Annons

LR - beskära till antal pixlar

Produkter
(logga in för att koppla)

VisualD

Aktiv medlem
Med tanke på hur ofta folk vill exportera ut 100% crops från bilder är det rätt konstigt att Adobe inte lagt till en sådan funktion. Programeringen för det kan knappast vara speciellt avancerad.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Med tanke på hur ofta folk vill exportera ut 100% crops från bilder är det rätt konstigt att Adobe inte lagt till en sådan funktion. Programeringen för det kan knappast vara speciellt avancerad.
Då är du tillbaka till frågan: 100% av vad?
Min skärm? Din skärm? Min TV som är en tjockTV? En telefon- vilken modell?

Och vad skall du ha det till?
1 pixel går att printa ut på en skyskrapa.
I princip är det redan gjort när jag tänker efter, de brukar vara målade i en färg... alltså själva byggnaden om vi bortser från fönsterdetaljer...
 

Hankki

Aktiv medlem
Då är du tillbaka till frågan: 100% av vad?
Min skärm? Din skärm? Min TV som är en tjockTV? En telefon- vilken modell?

Och vad skall du ha det till?
1 pixel går att printa ut på en skyskrapa.
I princip är det redan gjort när jag tänker efter, de brukar vara målade i en färg... alltså själva byggnaden om vi bortser från fönsterdetaljer...
T ex fotosidans profilbild har dimensionerna 980*360 och då kanske du vill ha dit en bild med rätta mått utan att fotosidan ska förstora eller förminska din bild, då är det bra att kunna beskära till specifika pixelmått.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
T ex fotosidans profilbild har dimensionerna 980*360 och då kanske du vill ha dit en bild med rätta mått utan att fotosidan ska förstora eller förminska din bild, då är det bra att kunna beskära till specifika pixelmått.
Och vad är 100% då?
Jag har inga problem med 980x360, enkelt. Men vad är det 100% av?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Ett väldigt tydligt exempel är attom man ska ladda upp bilder med bilder i skala 100% och dimensionerna 640x400 för en jämförelse av skärpa för ett objektivtest.
Det är en skala. Vilket innebär att x mm i verkligheten skall representeras med y mm på mediet.
Hur många pixlar det innebär är ngt helt annat. Och det anges normalt inte i % (utom i printer/kopieringsvärlden) utan ett förhållande som normalt betecknas med ordet skala och två värden med ett : emellan, ex 1:100, 1:1.
Men visst % funkar men då måste man också ange vad man menar med %, tex 100% av verklig storlek.

100% är en pixel på skärmen motsvarar en pixel på den ursprungliga bilden oavsett skärmens upplösning.
Nej det är ett förhållande, 1:1.
Som för övrigt Magnus var inne på i svar #15.
 

VisualD

Aktiv medlem
Det är en skala. Vilket innebär att x mm i verkligheten skall representeras med y mm på mediet.
Hur många pixlar det innebär är ngt helt annat. Och det anges normalt inte i % (utom i printer/kopieringsvärlden) utan ett förhållande som normalt betecknas med ordet skala och två värden med ett : emellan, ex 1:100, 1:1.
Men visst % funkar men då måste man också ange vad man menar med %, tex 100% av verklig storlek.
Menade inzoomning inte skala. Klart att jag vet vad skala är men det är inte vad som har efterfrågats av TS. TS vill att en pixel i beskärningen från originalbilden ska motsvara en pixel på skärmen och att beskärningen ska ha satta dimensioner, varken mer eller mindre.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem

Bilagor

DocRock

Aktiv medlem
Hej det är jag som är TS.

Det jag bad om hjälp med var att kunna beskära en bild till ett visst antal pixlar
direkt genom att ange det antal pixlar jag vill beskära till.
Jag kan idag flytta beskärningsramen och sen läsa av vilket antal pixlar det blev.
Jag kan idag ställa in förhållandet mellan bredd och höjd men inte exakt antal pixlar.
Jag kan idag i efterhand exportera ut bilden och göra om det antal pixlar jag har till ett bestämt antal pixlar i bredden respektive höjden.
Jag kan idag i PS beskära direkt till det antal pixlar jag önskar

Men det var inget av det jag helst ville.

Tack för tipset med en förinställning. Då behöver jag bara flytta beskärningsramen EN gång så att den blir precis 1920*1080.

TS
PS:

Jag, liksom en del andra tyckte att 100% var ett relevant sätt att beskriva vad jag ville uppnå.
eftersom detta verkar vara ett vedertaget sätt , tex enligt adobes hjälpsida

"Display images at 100%
A zoom setting of 100% provides the most accurate view, because each image pixel is displayed by one monitor pixel. (At other zoom settings, image pixels are interpolated to a different amount of monitor pixels.)"

DS (DVS TS)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Menade inzoomning inte skala. Klart att jag vet vad skala är men det är inte vad som har efterfrågats av TS. TS vill att en pixel i beskärningen från originalbilden ska motsvara en pixel på skärmen och att beskärningen ska ha satta dimensioner, varken mer eller mindre.
Ja det är förlåtet och jag förstår också att du vet vad skala är. Men skriver man skala så menar man skala. Men det ä redan utrett så det hoppar vi över.

Ja det svaret fick TS av Magnus i svar #15. Det är ett förhållande.

Men dimension är inte. Dimension är en fysisk storlek och den kan du inte bestämma via pixeldimension... förlåt pixelantal. I min D800 är det en väääldigt liten dimension. Telefonen är inte heller särskilt stor.
Dimensionen är större på min Tjock TV... om vi hastigt översätter och räknar linjer istället för pixlar....
 

DocRock

Aktiv medlem
Ja det är förlåtet och jag förstår också att du vet vad skala är. Men skriver man skala så menar man skala. Men det ä redan utrett så det hoppar vi över.

Ja det svaret fick TS av Magnus i svar #15. Det är ett förhållande.

Men dimension är inte. Dimension är en fysisk storlek och den kan du inte bestämma via pixeldimension... förlåt pixelantal. I min D800 är det en väääldigt liten dimension. Telefonen är inte heller särskilt stor.
Dimensionen är större på min Tjock TV... om vi hastigt översätter och räknar linjer istället för pixlar....
Svaret i inlägg #15 gav mej visserligen den vyn på skärmen (TACK ;-),
men inte en beskuren bild som jag sen kunde exportera till en jpg att använda på annan plats.

MVH Per
 
ANNONS