Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vandra med kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaJ1

Medlem
Hejsan!

Tänkte bestiga Kebnekaise i sommar och såklart ska kameran följa med.
Undrar därför om någon har erfarenhet av att vandra med kamera?
Hur ska man fästa den? Förvaring?
Har en Canon EOS 600d och tänker om det bli för tungt att bära med sig?

Tacksam för svar!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur tungt orkar du bära? Vad annat kan du välja bort?

Kameran ska väl vara framme redo att användas. Så någon förvaring behöver du inte fundera på. Men kanske en ”dry bag” för något extra objektiv, batteri och minneskort.

Nacken kan möjligen bli trött efter lång tid med kameran hängande. Diagonalt hängd över axeln kan funka bättre. Men kan bli bökigt med ryggsäckens remmar.

Någon form av regnskydd kan vara bra. En sönderklippt plastpåse exempelvis som kan hänga över kameran, men är lätt att vika undan.
 

RebeckaJ1

Medlem
tack för svaret, är van att bära mellan 10-20 kg men kan nog välja bort en del av det. Tänkte köpa paracord och fästa kameran i väskans remmar så man har den på magen men vet inte hur och med vattenskydd och liknande
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Black rapid

Det går utmärkt att ha en Balck Rapidrem under ryggsäckens remmar (ta på BR först) och ändå ha full rörlighet med kameran hängande vid sidan snabbt åtkomlig. Så bär jag det alltid eftersom ryggan alltid följer med ut och kameran alltid ska vara skjutklar och lätt att greppa och föra upp till ögonen. Det fungerar även med höftbältet spänt. Se bara till att justera längden och ev. fixera med silvertejp eftersom kameran tenderar att glida ner då justeringsanordningen inte är 100%. Ett par varv precis under spännanordningen så sitter det fint. Vill du ta av dig kameran gör du det i ett nafs och låter remmen hänga kvar.

Finns t.ex. här:
https://www.japanphoto.se/kameror?q=black rapid&hPP=24&idx=jp_products_sweden&p=0&is_v=1

Själv tycker jag att kameran på magen inte fungerar så bra. Är ofta i vägen då.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Framtill i ryggsäcksremmarna

Jag har vandrat många år i alperna med Canon 40D sm resesällskap plus ett eller annat objektiv. Det var rätt tungt i längden för nacken men det blev väsentligt mycket lättare/bekvämare när jag hängde kamera på bröstet med två kortare tampar i ryggans remmar med ett par extra öglor och ett par karbinhakar. Tamparna fick vara så långa att jag kunde får upp kameran i ögonhöjd utan att koppla loss den. En tamp i varje sida på kameran. Det minskar inte den totala vikten men blir oerhört mycket bekvämare för nacke o hals. De senaste åren fick det räcka med ett objektiv för viktens skull.
 

Radical

Medlem
Hejsan!

Tänkte bestiga Kebnekaise i sommar och såklart ska kameran följa med.
Undrar därför om någon har erfarenhet av att vandra med kamera?
Hur ska man fästa den? Förvaring?
Har en Canon EOS 600d och tänker om det bli för tungt att bära med sig?

Tacksam för svar!
Hej!

När jag vandrar så har jag Peak Designs (PD) Capture på mina axelremmar, på vänster sida hänger jag kameran och på höger sida har jag PDs lens holder. Jag säkrar kameran med PDs tunna kamerarem (Leach). I min ryggsäck har jag Tembas Biob (kamera insats) som lätt packas undan när den inte behövs. Vid dåligt väder har jag en plastpåse som jag trär över extra linsen på höger sida, till kameran använder jag PDs regnskydd.

För att få ner vikten så är bästa sättet att välja linser med lite sämre ljus. Vid min förra vandring i aug på Irland tog jag med mig en Nikon D750, ett 16-35 f4 VR, ett 70-200 f4 VR och en fast glugg 50 f1.8 tillsammans med laddare och två batterier samt en hög med SD kort, ett polfilter och ett monostativ, funkade jättebra.

Nästa vandring har vi i dec då blir det lite tyngre, ersätter D750 med D850, den fasta gluggen ersätts med ett 24-70 f2.8 och monostativet med trebensstativ. Blir ca 1,5 kg tyngre, kanske tom lite till när jag stoppat ner min filtersats.

Lycka till på ditt äventyr.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Hur vältränad är du? Och hur mycket annan packning tänker du bära med dig under toppturen? (Ingen aning om du är sjukt vältränad eller kanske bara en glad motionär vilket kanske kan påverka ditt val om hur mycket du orkar)

Vikten av kameran och objektiven påverkar självklart så försök va ganska minimalistisk i val av objektiv osv. Förvara kameran löst i ryggsäcken då du inte har den framme, vira in den i en extra tröja tex (som du bör ha med dig om du ska upp på keb även om det är fint väder)

Jag har själv burit med mig ett kit på ca 1.5kg upp för ”Galdhöpiggen” i norge som är snäppet högre en keb och det var inga problem. Hade kameran över axeln större delen av turen villet inte var några problem. Utöver kamera bar jag självklart med mig vanliga saker som en extra tröja, skaljacka nåt o äta o lite vatten. Själv ansåg jag inte detta vara jobbigt alls, sprang även omkring med ett aningen tyngre kit nu i sommras i alperna på hög höjd utan några jätteproblem. Men då märktes vikten av mer vilket gjorde att jag försökte ta med mindre/färre objektiv.

Men perosnligen tycker jag en vanlig axelrem har funkat bra när jag gått. Har sett en del rekommnedera Peak designs ”capture camera clip”. Verkar rätt nice men har själv inte kunnat justificera priset för den då en vanlig axelrem funkat bra.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag skulle skaffa en bra kvalitetskompakt istället för systemkamera.
Sony RX100 är grym och säljs just nu billigt på Cyberphoto. Superfin bildkvalitet.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=rx100

Jag arbetar som lärare i fotografi på folkhögskola och förbereder bland annat elever som åker på fem månaders resa genom Sydamerika. De senaste två åren har jag rekommenderat Sony RX100 MK1 (de flesta eleverna är mer eller mindre nybörjare på foto). Alla har varit jättenöjda och kommit tillbaka med helt otroliga bilder – den främsta anledningen är att kameran är så lätt att bära och använda att de inte missar något fototillfälle.
 

PMD

Aktiv medlem
När jag åkte skidor i fjällen (stugboende) för en herrans massa år sen så hade jag en toploaderväska på bröstet/magen med hjälp av en sele som följde med väskan.

Väskan satt då fast rätt bra, dvs hängde och slängde inte alls, och kameran var mycket lättillgänglig samt skyddad när jag inte använde den. Väskan var inte i vägen alls. Ryggsäcken kunde jag ta på och av utan problem.
 

martinot

Aktiv medlem
För en sådan vandring så skulle jag kunna tänka mig allt från bra mobilen, till min lilla 1"-kompakt, till någon liten APS-C spegellös med ett par lättare (ie. oftast fast brännvidd) optik.

Men troligast så skulle jag nog köra på kompromissen med en liten väldigt lätt m43 systemkamera, med två bra objektiv (en zoom, och en fast lite ljusstarkare vidvinkel).

Men det finns inget rätt eller fel!

Är i grunden helt upp till dig, och vilken tur du vill göra, och hur bekvämt. :)
 

Hasseg

Aktiv medlem
Vi har nyss gått upp på Teide 3718 meter över havet
Hade canon 7d . Var fruktansvärd trött trots linbana upp till ca 3500. Tror detta berodde på den tunna luften. Nästa gång blir en lätt lätt utrusning för mig
Mvh Hasse
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Ser att många rekommenderar att ta med mindre kameror eller ingen alls. Jag tycker du bör ta med dig din DSLR, vyerna från berg som keb är otroliga och du kommer ångra dig om du inte tar med dig en bra kamera, speciellt ifall du äger en bra kamera men väljer att lämna den hemma. Jag vet inte vad för objektiv du har men vill du verkligen spara vikt använd ett 24mm prime. Annars en normal zoom och kanske bära med ett litet prime som ett 50 1.8.

Det lär knappast väga mycket mer än 1kg vilket inte är några problem alls. Som jag sa tidigare bar jag omkring på ett som vägde ca 3kg i alperna på hög höjd i sommras vilket inte var alldelles för jobbigt. (Har ca 50 i vilopuls). O jag tror inte du kommer märka av din kamera på 1kg extra utöver de andra man har med sig upp på keb.
 

Third eye

Aktiv medlem
Kan du lösa det så du bär huset monterat högt upp MITT PÅ bröstselen så ta med det bästa du har! :)

Jag hänger kameran i ststivfästet på 70-200:an eller en platta med karbinhake på huset i bröstselen med de andra objektiven. Får händerna fria, en kamera lätt tillgänglig och skyddad.
Då får jag mer vikt framåt istället för baktung ryggsäck och jag får all vikt bättre fördelat på höftselen.

Kebnekaise (tjejen), Treriksröset och Besseggen (jag och tjejen) med Canon systemhus, 11-16/2,8, 17-55/2,8 och 70-200/2,8. På vandringar med sannolikt mycket djurliv bär jag 150-600 även den i bröstselen några mil.
Har Peak-Design men kan inte fästa den centrerat på någon av våra ryggsäckar.

Ingen av tripparna skulle jag klarar med bara kamerans axelrem (trasig kropp med flr lite muskler helt enkekt:) ) och det skulle inte bli radikal viktskillnad om jag bytte system fast med likadana mm och ljusstarkt glas.

Skulle jag däremot behöva välja bort det jag har så skulle jag jag ta ditt hus med den förmodade kitlinsen och komplettera med 55-250 (lätt och kapabel) eller skaffa en ljuskänslig kompakt med brett omfång (raw såklart).

Mycke text för lite info, men jag skulle själv bli besviken att stå framför något magiskt och lämnat det bästa hemma.
Å andra sidan, våra vandringar är till stor del just för foto...andra lägger mer krut på vandringen i sig.
T,ex vår Lofoten-tur...vi var så fokuserade på foto att vi glömde stanna upp och bara njuta av naturen :)
 

RebeckaJ1

Medlem
Tack för svaren!

Har funderat på att köpa en olympus omd em10 men har inte riktigt ekonomi till det och vet inte hur mycket jag kommer använda den då jag är mycke bekväm med min canon! Ska köpa en peak design capture pro då många rekomendera den men funderar även på att testa någon lösning med paracord, alltid roligt att testa olika! Har ett macro objektiv och ett 55-90 men skulle behöva ett mer vidvinkel, någon som vet någon bra till canon eos 600d? (Inom rimliga priser)
 

tjompen

Aktiv medlem
Jag var inne i Sarek i somras med min Pentax K-1 och två objektiv. 24-70 och 70-200. Hade jag som tänkt bara haft min Sony RX100 så hade jag ångrat mig. Jag hade missat så många bilder som 70-200:an nu gav mig. Se länken nedan för en av dem. Vikten är ett problem men den ryggsäck jag har, en Fjällräven Kajka, tillåter mig att fästa locket på axelremmarna så att det hänger på magen och i locket låg kameraprylarna. Denna lilla enkla lösning gjorde att jag gick upprätt och kunde njuta av min vandring även fast det var tungt. Jag kom heller inte lika långt varje dag som jag tänkt pga vikten som låg på 26 kg när jag gick från bilen. Nästa gång ska jag under 20kg.

Efter vandringen köpte jag mig ett kit från Fujifilm. X-T20 med ett 18-55 samt ett 55-200. Riktigt skarpa gluggar och trevligt kamerahus. Dock är dessa grejer inte vattentåliga vilket mina Pentaxprylar är och bildkvaliteten är inte fullt så bra som min Pentax. Vikten är dock en bråkdel. Jag har nu haft en mörk och regnig höst på mig att prova grejerna och kommit fram till att jag hellre tar min Pentax när jag ska ut och fota så nu blir det att sälja Fujiprylarna och köpa lättare campingutrustning för pengarna.

https://www.flickr.com/photos/thomashedlund/35995284800
 

RebeckaJ1

Medlem
Tack för svaret

Jag var inne i Sarek i somras med min Pentax K-1 och två objektiv. 24-70 och 70-200. Hade jag som tänkt bara haft min Sony RX100 så hade jag ångrat mig. Jag hade missat så många bilder som 70-200:an nu gav mig. Se länken nedan för en av dem. Vikten är ett problem men den ryggsäck jag har, en Fjällräven Kajka, tillåter mig att fästa locket på axelremmarna så att det hänger på magen och i locket låg kameraprylarna. Denna lilla enkla lösning gjorde att jag gick upprätt och kunde njuta av min vandring även fast det var tungt. Jag kom heller inte lika långt varje dag som jag tänkt pga vikten som låg på 26 kg när jag gick från bilen. Nästa gång ska jag under 20kg.

Efter vandringen köpte jag mig ett kit från Fujifilm. X-T20 med ett 18-55 samt ett 55-200. Riktigt skarpa gluggar och trevligt kamerahus. Dock är dessa grejer inte vattentåliga vilket mina Pentaxprylar är och bildkvaliteten är inte fullt så bra som min Pentax. Vikten är dock en bråkdel. Jag har nu haft en mörk och regnig höst på mig att prova grejerna och kommit fram till att jag hellre tar min Pentax när jag ska ut och fota så nu blir det att sälja Fujiprylarna och köpa lättare campingutrustning för pengarna.

https://www.flickr.com/photos/thomashedlund/35995284800[/QUOTE/]

Fantastiskt vackra bilder! Gillade verkligen den med tegelväggen :)
 

tjompen

Aktiv medlem
Tack, det värmer. =)

Gissar att du menar den med klängväxten och himlen bakom? Ja, ibland är det de enkla kompositionerna som fungerar bäst.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag var inne i Sarek i somras med min Pentax K-1 och två objektiv. 24-70 och 70-200. Hade jag som tänkt bara haft min Sony RX100 så hade jag ångrat mig. Jag hade missat så många bilder som 70-200:an nu gav mig. Se länken nedan för en av dem. Vikten är ett problem men den ryggsäck jag har, en Fjällräven Kajka, tillåter mig att fästa locket på axelremmarna så att det hänger på magen och i locket låg kameraprylarna. Denna lilla enkla lösning gjorde att jag gick upprätt och kunde njuta av min vandring även fast det var tungt. Jag kom heller inte lika långt varje dag som jag tänkt pga vikten som låg på 26 kg när jag gick från bilen. Nästa gång ska jag under 20kg.

Efter vandringen köpte jag mig ett kit från Fujifilm. X-T20 med ett 18-55 samt ett 55-200. Riktigt skarpa gluggar och trevligt kamerahus. Dock är dessa grejer inte vattentåliga vilket mina Pentaxprylar är och bildkvaliteten är inte fullt så bra som min Pentax. Vikten är dock en bråkdel. Jag har nu haft en mörk och regnig höst på mig att prova grejerna och kommit fram till att jag hellre tar min Pentax när jag ska ut och fota så nu blir det att sälja Fujiprylarna och köpa lättare campingutrustning för pengarna.

https://www.flickr.com/photos/thomashedlund/35995284800
Om du inte är allmänt nöjd med systemet så skall du absolut sälja, men är det främst fråga om avsaknad av vädertätning så kan det vara ett bättre alternativ att överväga att helt enkelt byta till ett sådant vädertätat kamerahus. En beg. X-T2 kan du få för ca 10 papp. En bättre hantering, klart bättre sökare och dubbla kortplatser får du dessutom på köpet.
 
ANNONS