Annons

Canon eos r. Hur går det? Tankar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canon R rykten

Our friends over at Northlight received some information about a possible upcoming EOS R camera. After some direct communication between us, there appears to be some validity to the information.

First up, this is another source pointing to the inclusion of IBIS on an upcoming EOS R body. We were told previously that the IBIS system simply wasn’t ready for the EOS R release, though there were prototypes with IBIS floating around during testing. It’s safe to say that Canon will embrace IBIS in an upcoming release.

Secondly, is a 100mp EOS R in the pipeline? It’s highly possible. We’ve been told that Canon scrapped the development of an EOS 5DS/R follow-up and that their next high megapixel camera will be for the EOS R system. I don’t think we’ll see such a camera until 2020, as I believe there need to be some more native RF lenses announced to handle landscape and studio shooters.

Source: Northlight
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kanske rör det på sig men det behöver inte betyda att alla hus får ibis. Nästa modell ryktas bli en billigare modell än eos r. Kan tänka mig att Canon sätter ibis i den men sen är det inte omöjligt att de hoppar över i värstingmodellerna. Som arbetsredskap är ett hus inte speciellt beroende av ibis även om vi entusiaster vill ha det. Den som lever få se.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja Nikon släppte 2 modeller Z6-Z7 en billigare och en dyrare, Canon en modell prissatt som Z6. Där ville jag tro att Canon då var på gång med en mer avancerad modell att den skulle ligga i linen så att säga. Canon har nog fullt upp i tankarna, skall dom komma med en 90D DSLR och en 7DIII och skall 5DIV också ersättas, vore jag Canon ägare så ville jag nog vänta på en riktigt vass provversion av deras APS-C 50M spegelfri också, den är mentaliteten att nu släpper vi modeller där vi inte hunnit i kapp riktigt kan väl inte hålla hela tiden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Ja Nikon släppte 2 modeller Z6-Z7 en billigare och en dyrare, Canon en modell prissatt som Z6. Där ville jag tro att Canon då var på gång med en mer avancerad modell att den skulle ligga i linen så att säga. Canon har nog fullt upp i tankarna, skall dom komma med en 90D DSLR och en 7DIII och skall 5DIV också ersättas, vore jag Canon ägare så ville jag nog vänta på en riktigt vass provversion av deras APS-C 50M spegelfri också, den är mentaliteten att nu släpper vi modeller där vi inte hunnit i kapp riktigt kan väl inte hålla hela tiden.
Det har fungerat ett bra tag och eos r verkar sälja helt ok så de lär nog tuffa på och sakta äta sig ifatt även inom spegelfritt.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon är Canon. Märket är väletablerat.

Canon har f.ö. världens bästa autofokussystem för AF med bildsensorn (Dual Pixel AF), vilket man inte bör bortse från när man bedömer konkurrenskraften.

Om de nu bara får till IBIS i en framtida R-modell så kanske även jag fortsätter med Canon ...
 

Bengf

Aktiv medlem
Canon är Canon. Märket är väletablerat.

Canon har f.ö. världens bästa autofokussystem för AF med bildsensorn (Dual Pixel AF), vilket man inte bör bortse från när man bedömer konkurrenskraften.

Om de nu bara får till IBIS i en framtida R-modell så kanske även jag fortsätter med Canon ...

Det stämmer Dualpixel AF verkar vara en 10 poängare om man skall våga sig på en sådan bedömning, men tex Z7 har tydligen också fått till en förnämlig autofokus vid video, han Max Yuryev som du säkert kollat på hans video-autofokus test av EOS R, X-T3, och A7III dom är lite olika bra beroende på rörelserna motiven utför, M50 kameran kan inte använda Dualpixel autofokus vid 4K av någon anledning, lite småsaker så där, man kan men väntar lite. självklart kan Canon stoppa in IBIS vilken dag i veckan som helst, men man väntar lite och sonderar marknaden.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Lovade att återkomma i händelse av köp och efter 6 månader har jag tillslut vägt färdigt för och nackdelar. Fick min R i tisdags. Det blev så drastiskt att min 5dsR fick stryka på foten vilket inte var tanken från början egentligen. Kände tillslut att varför inte? En 5dsR kan jag köpa begagnad om saknaden blir stor. Hade nog inte vågat tidigare när jag tog en del jobb men nu är det bara för eget bruk så det är ett bra läge. Jag köpte även ringadaptern men inga RF-glas ännu.

Har haft några trevliga dagar då jag försökt bekanta mig med huset. Jag känner redan att det finns både för och nackdelar. Glädjen i att läsa, testa och fota med ett nytt hus hindrar mig dock från att ge en bra bedömning ännu. Inte minst finns det mycket jag inte testat gällande af, direktfångst mm. Tänker att jag återkommer när det finns lite mer kött på benen.
 

martinot

Aktiv medlem
Grattis till ett nytt hus! 😊

Återkom som sagt gärna i tråden när du hunnit att få lite mer komplett intryck och erfarenhet, både plus och minus, av att använda den.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag hade också en 5Ds R under ett par år. Blev aldrig helt kompis med den kameran.
Tyckte den var mindre allround än min 5D MKIII. Framförallt var det AF-C i sämre ljus som var långsamt.

Nu kör jag 5D MKIV och gillar den skarpt. Den bästa 5D dSLR jag ägt hittills.

Parallelt kör jag Fuji-kameror sedan 2012. Dessa har utvecklats väldigt mycket sedan min första X-PRO1.
AF-C fungerar för det mesta lika bra som på Canon. Åtminstone när ljuset inte är för svagt. För de flesta spegellösa mäter man på arbetsbländare vilket är ett problem.

Fast jag är numera så van att kunna ratta in exponeringen genom att bara titta i EVF-sökaren att det känns lite konstigt att behöva ta en bild för att se om exponeringen är korrekt.
Som du säger har spegellösa kameror både styrkor och svagheter.

Tycker det verkar som Canon var tvingade att släppa ett par spegellösa modeller innan de var helt klara. Fast marknadsledare skyndar ofta långsamt.

IBIS är på väg, också högre upplösning och troligen snabbare AF.
Själv kommer jag också skynda långsamt när det gäller en uppgradering. Efter 15 år med 5D kan jag dessa kameror väldigt väl. De har nackdelar jämfört med mina Fuji-kameror men också fördelar.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Canon är Canon. Märket är väletablerat.

Canon har f.ö. världens bästa autofokussystem för AF med bildsensorn (Dual Pixel AF), vilket man inte bör bortse från när man bedömer konkurrenskraften.

Om de nu bara får till IBIS i en framtida R-modell så kanske även jag fortsätter med Canon ...
Du glömde bort Sony A9 som har AF i bildsensorn som ligger i nivå med Nikon d5 och canon 1dxii.
 

PMD

Aktiv medlem
Du glömde bort Sony A9 som har AF i bildsensorn som ligger i nivå med Nikon d5 och canon 1dxii.
Jag vill nog hävda att Dual Pixel AF är bättre. Inte snabbare, men generellt en bättre lösning.

Dessutom kan man få Dual Pixel RAW med en sådan sensor. Det är väl mest en försöksballong än så länge, men det har mycket stor potential.

Men, som sagt, utan IBIS går Canons spegelfria kameror fetbort för mig.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är helt klart vi är på väg från dSLR till spegellösa kameror. Fast en sådan omställning tar tid.
En viktig faktor är att Sony har den vassaste utrustningen för sensorproduktion.
De höll på att gå i konkurs på grund av den men överlevde med hjärtat i halsgropen.
De var klassade som junk bonds i USA under flera år.

Att göra investeringen på flera miljarder dollar för att utmana Sony kräver mycket av att man kan göra något ändå bättre. Förmodligen ett språng inom teknologin.
Det finns frön til detta inom den organiska sensorn och förmodligen annat i labben vi inte känner till.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag vill nog hävda att Dual Pixel AF är bättre. Inte snabbare, men generellt en bättre lösning.

Dessutom kan man få Dual Pixel RAW med en sådan sensor. Det är väl mest en försöksballong än så länge, men det har mycket stor potential.

Men, som sagt, utan IBIS går Canons spegelfria kameror fetbort för mig.
Per, Canon själva har sagt att IBIS är på väg. Tror du de ljuger.
Efter levt med Fuji X-H1 med IBIS så fick min dotter min X-T2.
Det var vanebildande och plötsligt kunde jag fota med mina små fasta objektiv och fortfarande ha 4-5 steg stabilisering.
Enligt de senaste ryktena har Canon ett patent som ger IBIS även på en dSLR kamera.Har lite svårt att förstå hur det skall fungera utan EVF fast canon vet nog bättre.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag hade också en 5Ds R under ett par år. Blev aldrig helt kompis med den kameran.
Tyckte den var mindre allround än min 5D MKIII. Framförallt var det AF-C i sämre ljus som var långsamt.

Nu kör jag 5D MKIV och gillar den skarpt. Den bästa 5D dSLR jag ägt hittills.

Parallelt kör jag Fuji-kameror sedan 2012. Dessa har utvecklats väldigt mycket sedan min första X-PRO1.
AF-C fungerar för det mesta lika bra som på Canon. Åtminstone när ljuset inte är för svagt. För de flesta spegellösa mäter man på arbetsbländare vilket är ett problem.

Fast jag är numera så van att kunna ratta in exponeringen genom att bara titta i EVF-sökaren att det känns lite konstigt att behöva ta en bild för att se om exponeringen är korrekt.
Som du säger har spegellösa kameror både styrkor och svagheter.

Tycker det verkar som Canon var tvingade att släppa ett par spegellösa modeller innan de var helt klara. Fast marknadsledare skyndar ofta långsamt.

IBIS är på väg, också högre upplösning och troligen snabbare AF.
Själv kommer jag också skynda långsamt när det gäller en uppgradering. Efter 15 år med 5D kan jag dessa kameror väldigt väl. De har nackdelar jämfört med mina Fuji-kameror men också fördelar.
Jag har däremot blivit så bra kompis med 5dsR att bytet känns som en chansning. Jag tycker inte det stämmer när du säger att 5dsR skulle vara sämre än 5dmkiii gällande följande af i ljussvaga situationer. Båda är inte i par med de nyaste dslr-husen men 5dsR är något säkrare än 5dmkiii. Däremot fixar ju 5dmkiii fler bilder per sekund även i dessa lägen.

Utan att gå händelserna i förväg så kan jag hålla med på att det finns förbättringsområden med R. Den överraskar även positivt inom vissa områden. Återkommer som sagt när jag fått lite mer kött på benen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Per, Canon själva har sagt att IBIS är på väg. Tror du de ljuger.
Efter levt med Fuji X-H1 med IBIS så fick min dotter min X-T2.
Det var vanebildande och plötsligt kunde jag fota med mina små fasta objektiv och fortfarande ha 4-5 steg stabilisering.
Enligt de senaste ryktena har Canon ett patent som ger IBIS även på en dSLR kamera.Har lite svårt att förstå hur det skall fungera utan EVF fast canon vet nog bättre.
Nu är ju sensorstabilisering i spegelreflexer inget nytt, utan det är väl nästan femton år sedan det dök upp första gången, även om det kanske fanns lite barnsjukdomar. Pentax tillverkar fortfarande spegelreflexer med sensorstabilisering. Däremot är det förstås inte helt hundra till långa brännvidder eftersom sökaren etc inte blir stabiliserad, men dessa objektiv är oftast numera stabiliserade ändå.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jag vill nog hävda att Dual Pixel AF är bättre. Inte snabbare, men generellt en bättre lösning.

Dessutom kan man få Dual Pixel RAW med en sådan sensor. Det är väl mest en försöksballong än så länge, men det har mycket stor potential.

Men, som sagt, utan IBIS går Canons spegelfria kameror fetbort för mig.
Har inte provat en Canonkamera som är i närheten av A9, sen att tekniken är bättre må vara hänt men Canon eos r är i alla fall mycket sämre vad det gäller att låsa och snabbhet. Däremot tycker jag den går att få till väldigt mjuk och mer filmisk mot var jag kan få på A9.
 
ANNONS