Annons

Stolen Photos!

Produkter
(logga in för att koppla)

kiora

Aktiv medlem
andm31 skrev:
Du får harkla dig hur mycket du vill men du kan aldrig påstå att vi har en så enhetlig utbildning i Sverige så att alla som går genom skolsystemet får lära sig om copyright.
Du kanske inte läste mitt inlägg ordentligt...


Sen, visst så kan jag (idag) hålla med dig om att det är sunt förnuft att inte sno någons bild och säga att det är ens egen... men det bygger på att den kunskapen jag har idag och det är väldigt lätt att sätta sig på en hög häst och tala om vad andra och inte andra ska fatta eller har förnuft att fatta. Hade sunt förnuft funkat så hade vi aldrig behövt lagar och regler.
Det låter nästan som om man är ursäktad om man inte är av en viss ålder. Sunt förnuft eller inte, det e fortfarande olagligt och det är hans uppgift att ta reda på vad som gäller.
 

niklasl

Aktiv medlem
andm31 skrev:
Du får harkla dig hur mycket du vill men du kan aldrig påstå att vi har en så enhetlig utbildning i Sverige så att alla som går genom skolsystemet får lära sig om copyright. Har du haft nöjet att lära dig det så är det grattis till dig. Jag har jobbat i skolans värld i tre år nu och det finns stora variationer i det urval som lärare gör.
Helt ointressant. I Sverige (och sannolikt i alla andra länder) duger inte "Jag visste inte det" som ursäkt för att begå brott. I Sverige är du faktiskt skyldig att känna till de lagar och regler som gäller, en sorts generalklausul (lite jobbigt om man t ex som jag haft körkort i drygt tjugo år samtidigt som många lagar och förordningar ändrats utan att jag vet var jag ska ta reda på vilka och på vilket sätt). Dessutom torde de flesta, oasvett lagstiftning, inse att när man snor någons bilder och sätter sitt eget namn på dem så är det helt uppåt väggarna...
 

andm31

Aktiv medlem
niklasl skrev:
Helt ointressant. I Sverige (och sannolikt i alla andra länder) duger inte "Jag visste inte det" som ursäkt för att begå brott. I Sverige är du faktiskt skyldig att känna till de lagar och regler som gäller, en sorts generalklausul (lite jobbigt om man t ex som jag haft körkort i drygt tjugo år samtidigt som många lagar och förordningar ändrats utan att jag vet var jag ska ta reda på vilka och på vilket sätt). Dessutom torde de flesta, oasvett lagstiftning, inse att när man snor någons bilder och sätter sitt eget namn på dem så är det helt uppåt väggarna...
Med all respekt så har jag aldrig.... ALDRIG hävdat att det är en ursäkt... jag har hävdat att det är en förklaring.... inget annat!

mvh Anders
 

andm31

Aktiv medlem
kiora skrev:
Du kanske inte läste mitt inlägg ordentligt...
Jag vet inte om jag uppfattade dig så som du menade, men du skrev följande:


*harkel* I skolarna får man lära sig om copyright. Även om så inte vore fallet så förstår väl vem som helst att man inte kan ta andras bilder och säga att man har plåtat dom själv. Det handlar väl om sunt förnuft och inte om erfarenhet/vishet, kära du.
Jag uppfattade det som om att du hade två argument som du förde fram, dels att man lär sig om copyright i skolan samt att om man inte gör det så borde det sunda förnuftet innebära att man inte ska göra så ändå.

Strukturerad som jag är så svarade jag mot dina argument ett i taget. Först det angående att man lär sig det i skolan. Sedan så svarade jag mot det om att det finns någonstans i det sunda förnuftet. Mitt största problem är att jag inte tror det finns något sunt förnuft. Det finns visserligen sociala script (om man gillar Piaget, eller Bandura mfl.), men det förefaller finnas dåligt med psykologiska (vetenskapliga) bevis för att vi har ett medfött kollektivt sunt förnuft... oavsett vad Jung må säga.

Sen så uppskattar jag inte alls och tar illa vid mig av att du använder termen "kära du", om du vill vara nedlåtande så kan du säga det för dig själv och låta bli att skriva det här!


Det låter nästan som om man är ursäktad om man inte är av en viss ålder. Sunt förnuft eller inte, det e fortfarande olagligt och det är hans uppgift att ta reda på vad som gäller.
Jag har aldrig ursäktad denna killens handlingar... jag vet inte hur många gånger jag ska behöva skriva det... jag ursäktar inte handlingen med hans ålder, jag förösker FÖRKLARA... (jag kanske skulle skrivit allt med stora bokstäver?)

Jag tänker åka till Köpenhamn imorgon och komma tillbaka med en massa vackra bilder, hoppas bara att den här diskussionen har försvunnit då...

Trots mina hårda ord och min bestämda obestämdhet så önskar jag er alla en god natt och hoppas att ni får en underbar dag imorgon.

mvh Anders
 

zappafan

Aktiv medlem
Den här tråden blir bara bättre och bättre!

Smaskar i mig :)

Tycker hela denna diskussion tagit flera olika vägar och numera borde den faktiskt gå en säker död!

Gå tillbaka och läs!
Hårresande....

Här hänger man ut folk utan veta om det ens är den person som gjort nåt.
Så får man inte göra.
Inte ens i vanlig press publicerar man namn på enn misstänkt.

Men här slängdes det ut och folk börjar maila, sms:a...

Jisses.

Sen massa sidogrejor hit och dit huruvida man får lära sig copyright eller ej i skolan!
Jaja...det finns massa lagar man INTE får lära sig om i skolan. Kan jag upplysa, trots jag skolkade mesta tiden...

Men...sansa er.

Jag förstår dem som fått sina bilder "stulna", men tat lugnt.
Just nu framstår många här lika xtremt naiva som den som tagit bilder.


Hela problematiken är ruskigt dåligt skött...

Jepp, sagt för att ni ska bli förbannade!
Men oxå ruska om och tänka till.
 

Fotograf121

Aktiv medlem
zappafan skrev:
Den här tråden blir bara bättre och bättre!

Smaskar i mig :)

Tycker hela denna diskussion tagit flera olika vägar och numera borde den faktiskt gå en säker död!

Gå tillbaka och läs!
Hårresande....

Här hänger man ut folk utan veta om det ens är den person som gjort nåt.
Så får man inte göra.
Inte ens i vanlig press publicerar man namn på enn misstänkt.

Men här slängdes det ut och folk börjar maila, sms:a...

Jisses.

Sen massa sidogrejor hit och dit huruvida man får lära sig copyright eller ej i skolan!
Jaja...det finns massa lagar man INTE får lära sig om i skolan. Kan jag upplysa, trots jag skolkade mesta tiden...

Men...sansa er.

Jag förstår dem som fått sina bilder "stulna", men tat lugnt.
Just nu framstår många här lika xtremt naiva som den som tagit bilder.


Hela problematiken är ruskigt dåligt skött...

Jepp, sagt för att ni ska bli förbannade!
Men oxå ruska om och tänka till.
Tack började verkligen tappa intresset att ens orka läsa nått mer i denna tråd!
 

mr_neo

Aktiv medlem
zappafan skrev:
Den här tråden blir bara bättre och bättre!

Smaskar i mig :)

Tycker hela denna diskussion tagit flera olika vägar och numera borde den faktiskt gå en säker död!

Gå tillbaka och läs!
Hårresande....

Här hänger man ut folk utan veta om det ens är den person som gjort nåt.
Så får man inte göra.
Inte ens i vanlig press publicerar man namn på enn misstänkt.

Men här slängdes det ut och folk börjar maila, sms:a...

Jisses.

Sen massa sidogrejor hit och dit huruvida man får lära sig copyright eller ej i skolan!
Jaja...det finns massa lagar man INTE får lära sig om i skolan. Kan jag upplysa, trots jag skolkade mesta tiden...

Men...sansa er.

Jag förstår dem som fått sina bilder "stulna", men tat lugnt.
Just nu framstår många här lika xtremt naiva som den som tagit bilder.


Hela problematiken är ruskigt dåligt skött...

Jepp, sagt för att ni ska bli förbannade!
Men oxå ruska om och tänka till.
Förbaskat bra sagt.
 

seamonster

Aktiv medlem
Nej, man får inte hänga ut folk. Det är minst lika straffbart som att sno andras bilder. Men vad kan man räkna med när en sådan tråd får fortlöpa? Nivån är låg och känslan av saklighet verkar inte existera.

Hela händelsen har ju blivit ett föremål för människors attityd och ”personliga” åsikter, vilket leder till ej vetenskapliga antaganden och påståenden. Därför blir allt skit. Därför borde denna tråd tas bort.
 

tony_p

Aktiv medlem
popboydeluxe skrev:
en sak är att använda något utan att betala för sig, en annan sak är att ta något som någon annan har gjort och påstå att det är ens eget...

Det låter seriöst, att använda upphovsrätten när den passar ens egna syften och gradera orättvisor mot sig själv som värre lagbrott!

/Tony, moralens väktare :)
 

xavslut

Avslutat medlemskap
Har läst genom forumet och känner mig ledsen. Tycker synd om alla fotografer som fått sina bilder stulna.

Mot oärliga personer kan man tyvärr aldrig skydda sig... Men man kan göra så att det som kan stjälas blir mindre attraktivt att stjäla.

Själv har jag löst det så att alla bilder jag publicerar på nätet håller en relativt liten storlek. Lägger aldrig ut bilder i större än 600 pixlar på längden.

Däremot har jag själv råkat ut för att mina andra publicerade bilder stjäls. För ett antal år sedan var det någon som hade avfotograferat ett antal av mina bilder från boken "Naturen som fotomotiv" och lagt ut på en egen hemsida.

Jag har även råkat ut för att bilder i tidningar blivit avfotograferade och använts till andra ändamål. Ibland under mitt namn (utan godkännande från mig), ibland under en annan fotografs namn men även tillfällen där bilderna saknat fotografnamn.

Det är alltid lika beklagligt när detta sker.

Kanske vi alla blir mer försiktiga med tiden och väljer att lägga ut bilder här på FS i mindre format - och att man ser till att tidningstryck/boktryck inte håller tillräckligt hög kvalitet? Ingen bra utveckling, jag vet!

Terje
*i fullsympati med inblandade fotografer*
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Gratismedlemmar??????

DogWalker skrev:
Min tanke är ju inte heller att avgiften skulle vara skyhög, för det vill inte jag heller betala för..troligen,,beror väl på hur duktig jag blir med kameran också..;-). Poängen i min tanke är väl att inte många gör sig besväret med att betala 25kr/år ens för att "snylta" runt och själa foton,
Roine...:)
Ja, iden är nog bra i sig men i o med att man kan kolla(sno) bilder utan att ens vara medlem så måste man noh gå förbi den problematiken först.

Nästa fråga blir väl då, Hur skall man locka nya medlemmar om man inte kan kolla in siten först.

Jag är nog inne mer på Terjes linje med att var försiktig med storlekarna på bilder man laddar upp.
Även jag har varit utsatt för både bildstölder och manipulationer av sålda bilder men hittils så har det löst sej med att ställa personen(företaget) i fråga mot väggen och presentera en fin räkning.

Så länge vi har något fint så får vi nog tyvärr räkna med att någon annan vill åt det om det är tillgängligt och det som är det mest uppskattade med nätet är väl också dess akilleshäl, nämligen att det är lätt att stjäla också.

/Göran
 
ANNONS