Annons

Vita prickar i högkontrastmotiv

Produkter
(logga in för att koppla)

alf109

Aktiv medlem
Funderat en del på detta som irriterar mig en hel del. Jag plåtar ofta när det är hög kontrast och får ofta dessa "utbrända" pixlar i snöblänk och liknande. Jag har ofta sett det även från andras fujibilder, bland annat om man kollar testerna i cyberphoto.se. Som jag ser det verkar det vara ett specifikt fujifilm-problem, men det verkar inte som om andra upplever det som ett problem? Jag upplever det inte alls som samma problem med mina andra kameror (Nikon D750 och Panasonic GX9)
 

Bilagor

ehrsa

Aktiv medlem
Hej! Är det inte bara små 'blänk' i iskristallerna som snön består av.. och blänk kanske från den befintliga gatubelysningen.. iskristaller som blir som små speglar/linser som koncentrerar ljuset i en liten viss riktning istället för att sprida det 'vitt'.. Men varför det skulle vara mer sånt från Fuji, det har jag ingen aning om..
Hälsn!
 

alf109

Aktiv medlem
Hej! Är det inte bara små 'blänk' i iskristallerna som snön består av.. och blänk kanske från den befintliga gatubelysningen.. iskristaller som blir som små speglar/linser som koncentrerar ljuset i en liten viss riktning istället för att sprida det 'vitt'.. Men varför det skulle vara mer sånt från Fuji, det har jag ingen aning om..
Hälsn!
Det verkar som fujin är känslig för när den "går i taket" alltså att enskilda pixlar "blåser högdagrarna" på ett annat sätt än med mina andra kameror. Det finns inga speciella blänk som uppfattas med ögat där detta händer. Om du går in och kollar på testbilderna på cyberphoto från just fujikameror kommer du att se samma sak, oftast ser man det i snöbilder.

Jag ställde frågan till dem tidigare man har inte fått något svar, men det verkar vara en egenhet i Xtrans-sensorn som gör dem extra känsliga för just detta är min teori. Många plåta ju på ett sätt som ör att detta problem sällan märks, men för mig som ofta plåtar när det är mörkt och ute blir det ett problem ungefär som dammiga negativ.

Lika bra att skriva att det blir likadant i andra rawkonverterare och att det alltså inte handlar om detta.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Det verkar som fujin är känslig för när den "går i taket" alltså att enskilda pixlar "blåser högdagrarna" på ett annat sätt än med mina andra kameror. Det finns inga speciella blänk som uppfattas med ögat där detta händer. Om du går in och kollar på testbilderna på cyberphoto från just fujikameror kommer du att se samma sak, oftast ser man det i snöbilder.

Jag ställde frågan till dem tidigare man har inte fått något svar, men det verkar vara en egenhet i trans-sensorn som gör dem extra känsliga för just detta är min teori. Många plåta ju på ett sätt som ör att detta problem sällan märks, men för mig som ofta plåtar när det är mörkt och ute blir det ett problem ungefär som dammiga negativ.

Lika bra att skriva att det blir likadant i andra rawkonverterare och att det alltså inte handlar om detta.
Jag förstår.. annars så känns det ju som det är sånt där 'glitter' i ögonen mest hela tiden när snön ligger fint, och speciellt i lite motljus (på dagen).. Men det här verkar i så fall var något annat..
 

alf109

Aktiv medlem
Jag förstår.. annars så känns det ju som det är sånt där 'glitter' i ögonen mest hela tiden när snön ligger fint, och speciellt i lite motljus (på dagen).. Men det här verkar i så fall var något annat..
Jo jag plåtar ju dessutom mycket med min D750 och där har jag inte alls samma problem, inte heller har jag upplevt det med min GX9 som ju dessutom har mindre sensor än Fujin.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag spenderade en stund med att gå igenom bilder jag tagit med X-T2, X-Pro2 och X-H1. Cirka 25 000 bilder. Hittade ingen bild som liknade dina eller hade dessa problem.

Nu har vi sällan fin snö i Göteborg och eftersom man bestämt sig för att skapa total kaos i stan med ny bro och västlänken är det bäst att inte åka in till stan. Kan aldrig vara helt säker på att man kommer hem igen. De ändrar hur man skall köra varje vecka men inga skyltar som visar hur man skall köra just idag.

Nu är X-TRANS lite udda på gott och ont.

Det närmaste jag hittade var var en högkontrast bild med en massa julbelysning och starka ljuskällor. Här finns något liknande. Fast jag kan inte säga om det är ljusreflexer eller iskristaller ovanpå isen.
Vilken modell av Fuji fotar du med?
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382897/3692295.htm
 

alf109

Aktiv medlem
Vilka demosaicing-metoder har du valt? Hur ser det ut utan demosaicing?
Det är den här typen av diskussioner som gör att det blir meningslöst att publicera någon fråga på dessa forum. När det gäller demosaicing-metoder är detta något som jag med varm hand överlåter till dem som konstruerar rawkonverterarna. Och något program som kan visa okonverterade RAF-filer har jag inte och det intresserar mig inte heller så mycket. Det jag vet däremot är att det är samma problem oavsett om jag kör filen genom ACR, Silkypix eller Luminar.

Min egentliga fråga är alltså om Fujifilm är extra känsliga för ljussituationer som de i bilden och om det i så fall finns något sätt att ta sig runt detta? Sedan om det handlar om sensorns fysiska egenskaper i kombination med deras speciella färgfilter, demosaicing-ämetoder, raw-konverteringen eller något annat skiter jag. Antingen kan man vara behjälplig med detta eller också kan man låta bli att svara tycker jag.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det är den här typen av diskussioner som gör att det blir meningslöst att publicera någon fråga på dessa forum. När det gäller demosaicing-metoder är detta något som jag med varm hand överlåter till dem som konstruerar rawkonverterarna. Och något program som kan visa okonverterade RAF-filer har jag inte och det intresserar mig inte heller så mycket. Det jag vet däremot är att det är samma problem oavsett om jag kör filen genom ACR, Silkypix eller Luminar.

Min egentliga fråga är alltså om Fujifilm är extra känsliga för ljussituationer som de i bilden och om det i så fall finns något sätt att ta sig runt detta? Sedan om det handlar om sensorns fysiska egenskaper i kombination med deras speciella färgfilter, demosaicing-ämetoder, raw-konverteringen eller något annat skiter jag. Antingen kan man vara behjälplig med detta eller också kan man låta bli att svara tycker jag.
Du frågade varför jag önskade råfiler, jag svarade. Hade du publicerat råfiler hade jag inte behövt ställa frågorna. Önskar du inte publicera råfiler så svara det i stället.
 

alf109

Aktiv medlem
Jag spenderade en stund med att gå igenom bilder jag tagit med X-T2, X-Pro2 och X-H1. Cirka 25 000 bilder. Hittade ingen bild som liknade dina eller hade dessa problem.

Nu har vi sällan fin snö i Göteborg och eftersom man bestämt sig för att skapa total kaos i stan med ny bro och västlänken är det bäst att inte åka in till stan. Kan aldrig vara helt säker på att man kommer hem igen. De ändrar hur man skall köra varje vecka men inga skyltar som visar hur man skall köra just idag.

Nu är X-TRANS lite udda på gott och ont.

Det närmaste jag hittade var var en högkontrast bild med en massa julbelysning och starka ljuskällor. Här finns något liknande. Fast jag kan inte säga om det är ljusreflexer eller iskristaller ovanpå isen.
Vilken modell av Fuji fotar du med?
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382897/3692295.htm
Om du vill se mer kan du gå in och kolla testbilder på Cyberphoto, det synas väldigt tydligt just när man har snö i kombination med hög kontrast.
https://www.cyberphoto.se/foto-video/digitalkameror/kompaktkameror/x100f-svart
 

Johan Pihl

Aktiv medlem
Mycket intressant, Alf. Man undrar ju hur de som gör testfotograferingen på Cyberphoto (och andra med fujikameror) kan ha lyckats undgå att märka detta? Blir också nyfiken om samma fenomen uppträder vid t ex strandbilder, där hårt ljus reflekteras mot vatten? Om det bara är vid snöblänk, så kanske man får leva med det, tyvärr. Men det är ju tråkigt att det ska behöva vara så, med en kamera man annars gillar. Hoppas du får nåt vettigt svar.
För att utesluta att det inte är nån kombination av kamera och konvertering, så kanske du skulle prova att ta samma bild även i Jpeg, nästa gång du fotar snö?
 

iSolen.se

Guest
Funderat en del på detta som irriterar mig en hel del. Jag plåtar ofta när det är hög kontrast och får ofta dessa "utbrända" pixlar i snöblänk och liknande. Jag har ofta sett det även från andras fujibilder, bland annat om man kollar testerna i cyberphoto.se. Som jag ser det verkar det vara ett specifikt fujifilm-problem, men det verkar inte som om andra upplever det som ett problem? Jag upplever det inte alls som samma problem med mina andra kameror (Nikon D750 och Panasonic GX9)
Kan du publicera något i 100%?

Det vore skoj att se formen på prickarna.

Jag gissar att Fujin är känslig mot överexponering och att då reagerar med att blöda till kringliggande pixlar.

Ta lite överexponerade testbilder på ett rutnät eller något med väldefinierat mönster.
 

Lahn

Aktiv medlem
Det är så klart ljusreflexer i snön av motljuset, inga pixelar som spökar. Kolla en gång till på cyberfoto det finns en bild med lågt stående sol och en frost täckt växt i framgrunden. Bilden har ett fint bokhee där reflexerna blir mjukt genom oskärpan i bilden. Så om det skulle vara en problem som sensorn har då skulle det inte påverkas av skärpedjupet det skulle vara små ljusa prickar i alla fall.

Tar ett foto som visa just det som stör dig och fokusera så att dem prickar blir oskarp om de blir suddig är det helenkelt dessa reflexer i snön som gör en vinterpromenad så fantastiskt.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Kollade igenom några av mina vinterbilder ( inte x-trans sensor) och dom där det var stark solljus och minustemperatur så hade jag också samma reflektioner i solbelyst snö, (ej i skuggpartier) precis som cyberphotos bilder.
Inget konstigt. Anledningen till att du inte sett det med dina andra kameror kanske helt enkelt beror på att det inte låg under noll strecket eller att ljuset inte var tillräckligt !?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man måste vara väldigt specifik när man talar om den här typen av problem.
X-PRO1 hade en typ av sensor. Den gjordes bättre och var lite annorlunda i X-T1.
Ssdan kom X-PRO2 och X-T2. De hade nästa generation sensorer. Nu har vi X-T3 med ytterligare en annan sensor.
Många sensorer har problem i vissa unika situationer.

Canon 5D var en sensor med väldigt harmoniska fier. Sedan kom 5D MKII där man såg att raw-filen var mer stökig. Där fick man bandning och mycket brus om man lyfte skuggorna.
Sedan kom 5D MKIII där det mesta i kameran blev bättre.
Nu har vi 5D MKIV och där filerna ser nästan lika bra ut som i första version av 5D.

Så vill du ha mer hjälp Alf får du nog komma fram med vilken Fuji du talar om. De är som sagt inte alla lika.
 
ANNONS