Annons

Kommer uppdatera till Fullformat och behöver en Normal vad skall väljas?

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Kommer uppdatera till Fullformat och behöver en smidig normal

Vilken normal är bäst för Nikon D850?

Det finns Nikkor 50mm/1.2, Nikkor 50mm/1.4, Zeiss 50mm /1.4. Vilken är störta bländar öppning som inte ger vinjetering?

Jag har en Nikkor makro 60mm/2.8 som kanke kan användas som normal. Tror den behver bländas ned till 4.0 för att slippa vinetering.

Jag fotograferar Landskap/Natur i ljussvaga miljöer. Har ni några tankar eller råd?

Nuvarande optik kring 50mm är Nikkor ( tillt skift) 45mm/2.8 är för klumpig som allround men bra för landskap och 60 mm /2.8 makro som jag är osäker på hur skarp den är på stora avstånd.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Kommer uppdatera till Fullformat och behöver en smidig normal

Vilken normal är bäst för Nikon D850?

Det finns Nikkor 50mm/1.2, Nikkor 50mm/1.4, Zeiss 50mm /1.4. Vilken är störta bländar öppning som inte ger vinjetering?

Jag har en Nikkor makro 60mm/2.8 som kanke kan användas som normal. Tror den behver bländas ned till 4.0 för att slippa vinetering.

Jag fotograferar Landskap/Natur i ljussvaga miljöer. Har ni några tankar eller råd?

Nuvarande optik kring 50mm är Nikkor ( tillt skift) 45mm/2.8 är för klumpig som allround men bra för landskap och 60 mm /2.8 makro som jag är osäker på hur skarp den är på stora avstånd.
- - -

Spontant känns det som det inte är nödvändigt med så stor bländaröppning som 1,2 eller 1,4 för landskapsfotografering. Både din 45mm och din 60 är nog bättre än de vanliga 50mm som finns.
Nikons nya Z 50 mm får ju väldigt bra kritik. Om du inte redan köpt din D850 kanske Z7 kan vara ett alternativ.
 

thommym

Aktiv medlem
Kommer uppdatera till Fullformat och behöver en smidig normal

Vilken normal är bäst för Nikon D850?

Det finns Nikkor 50mm/1.2, Nikkor 50mm/1.4, Zeiss 50mm /1.4. Vilken är störta bländar öppning som inte ger vinjetering?

Jag har en Nikkor makro 60mm/2.8 som kanke kan användas som normal. Tror den behver bländas ned till 4.0 för att slippa vinetering.

Jag fotograferar Landskap/Natur i ljussvaga miljöer. Har ni några tankar eller råd?

Nuvarande optik kring 50mm är Nikkor ( tillt skift) 45mm/2.8 är för klumpig som allround men bra för landskap och 60 mm /2.8 makro som jag är osäker på hur skarp den är på stora avstånd.
Jag blir lite förvånad över 50 mm för landskap/natur. Jag har en Nikkor AF-S 50 f/1.4 G till min D850 för allmänfoto/street, och vill man ha mycket kromatisk aberration är det rätt val. ;)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag blir lite förvånad över 50 mm för landskap/natur. Jag har en Nikkor AF-S 50 f/1.4 G till min D850 för allmänfoto/street, och vill man ha mycket kromatisk aberration är det rätt val. ;)
50/1,8G tycker jag är ett bättre objektiv än 50/1,4G och dessutom billigare. Som du tydligen noterat så är 1,4 inte så vidare värst ändå på 50/1,4G. :) Vill man ha AF och 1,4 är det nog vettigare med Sigmas 50/1,4 Art (och ev dockan...) eller Tokinas doldis Opera 50/1,4, men det är dyrare än Sigmat. Och det är en helt annan viktklass på båda jämfört med originalet.
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
- - -

Spontant känns det som det inte är nödvändigt med så stor bländaröppning som 1,2 eller 1,4 för landskapsfotografering. Både din 45mm och din 60 är nog bättre än de vanliga 50mm som finns.
Nikons nya Z 50 mm får ju väldigt bra kritik. Om du inte redan köpt din D850 kanske Z7 kan vara ett alternativ.
Det beror nog på vilken bländare. 50/1,8G och 60/2,8G mäter rätt lika skärpemässigt på samma bländare har jag för mig, om än med viss variation beroende på var i bilden man tittar. Däremot vinjetterar 60:an påtagligt mer på samma bländare. Jag använde min 50/1,8G på samma bländare när jag skulle testa min defekta 60/2.8G för att bevisa att jag inte var "galen" och inbillade mig att de verkliga bilderna inte så korrekta ut. Jag kan i alla fall tala om att en 60:a med någon lins som sitter fel är sämre än en frisk 50/1,8G. ;)

På största bländare är ju dock 50/1,8G ingen match för t ex Sigma 50/1,4 Art om man jagar skärpa o dyl. Man kan inte få allt för runt 2 kkr.
 

esbtse

Aktiv medlem
Har svårt med spegel lösa kameror för landskap då jag har problem med DOF med mina nuvarande spegellösa Fuji kameror som jag använder som kompakt kameror. Vill nog ha en systemkamera med spegel för natur.
Såg att Sigma har fått bra betyg på sin 50mm. Kommer utvärdera om 60mm makro duger innan jag köpr nytt. Pengarna går till ny systemkamera.

Såg att det finns
- - -

Spontant känns det som det inte är nödvändigt med så stor bländaröppning som 1,2 eller 1,4 för landskapsfotografering. Både din 45mm och din 60 är nog bättre än de vanliga 50mm som finns.
Nikons nya Z 50 mm får ju väldigt bra kritik. Om du inte redan köpt din D850 kanske Z7 kan vara ett alternativ.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har svårt med spegel lösa kameror för landskap då jag har problem med DOF med mina nuvarande spegellösa Fuji kameror som jag använder som kompakt kameror. Vill nog ha en systemkamera med spegel för natur.
Såg att Sigma har fått bra betyg på sin 50mm. Kommer utvärdera om 60mm makro duger innan jag köpr nytt. Pengarna går till ny systemkamera.

Såg att det finns
Kan du utveckla varför det är svårt med DOF med en spegellös, är det för du vill se det verkliga skärpedjupet nedbländat?
 

Smw

Aktiv medlem
Kommer uppdatera till Fullformat och behöver en smidig normal

Vilken normal är bäst för Nikon D850?

Det finns Nikkor 50mm/1.2, Nikkor 50mm/1.4, Zeiss 50mm /1.4. Vilken är störta bländar öppning som inte ger vinjetering?

Jag har en Nikkor makro 60mm/2.8 som kanke kan användas som normal. Tror den behver bländas ned till 4.0 för att slippa vinetering.

Jag fotograferar Landskap/Natur i ljussvaga miljöer. Har ni några tankar eller råd?

Nuvarande optik kring 50mm är Nikkor ( tillt skift) 45mm/2.8 är för klumpig som allround men bra för landskap och 60 mm /2.8 makro som jag är osäker på hur skarp den är på stora avstånd.
Hej !

Uppgradera till FF ?

Och idag cropkamera ?

De du nu har motsvarar ju korta telen, ca 80-100mm på FF.

-------

Tamron 85 1,8, Tamron 45 1,8. ( 90 2,8 macro ) alla di vc usd.
Optiskt väldigt bra objektiv som är stabiliserade och tätade,
passar alltså både december och sommarsemester.
Stora och tunga, gömmer sej inte frivillgt i kameraväskan,
oklart om detta är en fördel.
Stabilseringen är värd mer än steget till 1,4 så länge det inte
gäller handboll eller liknande. Af prestandan på dessa objektiv
gör att de inte är förstahandsvalet då.
Macrot är ett trevligt alternativ med något sämre allmänprestanda
men då givetvis med macro. Trevligt i naturen.

Varför är vinjetteringen ett problem ?
det försvinner väl i alla rawkonverteringsprogram ?

//MW
 
Senast ändrad:

ztenlund

Aktiv medlem
Varför är vinjetteringen ett problem ?
det försvinner väl i alla rawkonverteringsprogram ?
"Försvinner" till priset av ett resultat som om man höjt ISO lika mycket i hörnen som objektivet vinjetterar på vald bländare. Huruvida det uppfattas som ett problem kan variera beroende på situation och fotograf.

(Och han frågade alltså efter normaler och inte korta telen, eftersom han inte hade något "vanligt" objektiv som är en normal på FX.)
 

Polar300

Aktiv medlem
Om pengarna är av underordnad betydelse
så är det naturligtvis ett Noct-Nikkor 58mm f/1.2 du ska använda som fast normaloptik.
Komplettera sedan med en 24-120 -zoom för vardagsfotot...
 

esbtse

Aktiv medlem
Vill kunna blända ner med en knapp så jag ser hela skärpedjupet. Det är viktigt i mitt sätt att fota dådet är för omständligt att räkna ut det..

Kan du utveckla varför det är svårt med DOF med en spegellös, är det för du vill se det verkliga skärpedjupet nedbländat?
 

esbtse

Aktiv medlem
Haft inköpsförbud på optik i 10 år så jag har inte hängt med. Skall studera dina tips. Visste inte om Tokinas Opera. Har tidigare studerat Nikon 1.2/1.4 och Zeiss 1.4 men tyckte de vinjetterade för mycket. Tror även Zeiss 1.4 tappar skärpa redan vid bl 8 om jag mins rätt.


50/1,8G tycker jag är ett bättre objektiv än 50/1,4G och dessutom billigare. Som du tydligen noterat så är 1,4 inte så vidare värst ändå på 50/1,4G. :) Vill man ha AF och 1,4 är det nog vettigare med Sigmas 50/1,4 Art (och ev dockan...) eller Tokinas doldis Opera 50/1,4, men det är dyrare än Sigmat. Och det är en helt annan viktklass på båda jämfört med originalet.
 

Smw

Aktiv medlem
"Försvinner" till priset av ett resultat som om man höjt ISO lika mycket i hörnen som objektivet vinjetterar på vald bländare. Huruvida det uppfattas som ett problem kan variera beroende på situation och fotograf.

(Och han frågade alltså efter normaler och inte korta telen, eftersom han inte hade något "vanligt" objektiv som är en normal på FX.)


I vilken kategori placerar du en fast 45 mm optik ?

//MW
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ska du ha ett litet lätt normal objektiv för allround foto satsa på Nikon 50/1,8G. Väljer du 1.4G kommer du ändå att vilja blända ned något steg för att få bättre kantskärpa. 1.8:an har dessutom snabbare autofocus. För att inte tala om att den är nästan gratis, måste vara ett av nikons mest prisvärda objektiv.
 

martinot

Aktiv medlem
Kommer uppdatera till Fullformat och behöver en smidig normal

Vilken normal är bäst för Nikon D850?

Det finns Nikkor 50mm/1.2, Nikkor 50mm/1.4, Zeiss 50mm /1.4. Vilken är störta bländar öppning som inte ger vinjetering?

Jag har en Nikkor makro 60mm/2.8 som kanke kan användas som normal. Tror den behver bländas ned till 4.0 för att slippa vinetering.

Jag fotograferar Landskap/Natur i ljussvaga miljöer. Har ni några tankar eller råd?

Nuvarande optik kring 50mm är Nikkor ( tillt skift) 45mm/2.8 är för klumpig som allround men bra för landskap och 60 mm /2.8 makro som jag är osäker på hur skarp den är på stora avstånd.
Även jag instämmer i rådet och hyllningskören att välja 50/1,8G. Ett fantastiskt objektiv för pengarna (så bra att jag äger två stycken!), men även sett till sin smidiga storlek och konkurrensen.

Visst kan du köpa en dyr manuell jättestor Zeiss som är bättre, men jag hade nog personligen skippat det. Starta med den underbara 50/1,8G är mitt absoluta råd (även om jag inte själv använt 50 mm så mycket till just landskapsfoto).
 

PMD

Aktiv medlem
Ska du ha ett litet lätt normal objektiv för allround foto satsa på Nikon 50/1,8G. Väljer du 1.4G kommer du ändå att vilja blända ned något steg för att få bättre kantskärpa. 1.8:an har dessutom snabbare autofocus. För att inte tala om att den är nästan gratis, måste vara ett av nikons mest prisvärda objektiv.
+1 på det. Mitt 50/1.8G sitter oftare än något annat objektiv på min FX-Nikon.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag bytte mitt nikon 50/1,4 mot ett 50/1,8 och fick ett mycket bättre objektiv och även pengar tillbaka. Fast nu är det så att jag använder nästan aldrig 50mm, det är typ en brännvidd som jag iaf känner att jag inte behöver. Jag har Nikon 28/1,8 som normalobjektiv och därefter blir det 70-200. Är du säker på att det är 50mm du behöver till landskap/natur särskilt som du redan har ett 60mm
 
ANNONS