Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur mycket ersättning har man rätt till?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Hoppas någon här kan hjälpa mig, har googlat men inte hittat svar på hur mycket ersättning jag har rätt till.

Programmet Skavlan har i ett avsnitt klippt in min video, den visas i några sekunder och har inte hänvisat till min youtubekanal eller liknande.
Kontaktade de och de förklarade först att de köpt videon från SVT och bad om ursäkt. Sedan förklarade de att de fick fel info och att de egentligen tog videon bara från youtube.

Ersättningen de vill erbjuda mig är 6000:- + att de hänvisar till mitt orginal klipp. Är detta rimligt?

Tack!
 
Jag tycker det låter okej, med tanke på vad domstolar vanligtvis tilldömer en vid bildstöld för runt 900 kr för bild, 900 kr för tilltaget och 900 kr för uteblivet namn. Exempel https://kameratrollet.se/2015/12/04/publicering-av-bild-pris/

Och SVT:s ofördelaktiga avtal om man skulle stöta på det http://www.blf.se/blf-s-juridiske-radgivareqett-orimligt-avtal-som-en-filmfotograf-inte-skall-accepteraq-2/

Är det någon skillnad på summan ifall det är en bild eller videoklipp? :)
 

kiwi

Aktiv medlem
Om det enda som har hänt är att de har visat några sekunder av din YouTube-film utan att fråga dig först och för detta erbjuder 6.000 kr + credit, så kan jag bara säga att jag hoppas att de använder några sekunder av mina filmer också. ;)


/ Kiwi
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker det låter okej, med tanke på vad domstolar vanligtvis tilldömer en vid bildstöld för runt 900 kr för bild, 900 kr för tilltaget och 900 kr för uteblivet namn. Exempel https://kameratrollet.se/2015/12/04/publicering-av-bild-pris/

Och SVT:s ofördelaktiga avtal om man skulle stöta på det http://www.blf.se/blf-s-juridiske-radgivareqett-orimligt-avtal-som-en-filmfotograf-inte-skall-accepteraq-2/
Nu brukar det bli mer eftersom de flesta fall slutar i förlikning och inte i domstol.

Dessutom är det video och initialt påstod de att de köpt den, misstag eller lögn vet vi inte men de hade uppenbarligen inte koll på "sitt" material.

Inget avtal har ingåtts så det är inte relevant, det är väl ändå inte SVT utan Skavlan som är skyldiga.
 

iSolen.se

Guest
Jag är fel person att svara på det eftersom jag till 99% jobbar med bild och inte film. Det enda jag sett i tinget har varit Kent Ekeroths film, men den uppnådde aldrig verkshöjd.
Inte alls samma fall, det fanns ett nyhetsvärde för att visa Ekeroths film.

Skavlan är ett påkostat underhållningsprogram.
 

PMD

Aktiv medlem
Nu brukar det bli mer eftersom de flesta fall slutar i förlikning och inte i domstol.
Det är ju inte så lätt att veta hur mycket (eller ens om det är vanligt att det blir mer). Det är väl inte många sådana uppgörelser som offentliggörs?

Man dock antagligen ganska säkert säga att det överenskomna beloppet är lägre än vad fotografen begärde (annars skulle ju upphovsrättsbrottslingen ha accepterat det beloppet från början).

Jag tycker att TS ska nappa på erbjudandet.
 

iSolen.se

Guest
Det är ju inte så lätt att veta hur mycket (eller ens om det är vanligt att det blir mer). Det är väl inte många sådana uppgörelser som offentliggörs?
Jag har baserat min uppfattning på de uppgörelser som trots allt blivit offentliga, tex genom att brottslingen betalt det som fotografen krävt.

Du har förstås rätt att tro det är vanligt att få mindre.
...

Jag tycker att TS ska nappa på erbjudandet.
Det tycker jag nog också utan att veta hur mycket en videosekund brukar kosta och hur många sekunder det var. Tillägg för avsaknad av byline och extra tillägg för olovlig användning.

Om det skulle kostat dem 6000 om de agerat lagligt ändrar jag mig och då ska fotografen istället ha 18000.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har baserat min uppfattning på de uppgörelser som trots allt blivit offentliga, tex genom att brottslingen betalt det som fotografen krävt.

Du har förstås rätt att tro det är vanligt att få mindre.
Jag tror ingenting. Jag bara konstaterar att det är mer eller mindre omöjligt att veta hur vanligt det är att beloppet blir mer vid en förlikning än vad domstolar brukar utdöma.

Det tycker jag nog också utan att veta hur mycket en videosekund brukar kosta och hur många sekunder det var. Tillägg för avsaknad av byline och extra tillägg för olovlig användning.

Om det skulle kostat dem 6000 om de agerat lagligt ändrar jag mig och då ska fotografen istället ha 18000.
Man bör agera smart också. Om man tar i för mycket (även om det är ett välmotiverat krav) riskerar man att få nobben och blir tvungen att gå till domstol för att få något alls. Det kostar tid och besvär att stämma någon, och man är verkligen inte garanterad något när det gäller storleken på ersättningen.

Skavlan-producentens erbjudande är pengar som TS antagligen inte hade sett röken av alls om inte videon hade använts i programmet, så det är väl mer att räkna som en sorts lotterivinst. :)

Såvida inte TS har för vana att sälja videor som hon lägger på Youtube förstås. I så fall kanske videon har marknadspotential.
 

kiwi

Aktiv medlem
Man blir ju lite nyfiken på vad det var för videoklipp som var så intressant för Skavlan. :)

Vill TS dela med sig?


/ Kiwi
 

iSolen.se

Guest
Jag tror ingenting. Jag bara konstaterar att det är mer eller mindre omöjligt att veta hur vanligt det är att beloppet blir mer vid en förlikning än vad domstolar brukar utdöma.
.
Du behöver inte veta hur vanligt det är för att göra en lönsamhetsbedömning.

Känner du till fler fall som gett mindre vid förlikning än motsvarande fall i domstol?

Känner du förresten till något enda fall som gett mindre vid förlikning än motsvarande i domstol?

Sen som vanligt förbiser du att det mycket väl kan handla om principen att det inte ska gå så lätt att stjäla andras bildmaterial. Media ska inte bara ta, och låtsas att de glömt försöka ersätta fotografen. Gång på gång på gång.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förbiser ingenting. Däremot vill jag inte ge TS falska förhoppningar om att få enormt mycket pengar genom att dra ärendet till domstol.

Om man tycker att principen är viktigare än pengarna så är det å andra sidan eventuellt en bra idé att dra ärendet till domstol, men bara om man har på fötterna vad en marknadsmässig ersättning bör vara och i så fall endast om den summa som man har erbjudits är klart lägre än så.
 
ANNONS