Annons

Panasonic manuellt läge märkligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Har haft några modeller av Panasonic, nuvarande är en GX7. Tycker det är helskumt att skärm/sökare inte ljusnar/mörknar vid ändringar av tid, bländare, iso i manuellt läge. Missar jag någon inställning (tror inte det). Alla andra lägen, såsom P, S, A, osv visar ju den faktiska exponeringen.Varför gör Panasonic så?
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
På många kameror kan man välja att aktivera exponeringssimulering eller inte. Det går säkert på Panasonic också.

Om du fotograferar i studio med blixtar så vill du INTE ha exponeringssimulering eftersom då blir det svart i sökaren. Då är det bra att sökarbilden anpassar sig efter inställningsljuset samtidigt som exponeringen är inställd för det kraftigare blixtljuset.
 

Karska

Medlem
Det går, inställningen heter "Alltid förhandsvisn." om du går in i menyerna ("Anpassad", för mig är det blocknyckeln med ett C bredvid). Går att binda det till en funktionsknapp också, i menyerna för tilldelning heter den bara "Förhandsvisning" :)
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Det går, inställningen heter "Alltid förhandsvisn." om du går in i menyerna ("Anpassad", för mig är det blocknyckeln med ett C bredvid). Går att binda det till en funktionsknapp också, i menyerna för tilldelning heter den bara "Förhandsvisning" :)
Så enkelt fixat. Så det var det förhandsvisning betydde. Tack Karl-Oscar!
 
ANNONS