Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är alla så jävla dåliga på att ta intressanta bilder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Grimmer

Aktiv medlem
Varför inte skapa en bildpool som heter "Bilder som är intressanta".
Ha ha, roligt!
Snäppet roligare än TS första inlägg, och då menar jag inte hans text i sig, utan tanken på hur många som känner sig provocerade. (För så lite) Trevligt att se att så få ilskna inlägg gjorts efter det, ger hopp om FS framtid. :O)
 

ma59

Aktiv medlem
Verkar vara många "fotografer" här på fotosidan, med dyr utrustning och erfarenhet etc men inga intressanta bilder, bara massa jävla bilder på fåglar och barn, visst dom finns där ute, men vem fan vill kolla på sånt? Vart är alla intressanta bilder!?

Med vänliga hälsningar
Vilka bilder som går an för betraktaren är (hör och häpna) upp till betraktaren, så varken du eller andra lär någonsin bli helt nöjda...


Varför klarar du inte av att använda ett språk som respekterar dina läsare???

Även detta med vänliga hälsningar! ;-)
 

Hunchbackman

Avslutat medlemskap
TS var full som ett ägg, alternativt är han ett troll. Eller båda förslagen samtidigt.
Verkar inte som han vaknat ännu från fyllan! Fast... enligt TS sida så bor han i Nederländerna för tillfället... kanske var annat än bara vanlig fylla... ;-)

Varför inte skapa en bildpool som heter "Bilder som är intressanta".
Tyckte att detta verka jäkligt intressant. Skulle fungera ungefär som FS där man röstas in i poolen... ;-)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Inte ett inlägg efter första frågan från trådstartaren! En popcornmästare, helt enkelt! :)

Per.

PS. Jag gillade det där med avdelningen för intressanta bilder! Om man gör så får man en massa ointressanta bilder. Bland dem, måste det finnas en som är mest ointressant. Då blir det ju intressant och flyttas till den andra avdelningen! Och då kan vi leta upp ett ny minst intressanta foto... DS
 

Palletheking

Aktiv medlem
Mest intressant vore om FS började tillåta större bilder. Skulke också gilla funtionen att dra bilder tillsina inlägg. Lite för baltigt i dagsläget att ladda upp bilder.
 

Karl R

Aktiv medlem
Beror ju på vad som är intressanta bilder. Jag tittar hellre på 20 fågelbilder efter varann än 20-50 bilder från någon löptävling eller fotbollsmatch. Visst kan man googla "fågel" och titta på bilderna där. Jag besökte fotografiska för ett år sedan och nog kunde jag bra ha hoppat över det för det var inget märkvärdigt.
Jag håller med om att när man bläddrar genom dom 50 sidorna med 1000 bilder så är det inte ens en handfull som gör att man stannar upp och tittar två gånger, stannar man upp så kan det vara andra orsaker.

Till huvudfrågan. Kanske alla "intressanta" bilder från kunnigt folk hamnar på andra ställen eftersom de drunknar bland alla barn och fåglar här.

Vad är en intressant bild? En rostig spik? En dörr? Ett landskap med sned horisont av en känd fotograf, som enbart godkänns med sned horisont eftersom det är en känd fotograf och annars skulle få påpekanden om att bilden är bra men du kunde ha riktat upp den.
Det är väl aldrig fel på bilden, felet ligger i betraktarens hjärna om han/hon inte förstår budskapet.

Ska till sist tillägga att jag inte förstår konst och anser att många av de äldre väletablerade konstnärernas bilder oftast bara är sk*t men tack vare deras namn så tycker folk att de är bra. Alltså har jag fel i huvudet som inte förstår bilderna :)
För en tid sedan sade Ernst Billgren om detta med att förstå konst: "Det finns inget att förstå."
Det man kan göra som betraktare är att gilla eller ogilla en bild. Men att förstå är väl mera snobberi.
Men för att återgå till tråden, vart har alla intressanta bilder tagit vägen? Numera är väl det allra mesta förfalskat i Ps, ser det för bra ut för att vara sant....... Det saknas nya idéer.//K
 

Hankki

Aktiv medlem
För en tid sedan sade Ernst Billgren om detta med att förstå konst: "Det finns inget att förstå."
Det man kan göra som betraktare är att gilla eller ogilla en bild. Men att förstå är väl mera snobberi.
Men för att återgå till tråden, vart har alla intressanta bilder tagit vägen? Numera är väl det allra mesta förfalskat i Ps, ser det för bra ut för att vara sant....... Det saknas nya idéer.//K
Detta kunde bli en monstertråd om man diskuterar intressanta/ointressanta bilder samt vad får man/ får man inte göra i ps.
 

afe

Aktiv medlem
Jag frågar mig varför den här tråden inte innehållar några (intressanta eller ointressanta) bilder när den ligger i Fritt bildforum? :)

För att inte kasta sten i glashus bidrar jag med en bild av mitt hus som det såg ut på 70-talet.

_2013-04-15.jpg
 

Lars_E

Aktiv medlem
Tjusig kåk.
Jag bidrar med en bild av ett Rossrelä.
Bilden är från 1999 med en state-of-the-art Kodak DC210.
Notera den elaborerade användningen av tomrum runt reläet.
 

Bilagor

ztenlund

Aktiv medlem
E4 Uppsalavägen för en vecka sedan, på ca 1,5 timme när:

WP_20130408_003_400px.jpg

Det krävs nog inget geni för att identifiera att det är en mobilkamera som "tagit" bilden. Jag ville testa hur (dåligt) det blev...
 

afe

Aktiv medlem
Svårt att göra Uppsalavägen tristare än den är.

_2013-04-15.jpg

Jag kontrar med en bild av pianist :)

(inget instagram här - bilden ser ut så)
 

perstromgren

Aktiv medlem
Grabbar, ni kan ju inte ta ointressanta bilder, ens om ni försöker! Både pianobilden och huset har en historia att berätta!

Per.
 
Senast ändrad:

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Grabbar, ni kan ju inte ta ointressanta bilder, ens om ni försöker! Både pianobilden och huset har en historia att berätta!

Per.
Du sätter fingret på en av fotografins underbara paradoxer, i synnerhet på en sajt som Fotosidan där en bild (potentiellt) kan bli sedd av så många olika människor, på olika humör, med olika minnen ...

Du kan ta en - som du själv ser det - ointressant bild av en parkeringsautomat. Men chansen finns att någon betraktare får ett minne väckt - allt från "f-n jag måste fylla på automaten, hoppas jag inte får böter" till "det var vid en sådan där parekringsautomat där jag träffade [infoga valfritt namn på person man känner]".

Till och med närmast klichéartade bilder av solnedgångar eller söta kattungar kan, med lite tur, väcka känslovågor hos en betraktare.

Om en bild väcker känslor eller minnen, ja då är det väl i någon mening en bra bild.

Inom parentes gillade jag i stort sett alla bilderna ovan - de är alla ganska öppna för tolkning och det går snabbt att fantisera fram en tolkning av dem eller en historia runt dem :)
 
ANNONS