Annons

Trådutlösare till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)
Har bytt från D7100 till D500 och inser att min trådutlösare inte passar till 500:an. Hittar ingen motsvarande som den jag har som passar till D500. Har idag en Nikon MC-DC2 som kostar ett par hundralappar. Är egentligen bara ute efter avtryckare och möjlighet att låsa avtryckaren.
Någon som har något bra tips?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Egentligen är det väl den här:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=vdr00601

Dock blir dessa tillbehör genast dyrare när de är till kamerorna med tiopolig kontakt. Jag har en som ser ut ungefär som MC-DC2, fast med tiopolig kontakt, som jag köpte ihop med D700 för ett antal år sedan. Den känns lite plastig, men fungerar (i alla fall så lite som jag använder den). Jag tror att det kan vara Hama.
 

PMD

Aktiv medlem
1. Färre grejer att pula med. En trådad fjärrkontroll petar man fast i kameran och kör. En trådlös behöver en del som monteras på kameran, och ansluts med sladd precis som den trådade, samt en del som man håller i för att fjärrutlösa.
(Om kameran har WiFi så behövs ingen separat del att montera på kameran, men å andra sidan behövs en telefon eller en surfplatta).

2. Möjligen billigare.

För en del kameror är det supersimpelt med en trådad fjärrkontroll:
http://www.objektivtest.se/wp-content/uploads/2016/08/Nikon-Df-cable-release.jpg
:)
 

Ventures

Aktiv medlem
Har inte priset på Hamas, men när det står Phottix brukar de säljas nya för under hundralappen på t.ex Tradera. Jag har en MC-30 också men tycker den billiga Phottix är enkel att använda. Men D500 kanske inte har den 10-poliga kontakten.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Fjärrkontroll till D500

Har kommit hit nu med min nya D500, upptäcker att den gamla fjärrkontrollen inte fungerar. Jag har hittat trådad Hähnel HR280 för 290:-, trådlös Dörr och Hähnel för 599:- resp. 799:-, allt på Cyberphoto.

Frågan är om det istället går att använda app i mobilen (iPhone) för via bluetooth, wifi, SnapBridge styra kameran på ett pålitligt sätt enkelt utan strul?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du kan installera Snapbridge på mobilen och använda den som fjärrutlösare...
Det kan man, men det är kanske inte "ett pålitligt sätt enkelt utan strul". Hur bra det fungerar verkar variera en hel del och det följer samma mönster som min erfarenhet av blåtandsprylar generellt. Det kan vara ganska lynnigt ibland med vissa kombinationer. Någon batterisparare är det inte direkt heller, vare sig för telefon eller kamera. Jag har testat själv med Android, dock inte på just D500. Det fungerande, men var ibland ganska segt att både koppla upp respektive byta över från blåtand till WiFi.

Sedan beror det väl på vad man ska ha fjärrutlösaren till. Är det inte så kritiskt med att man rör kameran och man vill köra långa exponeringar så har väl D500 läget Time där man öppnar med ett tryck och stänger med nästa.
 

larsol

Aktiv medlem
Har bytt från D7100 till D500 och inser att min trådutlösare inte passar till 500:an. Hittar ingen motsvarande som den jag har som passar till D500. Har idag en Nikon MC-DC2 som kostar ett par hundralappar. Är egentligen bara ute efter avtryckare och möjlighet att låsa avtryckaren.
Någon som har något bra tips?
Jag har en 10-polig fjärrkontroll från Kina, tror den har suttit på en D300, som du kan få gratis och testa. Annars finns en billig här https://www.subtel.se/MC-30-Kabelutl-sare-f-r-Nikon-D1-H-X-D200-D2-H-X-D3-S-X-D300-S-D4-D5-D500-D700-101375.html
l.solebrant@gmail.com
 
Senast ändrad:

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det kan man, men det är kanske inte "ett pålitligt sätt enkelt utan strul". Hur bra det fungerar verkar variera en hel del och det följer samma mönster som min erfarenhet av blåtandsprylar generellt. Det kan vara ganska lynnigt ibland med vissa kombinationer. Någon batterisparare är det inte direkt heller, vare sig för telefon eller kamera. Jag har testat själv med Android, dock inte på just D500. Det fungerande, men var ibland ganska segt att både koppla upp respektive byta över från blåtand till WiFi.

Sedan beror det väl på vad man ska ha fjärrutlösaren till. Är det inte så kritiskt med att man rör kameran och man vill köra långa exponeringar så har väl D500 läget Time där man öppnar med ett tryck och stänger med nästa.
Det finns fördelar och nackdelar med allt.

Jag har en trådutlösare ,med kabel. Problemet är att det inte är någon höjdare vid långa exponeringar i Bulb-läget när det blåser. Då får man försöka tejpa sladden mot stativbenet osv.

För exponeringar upp till 30 sekunder brukar jag använda tidsfördröjd utlösning.

I båda fallen, spegel upp!

Man vill absolut inte röra kameran vid långa exponeringar och jag har aldrig haft några problem med att använda mobilen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Det kan man, men det är kanske inte "ett pålitligt sätt enkelt utan strul". Hur bra det fungerar verkar variera en hel del och det följer samma mönster som min erfarenhet av blåtandsprylar generellt. Det kan vara ganska lynnigt ibland med vissa kombinationer. Någon batterisparare är det inte direkt heller, vare sig för telefon eller kamera. Jag har testat själv med Android, dock inte på just D500. Det fungerande, men var ibland ganska segt att både koppla upp respektive byta över från blåtand till WiFi.

Sedan beror det väl på vad man ska ha fjärrutlösaren till. Är det inte så kritiskt med att man rör kameran och man vill köra långa exponeringar så har väl D500 läget Time där man öppnar med ett tryck och stänger med nästa.

Som sagt vill ha något som man kan lita på, står man ute någonstans och släpat med sig all utrustning inkl stativ så ska det vara enkelt och fungera, samt något man ser att hantera även om det skulle vara lite mörkt. Men jag ska testa Snapbridge och se hur det fungerar, man har väl det också att föra över bilder. Detär väl liknade den Nikon app som jag använt som går via wifi?

Det är i huvudsak som fjärrkontrollen används vid långa tider för att förhindra rörelseoskärpa.

Time, vet jag inte än vad det är, det har väl funnits ett läge på tidigare kameror där det är några sekunder fördröjning från när man tryckt till exponeringen startar, det skulle man kunna använda iaf upp till 30 sekunders bilder.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har en 10-polig fjärrkontroll från Kina, tror den har suttit på en D300, som du kan få gratis och testa. Annars finns en billig här https://www.subtel.se/MC-30-Kabelutl-sare-f-r-Nikon-D1-H-X-D200-D2-H-X-D3-S-X-D300-S-D4-D5-D500-D700-101375.html
l.solebrant@gmail.com
Tack för erbjudandet, men troligen inte aktuellt just nu iaf. Kom på att jag kanske också har någon kontroll från D300 tiden, får börja leta efter bland gamla prylar. Köpte också en ny kontroll för något år sedan som jag tror hade flera sladdar med olika kontakter, gäller bara att hitta dessa
 
ANNONS