 3 är inte speciellt skarp från början, jag skärpte den med högpass filter rätt hårt o det funkar bra då. Min nya phantom 4 version 2.0 med 20 milj pixel är klart skarpare än PH 3.
 

Mr Keys

Aktiv medlem
vilken drönare har du? Jag har printat bilder från min förra drönare som var en phantom 3. Gjorde en på 60x80 o en på 40x60. Den mindre är inga problem med den jag printade på ett blankt epson papper. Den större funkade helt ok, jag är rätt kräsen.

Om det ska bli bra så beror det på hur skarp din bild är, samt hur motivet ser ut o vilket papper du printar på. Desto blankare desto bättre bild, skarpare krävs för att det ska bli bra. Kör du på canvas eller akvarell papper så är dom klart mer förlåtande media.

Phantom 3 är inte speciellt skarp från början, jag skärpte den med högpass filter rätt hårt o det funkar bra då. Min nya phantom 4 version 2.0 med 20 milj pixel är klart skarpare än PH 3.
det är en Mavic Air, funkar liksom inte med mkt större när man, som i detta fall, flängde runt bland öar i Filippinerna. Hade inte en tanke på att printa drönarbilderna, men nu fick jag frågan av en vän, så..... Kameran i Mavic Air är ju inte så rolig vad gäller stillbild. Jag gör ett försök med 70cm på längden, så får man se hur det blir.....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
På Crimson kan du nog få ut en testbild.
Eller så kontaktar du dem o frågar om hur stor de tycker att bilden klarar av att printas med ett visst betraktningsavstånd.
 

snap01

Aktiv medlem
det är en Mavic Air, funkar liksom inte med mkt större när man, som i detta fall, flängde runt bland öar i Filippinerna. Hade inte en tanke på att printa drönarbilderna, men nu fick jag frågan av en vän, så..... Kameran i Mavic Air är ju inte så rolig vad gäller stillbild. Jag gör ett försök med 70cm på längden, så får man se hur det blir.....
Det kommer funka bra om du upplever grundbilden skarp i 50% förstoring. Du kan alltid prova att skärpa bilden antingen med smart sharpen eller med högpassfilter.
När jag körde min storfotmatsskrivare så skrev jag ut testremsor typ 15 cm på höjden sedan full längd på bilden. Då tar du den delen på bilden som visar mest detaljer så ser du hur bra den håller.
Ingen aning om crimson gör testremsor du kan ju kolla med dom.
 

hne

Aktiv medlem
Jag höftar ppi*betraktningsavstånd=100

Det är baserat på normal synskärpa 1 bågsekund.

Vid 25.4cm ger det 100px/cm
70cm: 140dpi
1.5m: 67dpi

Jag kör unsharp mask med motsvarande radie: 360ppi bild som ska betraktas på 25cm avstånd passar alltså 0.9px radie rätt bra på (360/(100/0.25))=0.9)

Prova med en testremsa!
 
ANNONS