Annons

Förslag på justering av färger i bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Har fotat av en gammal bild som hade bleknat. Bilden ser ganska blek och tråkig ut . Några förslag på vad skall justeras för att den skall bli lite bättre?
Du kan ju börja med att balansera ut rödsticket. Men det lär inte finnas så mycket färginformation i kanalerna att jobba med så att ställa färgerna på den där blir nog inte helt lätt.
 

lenelg

Aktiv medlem
På gamla bilder där färgerna har blekts olika mycket brukar det fungera bra att i Photoshop gå till Bild > Justeringar > Nivåer.. och sen flytta svart- och vitpunkten separat för varje färgkanal, in mot mitten tills du har någon information i respektive histogramkurva.
 

Tbirder

Aktiv medlem
Har fotat av en gammal bild som hade bleknat. Bilden ser ganska blek och tråkig ut . Några förslag på vad skall justeras för att den skall bli lite bättre?
Jag skannade in ett liknande porträtt en gång, som dock hade ännu mer rödstick och blekare färger än denna. Jag konstaterade rätt snabbt att det inte fanns färginformation kvar för att göra bilen rättvisa, så jag gjorde om den till svartvitt istället. Blev riktigt bra. Det kanske kan vara något att överväga?
 
ANNONS