Annons

Uppdatera Flickr-kontot annars raderas dina bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Homy

Aktiv medlem
Jag är inte så där jätte duktig på engleska, men efter att ha fått ytterligare ett svar på min kommentar börjar jag fundera vad han är ute efter egentligen!?! Må hända att jag inte tjänar någa större pengar på bilderna, men släppa dom gratis så alla får använda dom fritt.. Typ, nej! Glöm det!!

Synpunkter?
Precis! Släppa sina bildrättigheter bara för att man inte vill betala några hundra kr om året är ingen bra idé. Jag valde också att betala då jag använder tjänsten till arkivering och hittade ingen billigare bland många andra. Att arkivera dem på hårddisk räcker inte om disken står på samma ställe som datorn. Man ska ha en säkerhetskopia någon annanstans vid brand eller stöld.

Du kan alltid betala för ett år och sen bestämma dig i lugn och ro. Google Photo är gratis men maxstorleken är 16 Mpix.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Precis! Släppa sina bildrättigheter bara för att man inte vill betala några hundra kr om året är ingen bra idé. Jag valde också att betala då jag använder tjänsten till arkivering och hittade ingen billigare bland många andra. Att arkivera dem på hårddisk räcker inte om disken står på samma ställe som datorn. Man ska ha en säkerhetskopia någon annanstans vid brand eller stöld.

Du kan alltid betala för ett år och sen bestämma dig i lugn och ro. Google Photo är gratis men maxstorleken är 16 Mpix.
Bilderna kommer ju inte att få ligga kvar på Flickr ändå om man utgår ifrån vad Flickr själva har skrivit. Ändrar man licensen nu uppfyller de inte kravet på att ha varit CC-licensierade före att Flickr annonserade nyordningen. Däremot får Wikimedia mer bildmaterial att hämta till sina servrar. Inget fel i det om man vill bidra med bilder dit, men som metod för att få ha dem kvar på Flickr lär det inte fungera.
 

vilsen

Aktiv medlem
Precis! Släppa sina bildrättigheter bara för att man inte vill betala några hundra kr om året är ingen bra idé. Jag valde också att betala då jag använder tjänsten till arkivering och hittade ingen billigare bland många andra. Att arkivera dem på hårddisk räcker inte om disken står på samma ställe som datorn. Man ska ha en säkerhetskopia någon annanstans vid brand eller stöld.

Du kan alltid betala för ett år och sen bestämma dig i lugn och ro. Google Photo är gratis men maxstorleken är 16 Mpix.
Jag vet man ska ha en annan kopia på ytterligare ett ställe, ett tag hade jag tre kopior.. Körde ner på band och förvarade dom i en låda i mitt varmgarage.. Har inte hittat nån annan bandstation, billigt till de band jag har liggande.. Så fotar jag inte fullt så aktivt längre som förut.. ( Är i en svacka med fullständig idé torka.) Att betala för en molntjänst för att förvara kopior, dyrt i längden när få inkomster från bilderna kommer.. Mycket av det jag fotat är miljöer, platser, vacker natur.. En del platser finns inte längre och de länkar jag ibland har hivat upp i den lokal facebook gruppen om " Det gamla Nykvarn" har varit mycket uppskattat.. Är rätt intresserad av lokal historia, som torplämningar.. Platser med en historia.. Kommer behöva flytta i år, när det går vägen så kommer möjligheten att förvara på två ställen finnas.

Har rensat på sidan rejält, trist dom envisas med att begränsa i antal i stället för i Gigabyte.. Laddar ändå aldrig upp full-upplösta bilder på webben.
 

vilsen

Aktiv medlem
För mig blev flickr.com ett surrogat för den websida jag hade.. Han jag kände på håll där min websida låg, fick för sig att göra drastiska förändingar på servern.. Kändes inte så lockande med den storinvesteringen som behövde göras.. Delen av domänen jag använde försvann, då en annan kompis som jag lånade den av.. Plösligt sa att han skulle sälja den för 15lax (Så rök den , om nu affären gick igenom vet jag inte) .. Då jag inte hade nån sida att visa bilderna på, så blev det att börja ladda upp på flickr.com. Hade ett vilande konto redan.

Nån som vet något hur det är med deviantart.com , 500px.. Verkar dom säkra från såna här penga-hungriga företag? Har ett konto jag knappt använder på det förstnämnda. ( Har inget behov av en backuptjänst på nätet.. Nördar på med min pensionerade HP server som har iaf 750Gb utrymme.. ) Sätta igång och ladda upp alla de Gb jag har med bilder, skulle ta nån vecka.. Bara o glömma!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...].. Verkar dom säkra från såna här penga-hungriga företag? Har ett konto jag knappt använder på det förstnämnda. ( Har inget behov av en backuptjänst på nätet.. Nördar på med min pensionerade HP server som har iaf 750Gb utrymme.. ) Sätta igång och ladda upp alla de Gb jag har med bilder, skulle ta nån vecka.. Bara o glömma!
Du kan ju installera en Apache webbserver på sin HP och öppna upp port 80 i modemets/routerns brandvägg så kan du drifta din egen miljö. Kostar inget mer än eget pillande.
 

ctlindsten

Aktiv medlem
Hej!

Fick igår veta att alla gratiskonton kommer att begränsas till 1000 bilder istället för 1 TB som man har nu. Senast 8 jan måste man betala för större utrymme annars raderas alla andra bilder. Själv har jag använt kontot till säkerhetskopiering (förutom extern HDD) och har ca 35000 bilder där. Verkar som det inte finns andra gratistjänster med så mycket utrymme. Google komprimerar alla bilder över 16 Mpix. Har inte ens fått något meddelande om nyheten från Flickr.

https://blog.flickr.net/en/2018/11/01/changing-flickr-free-accounts-1000-photos?

35000 bilder? Herregud har du någon fritid från allt uppladdande?? =)

Nej då men skämt åsido, jag har inte ens 1000 så detta påverkar inte mig, men uppskattar att du varnar folk om detta


/C
 

Erik X

Aktiv medlem
Finns det någon Flickr Pro-medlem som listat ut hur Stats fungerar?
Om man lägger upp en ny bild så kan today-kolumnen under 'Stats' efter en stund påstå att 4 personer har tittat. Men öppnar man bilden så säger View-räknaren under bilden bara 2.. Det där har jag svårt att få ihop :-D

Jag trodde ett tag att det var en glädjefaktor på 2x inbyggd men riktigt så enkelt kan det inte vara för ibland visar today-kolumnen t.ex. 5 views.
Sen noterar jag att ibland har jag fått en favoritmarkering på en bild trots att den har noll visningar! Uppenbarligen har någon lyckats titta på bilden i alla fall.. Det skulle iofs kunna vara så att view-räknaren uppdateras sällan så att den släpar efter Stats, jag får nog labba lite..

Högra fältets 'all time views' verkar i alla fall stämma med räknaren på respektive bild.
 
ANNONS